Provkörning av Audi A3 3,2 Quattro

Basfakta

Motor

Tvärställd V6 med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slaglängd, 84,0/95,9 mm, volym 3189 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2500-3000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 

6-växlad, halvmanuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning, skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak, Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak fyra länkarmar på varje sida.

Styrning 

Kuggstång, progressiv servo. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar

Ventilerade skivor, låsningsfria. Aktivt antisladdsystem, elektronisk bromskraftförstärkare.

Hjul/däck 

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258. Längd 420, bredd 177, höjd 142. Spårvidd, fram/bak, 154/152. Tjänstevikt ca 1 600. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/t (begränsad). Acceleration 0-100 km/h 6,4 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,99 l/mil.

Fingertoppskänsla

Audi flirtar med fartlystna som av någon anledning inte unnar sig en renodlad sportbil - och som har 350 laxar över.

Pris: 344900 kr (september 2003)

Stor motor i liten bil innebär alltid ett risktagande. Men Audi behärskar gebitet och A3 3,2 är en kul körupplevelse - den första lilla Audin med sexa.

Några problem att behärska kraften märks inte. Fyrhjulsdriften av Haldextyp känns pålitlig, även om A3 med sin stora V6 placerad bakom drivaxlarna ofrånkomligen vill fortsätta rakt fram i kurvorna när den körs in i gränslandet.

Motorn är långslagig och skjuter på bra under hela registret, med undantag från de högsta varvtalen. Motorakustiken har ägnats en del arbete. Ljudet är vasst om än inte så bubblande kul som i motsvarande Audi TT-modell.

A3 3,2 Quattro finns bara med det sportiga Ambition-paketet. Det innebär tuffare chassi, sportstolar och aluminiumblänk på dörrsidorna. Bromssystemet är av samma typ som i Audi RS4: dubbelkolvsok och 345 mm skivor fram. Den utvändiga skillnaden mellan 3,2:an och mindre motoriserade A3 Ambition inskränks till 17 tums aluminiumfälgar och 225/45-däck.

Ändå känns bilen inte särskilt stötig på sydtysk vägbeläggning. Däremot hörs däcken rejält när vi tillrygga lägger några mil över Autobahns betongskarvar. 

Den nya DSG-lådan har vi redogjort för i TV 5/03 i samband med provkörningen av Audi TT 3,2 Quattro (DSG= Direct Shift Gear). Enkelt uttryckt kan man säga att transmissionen jobbar med dubbla kopplingar, vilket gör att när en växel är ilagd ligger nästa redan och väntar. Vilken växel som väljs i förväg bestäms av elektroniken. 

Under uppväxlingsfasen utgår den elektrohydrauliska kontrollenheten från att du ska fortsätta växla upp. Fyran följs av femman och förvalet innebär att det inte sker något tapp i kraftflödet. Övergången tar 0,2 sekunder. Men lurar du systemet med att växla ned, måste lådan tänka om. Då tar det 0,9 sekunder. 

I praktiken ska man jaga varvtider på racerbanan för att haka upp sig på det. Känslan som infinner sig med DSG är att man bara flödar fram på vägen i takt med växlarna läggs i - bilen tappar aldrig fart och det är riktigt kul, speciellt att växla med paddlarna. 

Mer undrar man över hur systemet ska hålla. Paddlarna uppmuntrar verkligen till lek, särskilt när lådan är i sportläge. I en av provbilarna förnam jag mycket riktigt den omisskännliga lukten av bränd koppling vid ett par tillfällen. Eftersom de två kopplingarna öppnar och sluter med viss överlappning blir ett visst slirande ofrånkomligt.

Självklart kan man luta sig tillbaka, lägga växelväljaren i D-läget och låta elektroniken välja växel. Även om det går åtskilligt smidigare än gamla tiders halvautomatiska lådor kan det emellanåt uppträda ryck som inte finns på en helautomatisk växellåda med momentomvandlare.

A3 3,2 finns även med sexväxlad manuell låda. Då sparar man 19000 kronor och får äran att slira på kopplingen alldeles själv. Personligen tyckte jag att DSG-växlandet passar bäst i TT-modellen, men det är ju en smaksak.

Ett annat frågetecken rör bränslekonsumtionen. Audi anger blandad förbrukning till 1,09 liter/milen. Det är inte särskilt snålt och färddatorn indikerade ännu högre siffror. 

I väntan på nya S3 kan den teknikintresserade och lekhungriga portföljbäraren eller helgpappan/-mamman alltså välja en sexcylindrig 3,2-litersmotor. Faktum är dock att gamla S3 är en hårsmån långsammare redan jämfört med nya A3 3,2 Quattro.

Något som ger en föraning om vad som komma skall.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!