Audi A4

Provkörning av Audi A4

Basfakta

Audi A4 2,0 (3,0 inom parentes)

MOTOR: Längsmonterad 4-cyl radmotor (V6), 2 överliggande kamaxlar/cylinderrad, 5 ventiler/cylinder. Kompression 10,3 (10,5). Borrning/slag 82,5/92,8 mm (82,5/92,8), 1 984 (2976) cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5700 r/min (220 hk/162 kW vid 6300 r/min), max vridmoment 260 (300) Nm vid 4400 (3200) r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt steglöst variabel automatlåda (multitronic).

FJÄDRING/HJULSTÄLL: Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak flerlänksaxel.

STYRNING: Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 m.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK: Fälg 7 tum, däck 195/65 R15 (215/55 R16).

MÅTT/VIKT (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 455, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1455 (1570) maxlast 405, max släpvikt 1300 (1600). Tank 70 liter.[

PRESTANDA (fabriksuppgifter): Toppfart 212 (245) km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 (6,9) s. Bränsleförbrukning EU-norm blandad körning 0,79 (0,95) l/mil.

Det behöver inte vara kul jämt!

Nya Audi A4 är större, tystare och bekvämare än föregångaren. Men fortfarande inte särskilt rolig att köra. Det gör inget.

Pris: 2,0 - 216500 kr, 3,0 V6 - 305000 kr (december 2000)

Uttrycket "körglädje" är trots att det upprepas i tid och otid fortfarande laddat. I stort sett varenda bil som lanseras påstås vara just körglad, oavsett modell.

Audi använder uttrycket redan i ingressen till sin pressrelease när andra generationens Audi A4 lanseras. Föregående modell, presenterad 1994, har kritiserats för att vara supertrist att köra. Stabil och vägsäker på släta motorvägar men tungfotad och motsträvig när det kurvar till sig.

Körglädje är också något mycket viktigt i "mellanklassens premiumsegment" där BMW 3-serien, Alfa 156, Lexus IS200 och Volvo S60 konkurrerar om köparna. Därför var ett av teknikernas mål med nya A4, som kommer till Sverige i januari, att den skulle bli betydligt roligare att köra.

Mycket arbete har lagts ned på hjulupphängningarna. Framvagnen är av samma konstruktion som tidigare men åtskilliga detaljer är nu utförda i aluminium vilket gör den 8,5 kg lättare.

Bakvagnen är ny och för första gången av samma konstruktion på både fram- som fyrhjulsdrivna versioner. Tidigare hade de framhjulsdrivna bilarna en enkel halvstel axel, nu har även de flerlänksbakaxel. 

Resultatet är en bil som visserligen är mer kurvhungrig än föregångaren men nya A4 kan knappast beskrivas som ett lyckopiller på vägen. Den största vinsten ligger i stället i ökad komfort. Hjulställen är oerhört följsamma, även på dålig väg, och påtagligt tysta. Karossrörelserna är kontrollerade utan att bilen känns stötig. Vid snabb motorvägskörning är A4 fortfarande riktningsstabil men kan också kännas lite smågungig när det går undan. 

Karossen är helt ny men påminner mycket om A6, särskilt bakifrån. Den rundade aktern är lite mer försiktigt formgiven än hos storebror och fungerar väl ihop med resten av den återhållsamma karossen. Smakfullt är beskrivningen som ligger närmast till hands.

Nya Audi A4 är sju centimeter längre och drygt tre centimeter bredare än föregångaren. Axelavståndet har vuxit med 33 millimeter och gjort A4 rymligare än tidigare. 

Bakom ratten känns A4 fullvuxen. Förarmiljön är sober och överskådlig på Audivis. Instrumenteringen är lite gladare än tidigare med kromade sargar à la TT - snyggt. Audifolket har länge varit duktiga på materialval, i A4 har man skärpt sig ytterligare. Att plast kan kännas så påkostat! Samtidigt vet vi att byggkvaliteten inte riktigt levt upp till intrycket de senaste åren. Åtskilliga rapporter från Audiägare med trilskande bilar har flutit in till redaktionen.

Tre bensinmotorer och en diesel kommer till en början att erbjudas de svenska kunderna; 2,0 med 130 hk, 1,8T med 150 hk, 3,0 V6 med 220 hk samt 1,9 TDi med 130 hk. 

Jag kör först tvålitersmodellen. Motorn är utvecklad ur 1,8-litersmaskinen på 125 hk som satt i föregångaren. Liksom tidigare har den fem ventiler per cylinder men är utvecklad på en rad punkter, kontinuerligt omställbara kamaxeltider för bättre kraft på låga varv är ett exempel.

Motorgången är förvånansvärt rå och morret vid acceleration motsvarar varken den mediokra fartökningen eller bilens komfortabla ton i övrigt. I jämn fart går den dock tyst. 

V6-modellen är betydligt trevligare. Trelitersmotorn är utvecklad ur 2,8-litersmaskinen som fanns i förra generationens A4 och har 90 graders vinkel mellan cylinderblocken. Nytt är att motorblocket är tillverkat av aluminium, vilket gjort motorn 17 kg lättare än 2,8-motorn. Den nya sexan är rolig att varva och låter härligt när varvräknarnålen närmar sig rödmarkeringen. Samtidigt har den gott om silkeslen kraft i bottenregistret.

Jag kör V6-modellen med Audis multitroniclåda - en steglös automatlåda. Den fungerar fint ihop med den flexibla motorn och det går även att skifta "manuellt" mellan de sex förinställda steg som finns tillgängliga. Antingen med växelspaken eller med knappar i ratten. Den stora fördelen med multitronic är att effektförlusten blir mindre än med en vanlig automatlåda och att bränsleförbrukningen blir lägre.

Instegsmodellen med tvålitersmotor är skapligt prissatt - i grundpriset 216500 ingår bland annat klimatanläggning, aktivt antisladdsystem (ESP) och fjärrlås. Ytterligare 8000 kronor köper 150-hästarsmodellen 1,8T och det känns som ett bättre val.

Audi har åstadkommit en trevlig och harmonisk mellanklassare. Den är inte världens roligaste att köra men känns ändå som en bil man kan leva ihop med länge utan att hitta några irriterande detaljer.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!