Provkörning av Audi A3 Sportback e-tron

Volkswagen–koncernen väljer att bygga in sin nya laddhybridteknik i befintliga modeller. Audi A3 e-tron bevisar att det går ganska bra – varför ska egentligen elbilar se så annorlunda ut?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

2013 regerade BMW på ­­elbilsmarknaden. Det skrevs spaltmeter om bayrarnas nya lättviktsbygge, den skräddarsydda, kolfiberbyggda i3.

2014 ger Volkswagen-koncernen svar på tal. Dels i form av eldrivna versioner av VW Golf och Up, dels i form av laddhybriden A3 e-tron.

Skillnaderna är stora. Det handlar om grundprinciperna för hur elbilar ska byggas. BMW tar till storsläggan och gör inte bara en helt ny konstruktion med bakvända dörrar och motorn bak. Man bygger hela bilen i dyra lättviktsmaterial som aluminium och kolfiber, dessutom en helt ny elbilfabrik. Investeringarna är gigantiska.

Volkswagen-koncernen gör tvärtom. Oavsett om vi talar om renodlade elbilar som Volkswagen e-Up eller e-Golf eller om laddhybrider som Audi A3 e-tron utgår man från den befintliga modellen och gör så få ändringar som möjligt i kaross och chassi.

Audi A3 e-tron byggs på samma löpande band som andra A3-versioner och använder huvudsakligen också samma komponenter.

Och hör och häpna – det går faktiskt nästan lika bra.

För det är just paketeringen som imponerar mest. I den kompakta A3-karossen har man lyckats trycka ned både elmotor och förbränningsmotor under huven. Motorn har fått maka sig sex centimeter åt passagerarsidan, för att ge plats åt de extra elkomponenterna.

Batteriet får plats under det vanliga bagagerumsgolvet. Bensintanken har fått krympa en aning, i A3 E-tron rymmer den 40 liter, 10 liter mindre än normalt.

Sammantaget har vi en femsitsig laddhybrid med bra utrymmen i kupén och med ett dugligt och flexibelt lastutrymme. Vikten har stannat på anständiga 1 615 kilo. Att bagageutrymmet mätt i lådliter är 280 liter i E-tron jämfört med normalt 365 liter i vanliga A3 beror på att stuvfacken som normalt finns under golvet i A3 har försvunnit i E-tron.

Micke hittade precis laddporten.

Hur är det då med räckvidden? Visserligen kurerar bensinmotorn all räckviddsångest för föraren, men en kort räckvidd gör hela konceptet med eldrift snudd på meningslöst. Kan man inte köra absoluta merparten av körsträckan på el försvinner miljövinsten och bränslekostnaderna ökar. Kvar finns bara en tung och relativt törstig bensinbil.

Tyvärr är det här som Audi e-tron brister en smula. Batteriet är på 8,8 kWh och enligt uppgift används ca 7,6 kWh, resten sparas för att bevara batteriets livslängd. Det ger i EU-körcykeln en räckvidd på fem mil, precis som Volvo V60 Hybrid och Mitsubishi Outlander Hybrid. I verkligheten klarar man att köra tre till fyra mil på eldrift innan ­batteriet är tömt och bensinmotorn slår till. När jag provkör bilen når jag 3,6 mil i vanlig sommartemperatur. I vinterklimat lär batteriet räcka till knappt tre mil. Det betyder att A3 e-tron i praktiken har samma räckvidd som årets storsäljare bland laddhybrider, Mitsubishi Outlander Phev.

Det räcker för de flesta körningar. Till exempel till arbetet på morgonen, i synnerhet om man har laddmöjlighet under dagen. Men de bilarna som är designade för att vara elbilar/laddhybrider från början är överlägsna. BMW i3 med räckviddsförlängare klarar 19 mil på el i EU-körcykeln och ca 12 mil i verkligheten. Laddhybriden Opel Ampera klarar åtta mil i EU-körcykeln och knappt sex mil i verkligheten.

Fördelen med Audi A3 är att den tack vare det lilla batteriet är femsitsig och har bättre lastutrymme än BMW i3 och Opel Ampera, som båda är fyrsitsiga.

Laddtiden är den andra akilleshälen, och här skiljer sig inte elbilarna från varandra. Hur mycket man kan ladda per timme beror på elinstallationen, inte på bilen. Räkna med att man ur ett vanligt eluttag laddar ca 2 kWh per timme, vilket räcker till en mil körning. Ett stort batteri har man alltid nytta av eftersom man slipper ladda så ofta.

Drivlinan blir jag gladare av. Audi A3 känns osedvanligt pigg. Elmotorn på 75 kW och 330 Nm gör att det räcker med att nudda gaspedalen för att bilen ska vakna med eftertryck. Vid fullgasacceleration kickar bensinmotorn i gång och då har vi en systemeffekt på 204 hästkrafter. 0-100 km/h tar 7,6 sekunder och toppfarten är 222 km/h.

Starten sker alltid elektriskt, om det inte är riktigt kallt eller om batteriet är tömt. Att kunna dra iväg ljudlöst är en av elbilens verkliga uppsidor.

Elmotorn är vätskekyld, väger 34 kilo och sitter bakom bensinmotorns svänghjul. Bensinmotorn startas av elmotorn via en koppling. När bensinmotorn har samma hastighet som elmotorn låses kopplingen. Operationen går på tiondelar av en sekund.

Så länge jag kör på elmotorn är det magiskt tyst i kupén, helt i klass med lyxbilar som Mercedes S-klass. Jag kan köra upp till 130 km/h med eldrift, sedan kickar bensinmotorn i gång. Ingreppet är mjukt, men lika sömlöst som i Toyota Prius är det inte. Ljudmässigt märks en liten skillnad, men 1,4 liters motorn är synnerligen välisolerad och ljudnivån är låg även när bensinmotorn jobbar.

Fyra driftlägen finns att välja mellan. I det normala elmotorläget går den bara på el. I hybridläget utnyttjas båda motorerna. Dessutom finns två speciallägen: ”EV charge” betyder att bensinmotor används för att ladda batteriet, men då drar motorn väldigt mycket bränsle. Den fjärde inställningen är ”EV hold” där man sparar kraften i batteriet för ett senare tillfälle.

När batteriet är tömt finns inga valmöjligheter kvar, då kör man på bensin i hybridläget, vare sig man vill eller inte. Tyvärr har inte Audi/Volkswagen lyckats få till hybriddrivningen lika bra som Toyota. I EU-körcykeln drar den 0,42 liter per mil när den körs med tomt batteri, men så snålt går den inte i verkligheten. Vid försiktig körning med varm motor når vi som bäst 0,6 liter per mil. Jämfört med vad Toyota Prius, som i praktiken klarar sig på 0,5 liter per mil, är det dåligt. Inte ens den 175 kilo tyngre Opel Ampera drar mer än A3 e-tron.

Vem är då A3 e-tron till för? Miljövännen förstås. Men det krävs att man kör mycket på el. Den som inte laddar tillräckligt ofta kör en ganska törstig, fossilbränsledriven bil. Därför passar laddhybridbilar bara den som normalt kör max tre mil åt gången och kan ladda ofta.

Driftsekonomin är bra – om man jämför bilen med dyra, effektstarka versioner av Audi A3. Tänker du köpa en A3 1,8 TFSI Quattro automat på 184 hästkrafter för 318300 kronor gör du sannolikt en bättre affär om du väljer en A3 e-tron för 372500 kronor och sedan drar av 40 000 kronor för supermiljöbilspremien. Men jämfört med en snål diesel eller billig bensinmodell framstår e-tron-milen som dyra.

Audi A3 Sportback e-tron

Pris

372 500 kronor, kvalificerad för super­miljöbilspremie 40 000 kronor. Säljs nu.

 

Motor

Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression i.u. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 5 000-6 000 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 600-3 500 r/min. Elmotor 102 hk (75 kW), total effekt 204 hk, batterityp litiumjon, 8,8 kWh (varav 7,6 kWh utnyttjas).

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda (dubbelkopplingslåda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 431, bredd 178, höjd 142, spårvidd f/b 153/150. Markfrigång i. u.. Tjänstevikt 1 615, maxlast 435, max släpvagnsvikt 0. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 280-1 120 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 222 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,15 l/mil (EU-norm). CO2 35 g/km. Elförbrukning i. u. Räckvidd 5,0 mil. verklig förbrukning 0,6 l/mil bensindrift, 2,1 kWh/mil eldrift, verklig räckvidd ca 3,0-4,0 mil.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 12 år..

 

Skatt

Miljöklassad. Skattebefriad 5 år.

Rivaler

Foto: www.weigl.biz

Opel Ampera

Ampera kostar lika mycket men har en fördel i sitt batteri som gör att el-räckvidden är cirka 50 procent längre.

Pris: 379 900 kronor.

 

Mitsubishi Outlander PHEV

För den som vill köra en rymlig suv billigt och miljövänligt med eldrift tre mil i taget och sedan har möjlighet att ladda.

Pris: 419 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!