Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI

Provkörning av Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI

När solen tittar fram gäller det att passa på. Audi A3 Cabriolet fäller sitt tygtak på bara nio sekunder, så att du ska få ut maximalt av solljuset. Fram kommer en cabriolet med hög charmfaktor och förhållandevis gott om plats. Men motorljudet är i tristaste laget.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det ser hoppfullt ut kvällen innan körningen. Värmen är som brukligt acceptabel vid Medelhavet och Audi-folk, som varit på plats länge, menar att det varit strålande solsken i flera dagar. Det gör med andra ord inte ont att vistas i Sydfrankrike för att njuta av taklös körning, när det är blaskiga snövägar som gäller hemma i Sverige.

 Lyckan kommer av sig när termometern låser sig på elva grader och molnen ligger lågt hela dagen D. Jag struntar i det och trycker på fälla-taket-knappen, placerade på ”kardantunneln” bredvid handbromsen.

 Sedan går allt väldigt fort. Suffletten försvinner på bara nio sekunder, enligt Audi. Vi mätte själva till tio sekunder, men det är en petitess. Proceduren går dessutom att utföra i farter upp till 30 km/h. Det förutsätter dock att du har den helt elektriska suffletten. Instegsversionen har halvmanuell lösning, där ett vred måste lossas av lämplig person. Den helt elektriska versionen har dessutom ljuddämpning mellan inner- och yttertak. Tillgängliga sufflettfärger är svart, blå och röd. Innertaket kan fås i svart eller i silver.

 Taket faller ner i form av ett Z och framkanten bildar lock när det landar ovanpå baljan. En lösning som sparar plats och fälltid, och känns igen från roadstermodeller som BMW Z4 och Mazda MX-5.

 Att kalla A3 Cabriolet för elegant är att ta i. Det som saknas är de långa, svepande linjerna. Här har vi i stället en bil som är byggd lite mer på höjden. Det korta partiet bakom sittbrunnen får bilen att påminna om en förväxt Mini Cabrio, speciellt de höga bågarna/rundslagningsskydden bakom bakre nackstöden. 

 Av den fem år gamla grundformen syns inte mycket. Fronten har givetvis single frame-grill och cabben har fått unika strålkastare. Bilar med xenonljus har en karaktäristisk ramp med sju lysdioder i överkant på strålkastarhusen. Även i de bakre lamporna finns lysdioder, som bildar en läcker ram i vardera insats. 

 Interiören är bekant sedan tidigare, förutom nämnda reglage bredvid handbromsen samt en fönsterhissknapp som manövrerar alla fyra sidorutor samtidigt. 

 Som vanligt får mina långa ben inget som helst lårstöd i Audis låga stol. Det speciella stödet för höger knä passar mig inte heller. Detta kan vara högst personligt, men är du inte bekant med A3 sedan tidigare rekommenderas en ordentlig provsittning innan kontraktskrivningen. 

 Med vindskyddet (som monteras över baksätet) uppfällt blir de återstående sittplatserna fram i det närmaste helt befriade från vinddrag. Vi vet, efter att ha prövat i motorvägsfart med rejäl moms. Sedan följer ett parti med lite krokigare vägar, förstärkningsarbetet verkar vara väl utfört. Karossflexningarna upplevs som minimala. A3 Cabriolet väger cirka 85 kg mer än motsvarande A3 med två dörrar. 

 Bergsvägarna bjuder på en omslutande miljö och motorljudet studsar effektivt tillbaka in i kupén. Tyvärr. Den annars uppskattade 2,0 TFSI med 200 turboladdade hästkrafter låter tunn och ansträngd. 

 Övriga alternativ är nya 1,8 TFSI med 160 hästkrafter samt två dieslar – 1,9 TDI (105 hk) och 2,0 TDI (140 hk). De två oljebrännarna tror jag inte mycket på, speciellt med tanke på att ljudupplevelsen lär bli ännu mycket sorligare.

 Taket åker upp men bagageutrymmet blir ändå inte större. Här ryms måttliga 260 liter, så det är tur att baksätet är fällbart. Och baksätet är inte så dåligt som man kan tro. Mina 191 centimeter får plats utan större problem för varken huvud, ben eller fötter.

 Det finns två utrustningsnivåer – Attraction och Ambition. Prisskillnaden är blott 15 900 kronor och med tanke på att helelektriskt sufflett (9 100 kronor) och vindskydd (3 400 kronor) ingår i Ambition-paketet är valet inte svårt. Dessutom får du bland annat 17-tums aluminiumfälgar (jo, 16-tums stålfälgar är standard), läder på sportratt, växelspaksknopp och handbromshandtag, sportstolar samt sportchassi. Attraction framstår inte det minsta attraktivt.

 Lockande är däremot bilen som helhet, som tillsammans med BMW 1-serie Cabriolet på föregående sidor ger upprättelse för klassiska tygsuffletter.

Audi A3 Cabriolet 2,0 TFSI

Pris

280 000 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Fram MacPherson fjäderben med triangelformade länkarmar, fyrlänkad bakaxel med dubbla tvärlänkar.



Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 424, bredd 177, höjd 124, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 560, maxlast ca 460, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 231 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 7,4 s.



Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,06, landsväg 0,59, blandad körning 0,76 l/mil. CO2 182 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!