Audi A3 1,8 TFSI Cabriolet Foto: Audi

Provkörning av Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI

Audi har förmågan att inte överraska. Nya A3 som cabriolet tillhör de mer väntade lanseringarna under den senaste tiden, och den levererar precis vad man förväntat sig. Bra bil, med andra ord.

Man kan tycka att Audi är tråkiga. Beskylla designen för att vara så lika att det är svårt att skilja modellerna åt. Man kan ha rätt i det. När nu senaste generationen av A3 lanseras som cabriolet är det helt klart så. Har man dem inte bredvid varandra är det svårt att på en gång skilja nya modellen från utgående A3 Cabriolet. Men det är faktiskt en helt ny modell det rör sig om, och tur är kanske det. Även om förra cabben kom relativt sent i livscykeln så var grundmodellen hela tio år gammal. En evighet i bilvärlden.

Tvålitersdieseln jag först får köra levererar 150 hästkrafter, och det kommer lite senare även att finnas en svagare diesel på 1,6 liter och 110 hästar. Priserna blir 298 500 kronor respektive 287 500 kronor. Väl på plats bakom ratten visar det sig att det inte bara är utsidan som avstår från att ge överraskningar. Interiören bjuder inte heller på något oväntat. Det ser ut som i resten av A3-programmet, med undantag för att läslamporna i cabben inte tänds genom ett knapptryck utan genom att snudda vid dem. Förutom den lite småknepiga navigationen finns få saker att klaga på i förarergonomin. Takfällningen kan utföras under färd i farter upp till 50 km/h – ovanligt mycket. För 3 100 kronor extra kan du dessutom få en så kallad akustiksufflett som genom mer vaddering ska göra att ljudisoleringen blir bättre. Om, och hur mycket, den även isolerar mot kyla är däremot inget Audi vill avslöja.

Bergsvägarna kring Monaco bjuder på många skarpa kurvor, och styrningen är bra, men även här utan att bjuda på överraskningar. Jag får byta dieseln mot en bensinare, 1,8 TFSI. Den känns piggare, men så har den också 180 hästkrafter. Instegsbensinaren blir en 125-hästarsmotor på 1,4 liter och ett pris på 275 500 kronor. Bland de motorer som kommer först till Sverige blir dock 140-hästarsmaskinen 1,4 TFSICOD (med cylinderavstängning) för 291 500 kronor minst. Den kommer, tillsammans med 1,8 TFSIoch 2,0 TDItill handlare i mars. 1,4 TFSIoch 1,6 TDI, liksom en toppversion i dieselutbudet, 2,0 TDImed 184 hästkrafter, kommer alltså något senare.

Nästa höst kommer även en S3 Cabriolet, och om något i sammanhanget är oväntat är det kanske den. 300 hästkrafter bjuder den på i alla fall, och det lär märkas. Frågan är bara vem som ska köpa den. Risken är att den hamnar mellan glidarbil och busbil. Vanliga A3 Cabriolet hittar dock säkert sina köpare. Det är en bra bil och man får det man förväntar sig. Måhända utan wow-faktor, men det är nog ändå det som är nyckeln till mycket av Audis varumärke. Hur tråkigt man än kan tycka att det är.

Rivaler

BMW 1-serie Cabriolet

Huvudrivalen till A3 Cabriolet. Dock har bilen några år på nacken och en efterträdare, 2-serie Cabriolet, väntar runt hörnet. Kan bli en svår nöt för A3 att knäcka

Pris: från 289 500 kronor.

Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI S tronic

Pris

359 100 kronor, säljs nu, första kundleverans mars.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Max effekt 180 hk (132 kW) mellan 5 100–6 200 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 250-5 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 442, bredd 179, höjd 141. Tjänstevikt 1 505, maxlast 425. Tank 50 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 242 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,73, landsväg 0,48, blandad körning 0,58. CO2 133 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

680 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!