Provkörning av Audi A4 3,0 Cabriolet

Basfakta

Motor: 6-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande, variabla kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 2 976 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6 300 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt. steglös automat.

Fjädring/hjulställ: kruvfjädring med fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak dubbla tvärlänkar.

Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och bromskraftsfördelning.

Hjul/däck: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 16.

Mått & vikt (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 457, bredd 178, höjd 139, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1 740, maxlast 340, släpvagnsvikt 1 600. 

Fartresurser*: Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 243 km/h. 

Bränsleförbrukning*: Blandad körning 0,97 liter/mil.

*(Tillverkarens uppgifter)

Parasoll och fyra solstolar

Efter två års uppehåll återkommer Audi med en ny fyrsitsig cabriolet - en betydligt trevligare bil.

Pris: Från 344 000 kr (februari 2002)

Det finns gott om fyrsitsiga cabrioleter på marknaden. Bästsäljare i Sverige är Saab 9-3 Cabriolet med 262 exemplar förra året följd av 205 stycken Volvo C70. Under förra året såldes totalt omkring 650 fyrsitsiga cabrioleter i Sverige.

Audis bidrag i klassen, kort och gott kallad Cabriolet, slutade tillverkas för två år sedan men hann mellan 1991 och 2000 säljas i drygt 70000 exemplar. Den var baserad på den Audi 80 som kom 1986 och hade milt sagt passerat sitt bäst-före-datum.

Hög tid för något nytt alltså och nu kommer A4 Cabriolet, givetvis baserad på nya A4. Bilen byggs hos Karmann, en karossbyggare med lång erfarenhet av öppna bilar. Kapaciteten är 105 bilar per dag, just så många Audi hoppas kunna sälja per år i Sverige.

Fabriken har lagt fokus på komfort - och det märks direkt när jag far iväg från hotellet med Los Cristianos och havet till höger, ut på motorvägen. Jag befinner mig på Teneriffa, den största av Kanarieöarna. Det är cabrioletväder.

A4 Cabriolet är ganska mjuk men inte slappt avfjädrad och vindbruset är väl avskärmat. Med vindavvisaren och sidorutorna uppfällda kan man köra 180 km/h utan att frisyren blir helt massakrerad. Man kan till och med prata med passageraren eller lyssna på radio. 

Vill man ha passagerare bak får man stoppa undan vindskyddet i bakluckan, och som i alla fyrsitsiga cabrioleter blåser det utav bara tusan i baksätet. I nämnda baksäte är det rymligare än i företrädaren och två blåsta vuxna ryms riktigt bra.

Med en knapptryckning fälls elsuffletten (standardutrustning) upp, inga spärrar, vred eller hakar. Allt sker automatiskt på 24 sekunder. Taket består av tre lager och är mycket välgjort. Även insidan, där man på andra bilar kan se delar av sufflettställningen, är helt klädd.

Jag fäller ner tyget igen som döljs helt och hållet under en lucka - snyggt. Tar av från motorvägen och det bär uppåt. Teneriffa är otroligt vackert om man kommer bort från betongen. Kaktusar, stora små, olika, jättestora och märkliga vulkaniska stenarter i olika kulörer och formationer. Ibland som ett månlandskap. Scenerier och färger som påminner om Grand Canyon. 

Det kroknar till men asfalten är utomordentlig, mycket finkornigare än här hemma. Att bergfast fastställa hur tyst bilen egentligen är i konkurrensen med andra lämnar jag därhän tills vi kör den på våra sträva vägar. Men här är A4 Cabriolet exceptionellt tyst.

Bilen flyter med viss understyrning igenom kurvorna, precis som den konstruerats för att göra. A4 har en hel del aluminium i hjulupphängningarna för att lätta upp stämningen gentemot föregångaren. Den som ansågs som rätt trist och tungfotat. Nya A4 är mycket mer alert både vad gäller fjädringsrörelser och styrning. Men någon sportig känsla har trots Audifolkets löften om detta svårt att infinna sig. A4 Cab är snabb och trygg helt enkelt. 

Dessutom känns den mycket vridstyv. Inget skakande eller bändande i karossen trots provocerande körning. Bara en lätt vibration i ratten som knappast stör. Jämfört med A4 i sedanutförande är cabriolet sänkt 20 millimeter och fjädring/stötdämpning har anpassats för den högre vikten, som är cirka 150 kg.

Två motoralternativ finns i begynnelsen, båda V6:or. Den mindre på 2,4 liter och 170 hk är ganska lam under 3000 r/min men väl däröver går den fint och avgasljudet är fint och lite sportigt. 

Den större trelitersmotorn på 220 hk har bättre kraft vid lägre varvtal och med den accelererar A4 Cab någon sekund fortare till hundra. Den går också cirka 20 km/h fortare men om det uppväger merkostnaden på 42000 kronor är tveksamt. 3,0 kostar 386000 kronor.

Utöver femväxlad manuell växellåda finns också Audis lösning på den steglösa automatlådan, kallad Multitronic. Ingen annan tillverkare har en lika fulländad steglös automat, eller CVT som den också kallas. Multitronic kostar 18800 kronor extra till båda motorerna.

Senare kommer mindre motorer där 1,8T lär bli poppis. En fyrhjulsdriven A4 Cab lär också dyka upp.

Inredningen håller vanlig Audi-klass, det vill säga högsta, med fina material och fullgod känsla. Träinlägg i olika virkessorter finns som extra liksom läderklädsel, navigationssystem med mera, med mera.

När taket är nedfällt finns plats för 246 liter i bagageutrymmet och med uppfällt tak ryms 315 liter. I baksätet finns en genomlastningslucka med tillhörande påse. Två snöbrädor ska få plats.

En cabriolet kan aldrig bli lika säker som en täckt bil men Audi har gjort vad man kunnat. Precis som i Volvo C70 finns två störtbågar bakom de bakre nackskydden som om bilen skulle volta far upp snabbare än blixten. Tillsammans med en vindruteram i specialstål ska dessa se till att de åkande inte ska slå skallarna i marken. 

Dessutom finns sidokrockkuddar fram som skyddar huvudet vid sidokollision.

Jag når "krönet" på drygt 2000 meters höjd vid berget El Teide och det börjar gå nedåt. Här gäller att ligga på motorbroms för att inte plåga bromsarna för mycket. Några kolleger som inte motorbromsat tillräckligt berättar om utebliven bromsverkan. Jag tror inte bromsarna är underdimensionerade utan snarare att nedförsbackarna är överdimensionerade. 

Är nere på Autopistan igen med det blå havet till vänster, 28 grader på termometern och hög fart mot hotellet. Hinner med en kall öl innan planet tar oss tillbaks till kylan.

I maj kommer A4 Cabriolet till Sverige och med den förhoppningsvis också värmen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!