De fyra vecken i huven är en av nyheterna utseendemässigt.

Provkörning av Audi A4 2,0 TDI ultra 190 hk

Det ser inte så mycket ut för världen men det behövs inte många hundra meter bakom ratten innan man inser att detta är – stort! Bäva månde konkurrenterna.

Ordern från redaktionsledningen var solklar. Åk till Venedig och red ut skillnaden mellan nya och gamla Audi A4.

Den ser väl likadan ut, tyckte de.

Audi har ofta, med all rätt, beskyllts för att vara återhållsamma (fega om ni så vill) när det kommer till att utveckla en ny modell.

Så är även fallet med Audi B9 som är det interna kodnamnet för nya Audi A4 som ersätter B8 som debuterade 2008 och fick ett facelift 2012.

Det finns anledning till det. Nuvarande Audi A4 har sålt, och säljer, bra och Audi vill inte skrämma bort de nuvarande ägarna när de ska byta upp sig. Men samtidigt måste de attrahera nya köpare.

Svår balansgång det där.

Vi bad PeO fotografera sig med en bil som hade samma färg som den han körde, vilket han misslyckades med. Som tur är har han i dagarna opererat bort sin gråstarr…

Nya Audi A4 är snarare en evolution än en revolution men det är ändå ganska enkelt att se skillnad på den jämfört med den gamla.

Glasytorna, taklinjen och karossidorna ser närmast identiska ut även om nedre delen av dörrarna fått ett något ändrat utseende. Midjevecket är också mer markerat på nya modellen. När man studerar det närmare inser man hur snyggt och raffinerat det är gjort där det löper ihop med motorhuven.

Denna är helt ny med fyra veck i stället för två och grillen och strålkastarna har blivit betydligt kantigare, där märks skillnaden som mest.

Bakifrån kan det vara svårare att direkt se att det är B9 i stället för B8 men den som är påläst ser det direkt på den nya utformningen av bakljusen. Däremot kan det vara svårare att skilja B9 från Audi A3 Sedan bak men det går även det då Audi A4 har ett veck i nederkant som inte A3 Sedan har.

På insidan är dock förändringen monumental och det är en helt ny instrumentpanel och mittkonsol vi ser. Skarpa kanter även här och den domineras av en 8,3 tum stor skärm mitt i.

TFSI-motorn kommer i tre olika alternativ. 1,4 liter på 150 hk och 2,0 liter på 190 hk eller 252 hk.

Om du till äventyrs ändå inte kan skilja på B8 och B9 så finns det ett busenkelt knep. Sitter backspegeln vid främre sidorutan är det B8, sitter den på dörrbladet är det B9.

Med de trots allt marginella förändringarna kan man lätt luras att tro att Audi valt att modifiera nuvarande Audi A4 men så enkelt har de inte gjort det för sig. Det handlar om en helt ny bil, inifrån och ut.

Audi A4 bygger på en helt ny plattform (MLB) som tillsammans med andra viktbesparande åtgärder (hjulupphängningar och styrning till exempel) gör att nya A4 Sedan är upp till 110 kilo lättare än förr, beroende på version. Detta enligt Audi som även påstår att bilen numera ska vara en av de lättaste i segmentet. Vi får se när vi har bilen i Sverige och kan mäta upp detta på vår våg. När det gäller Audi A4 Avant, som inte fanns med vid provkörning, handlar det om upp till 120 kilo.

Det tar inte många hundra meter bakom ratten i nya Audi A4 innan jag inser att här har det hänt något stort. Kanske den enskilt största förändringen mellan en generation A4 och en annan någonsin.

Det rullar lätt, väldigt lätt. Audi A4 förvandlas i ett ögonblick till en körglad uppenbarelse gentemot den tämligen framtunga föregångaren. Vårt provkörningsexemplar är en 2,0 TDI på 190 hästkrafter (storsäljaren?) och den känns hur yster som helst. Att en ägare till en BMW 3-serie skulle över huvud taget tänka sig att ta en provtur i en ny Audi A4 är kanske att begära för mycket, men denne borde göra det.

Styrningen är grymt bra som standard och när vi kör en bil med Dynamic Drive är det bara att kapitulera. Har vi mellanklassens nya premium-kung här? Jag tror risken är överhängande.

Den gamla ­inredningen är urblåst och bland nyheterna märks en ny ­infotainmentskärm.

Väl på rull fortsätter Audi A4 att övertyga. Ljudnivån är i världsklass, och då menar jag inte den Bang & Olufsen musiklåda du kan beställa extra.

Det är tystnaden som överväldigar.

Audi har jobbat hårt med aerodynamiken och luftmotståndet är låga 0,23 vilket enligt Audi är klassledande och i det stora hela endast slås av koncernbrodern Volkswagen XL1.

I laglig svensk motorvägsfart är det knappt vi förnimmer ett ljud och inte ens när vi tänjer på denna (fy!) är det besvärande. Lite mer vägljud uppfattas i baksätet men där kan man i stället njuta av 23 millimeter mer benutrymme och det är gott om plats på alla ledder. Jag bedömer det som att tre fullvuxna utan större problem kan göra en längre resa utan att vantrivas. Utrymmet för huvudet har ökats genom en lägre sittposition.

Nya Audi A4 är 2,5 centimeter längre än föregångaren och tyskarna har valt att låta nästan allt detta tillgodogöra sig baksätet. Bagagevolymen är densamma som förr, 480 liter, 965 med baksätesryggen (20/40/20) nedfälld.

Benutrymmet har blivit bättre.

Från förarplats ser man att allting är nytt. Den 8,3 tum stora bildskärmen dominerar men det är touchkontrollerna som imponerar. Vilken känsla det är i knappar och vred.

På motorsidan säger sig Audi ha ökat effekten med 23 procent i samma stund som förbrukningen sänkts med 21 procent.

Vi får väl se hur det är med det i framtida test på svensk mark men så här långt är jag djupt imponerad av nya Audi A4.

Audi A4 2,0 TDI Ultra 190 hk

Pris

325 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med en längsgående länkarm och två tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Eldriven servo. Vändcirkel 11,5 m.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 473, bredd 184, höjd 143, spårvidd f/b 158/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 505, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 480 – 965 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 210 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,47, landsväg 0,34, blandad körning 0,38. CO2 99 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

0 kronor per år.

Rivaler

Mercedes C-klass

Senaste generationen av Mercedes C-klass imponerar med hög komfort och säkerhet men faktiskt även lite körglädje.

Pris: från ca 309 000 kronor.

 

Jaguar XE

Foto: Nick Dimbleby

För den som vill känna sig lite annorlunda än alla andra i grannskapet. En fyradörrars sedan men med coupéstuk.

Pris: från ca 351 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!