Provkörning av Audi A3 2,0 TDI

Provkörning av Audi A3 2,0 TDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

238 700 kronor.

Teknik 

Turbodiesel. R4 1 968 cm3, 140 hk vid 4 000 r/min. 320 Nm vid 1 750-2 500 r/min. Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell. 

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176,5, höjd 142. Tjänstevikt 1 605, maxlast 405. Tank 55 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 205 km/h, Acc 0-100 km/h ca 9,5 s. 

Förbrukning* 

Blandad körning 0,59 liter/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Sober och stilfull

Tysk stabilitet och kvalitetskänsla. Liten, men ändå rymlig – och nu sminkad som resten av familjen med bland annat den nya grillen.

Audi A3 gjorde debut på marknaden i juni 1996 och efter ett antal omstylingar så är det nu dags för kompaktklassmodellen att få en ny lyftning – och lite ny teknik. Precis som tidigare finns mycket tekniskt gemensamt med VW Golf, men utan att det lyser igenom. Det känns fortfarande att det är just en Audi.

 Jämför jag testbilen – med 2,0-liters TDI-dieselmotorn – med min egna lilla röda 1,6-vagn är det inte så himla mycket som är lika. Den robusta känslan finns där, men utseendemässigt skiljer sig bilarna åt. Och att det sedan finns lite mer kräm i denna silverfärgade  farkost med högtrycksinsprutning är en annan femma.

 Interiören har fått en sobrare touch och den treekrade rattens nav är hämtad från single frame-grillen. I övrigt andas kupén sportighet och stolarnas Fine Nappa-skinn förstärker det intrycket.

 Det distinkta sportchassit ger dessutom en helt annan – komfortabel – körupplevelse. quattrosystemet gör sedan att den vridstarka TDI-motorn kommer till sin rätt, speciellt på små krokiga landsvägar. Nya A3 finns dessutom med bland annat sexcylindrig eller fyrcylindriga FSI-motorer och bilarna kan kombineras med DSG (direct shift gearbox) med dubbla kopplingar och paddlar på ratten, fem- och sexväxlade manuella lådor och en sexväxlad tiptronic växellåda.

 Säkerhetsmässigt har det hänt lite saker i och med lyftningen, framför allt har några detaljer tillförts till det befintliga ESP-systemet. Bland nyheterna finns styrassistans, som hjälper föraren i kritiska situationer genom att rattmotståndet antingen ökar eller minskar beroende på situation. Som tillval finns dessutom Audis backassistans, som underlättar vid start i brant backe.

 När vi kommer till körkänslan gör standardfjädringen att man åker behagligt även om vägen inte är spegelblank. Trots sin litenhet – 4,2 meter lång och 1,7 meter bred – är bilen riktigt rymlig, även i baksätet. Fyra personer kan med lätthet färdas och ljudnivån i kupén är heller inget att klaga på.

 Det enda som går att säga något negativt om är väl priset – för 2,0 TDI quattro får man slänga upp 238 700 kronor på bordet. Bensinvarianterna med start vid 1,6 liter kostar 186 500 kronor.

 Vill man ha lite mer utrymme – och ett par extra dörrar – så kostar Sportback cirka 7 000 kronor mer.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!