Audi A3 Sportback 1,6 TDI Foto: Audi

Provkörning av Audi A3 Sportback 1,6 TDI

Audi A3 är redan en testvinnare i Teknikens Värld. Nu ger den sina konkurrenter än mer huvudbry när den kommer som mer användarvänlig Sportback.

Förre Formel 1-världsmästaren Keke Rosberg uttryckte sig en gång att ”riktiga bilar har inga dörrar”.

Keke menade förstås racerbilar men när det kommer till standardbetonade familjebilar är dörrar bland det viktigaste.

Tredörrars Audi A3 må kanske vara en attraktivare syn, i mångas (yngre) ögon. Men A3 Sportback förenklar billivet betydligt för de familjer som blivit större med åren.

Det är lätt att avfärda Audi A3 Sportback som en femdörrars A3 men det ligger mer bakom.

Det syns inte med blotta ögat, om de inte står bredvid varandra, men A3 Sportback är längre och har längre axelavstånd.

I reda siffror handlar det om 80 mm totallängd och 40 mm axelavstånd. Jämfört med förra generationen A3 Sportback har dock den nya 58 mm längre mellan axlarna.

Det kanske inte låter så mycket men fyra fullvuxna sitter nu alldeles utmärkt bakom varandra och även bagageutrymmet har blivit större. Det rymmer 380 till 1 220 liter beroende på vilken position baksätesryggstödet har och det är mer än exempelvis Volvo V40 och Mercedes A-klass.

Om det är svårt att plocka A3 Sportback på längden finns det andra givna identifieringstecken.

Bakdörrarna är förstås ett sådant, men A3 Sportback har även en tredje sidoruta, standardmonterade rails på taket och en bakre spoiler.

Audi A3 Sportback har blivit upp till 90 kilo lättare än sin föregångare. Den enskilt största bantningen har gjorts på karossen som tappat 25 kilo tack vare användande av aluminium. Men Audi-teknikerna har jagat kilon överallt.

Några exempel: bakspoiler -1,7 kilo, framaxel -6,0 kilo, bakaxel -7,2 kilo, elkabelhärva -3,6 kilo.

Lägre vikt ger roligare körupplevelse och mindre bränsleförbrukning.

Audi A3 och A3 Sportback är precis lika roliga att köra, men på ett område upplevs Sportback som bättre. Och det är över ojämnheter i vägen där den upplevs som mindre struttig än sin kortare bror.

A3 Sportback introduceras i februari, då med bland annat den här provkörda 1,6 TDI på 105 hästkrafter. Vi råder emellertid till att vänta på 2,0 TDI på 150 hästkrafter som anländer några veckor senare.

Det skiljer 11 000 kronor i inköp, 231 000 respektive 242 000 kronor, men det är väl investerat kaptial. Den mindre motorn upplevs som tämligen orkeslös på lågt varvtal men 2,0 TDI är inget annat än en juvel.

Den som till äventyrs vill ha bensinmotor kan inledningsvis välja 1,4 TFSI på 122 hk, en motor som senare kommer med 140 hk. Intressant är förstås också den minsta 1,2 TFSI på 105 hästar men den kommer inte förrän framåt sommaren.

Rivaler

Mercedes A 180 CDI Business

Nya Mercedes A-klass är ingen dålig bil men den hänger inte riktigt med Audi A3. Det är stenhårt i denna klass och man måste vara bäst på allt. Det är inte A-klass.

Pris: 239 900 kronor.

Volvo V40 D2

Volvo V40 är en riktigt trevlig bil att köra med bra komfort och väl arbetande chassi. Men designavdelningens formspråk har gått ut över det praktiska. Utrymmen och runtomsikt är för dåliga.

Pris: 225 000 kronor.

Audi A3 Sportback 1,6 TDI

Pris

 231 000 kronor.

 

Motor

 Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79.5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) mellan 3 000 och 4 000 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500 och 3 000 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 7-växlad automat, S-tronic.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med el-servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 264, längd 431, bredd 178, höjd 143, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 13 cm. Tjänstevikt ca 1 335, maxlast ca 485, max släpvikt 1 500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380–1 220 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 195 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,46, landsväg 0,33, blandad körning 0,38 l/mil. CO2 99 g/km.

 

Garantier

 Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lack 3 år. Assistans förnyas vid varje service.

 

Skatt

 1 089 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!