Audi A4 allroad quattro

Provkörning av Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI

Audi hävdar att nya A4 allroad är en bil som når utanför gränserna och tar sig fram överallt. Men kommer den urbaniserade målgruppen att utnyttja bilens potential?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Äntligen är det dags för A4 att bli skogsmulle, få på sig gummistövlarna och galonbyxorna eller kort och gott – bli allroad. Jag tänkte avverka alla löjliga liknelser direkt så har vi det gjort.

Framgångarna med A6 allroad (125 000 sålda bilar sedan 2000) gjorde det enklare för Audi att lansera A4 allroad. Till saken hör att den nya bilen inte är ett under av nytänkande och unika lösningar – det är en modifierad A4 Avant quattro som står framför oss här i Ingolstadt.

Men visst har det hänt saker både på och under skalet. A4 allroad är två centimeter längre, sex centimeter högre och drygt en centimeter bredare än vanliga A4. Markfrigången är 37 millimeter högre (180 mm totalt) och spårvidden har ökat 20 millimeter både fram och bak.

För att få upp markfrigången har fjädrarna förlängts 26 millimeter och hjulen har blivit större. Ett flertal chassikomponenter har modifierats och utvecklats för att klara de nya belastningar som den något tyngre men framför allt högre bilen utsätts för.

Precis som storebror A6 allroad har A4 allroad skärmbreddare i plast (som du mot tillägg kan få lackerade i bilens färg), rejäla rostfria hasplåtar fram och bak samt markerade trösklar med metallinlägg. Den stora grillen har blivit ännu uppkäftigare. Bilen ser helt enkelt kaxig ut. Eller knasig – välj själv.

När modellen lanseras i Sverige under vecka 22 kommer tre motorer att erbjudas, en bensinare och två dieslar. Den förstnämnda är 2,0 TFSI på 211 hästkrafter/ 350 Newtonmeter. Den går från början bara att få med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan S Tronic. De två dieselmotorerna som erbjuds är 2,0 TDI 170 hk och 3,0 TDI 240 hk – båda motorerna känns igen från vanliga A4-programmet. Den mindre motorn förväntas bli storsäljaren och finns bara med en sexväxlad manuell låda, medan den större motorn till en början bara erbjuds med S Tronic.

En stor fördel med den mindre motorn är att den har ett start/stoppsystem som fungerar riktigt bra. Provkörningen flöt problemfritt och systemet ska enligt Audi fungera även när det är minusgrader ute. Bränslebesparingen ska bli två centiliter per mil, oavsett typ av körning. Även 2,0 TFSI får systemet när den sexväxlade manuella lådan blir tillgänglig under sommaren 2009.

Bortsett från start/stopp innebär allroad inga större förändringar när det gäller körupplevelse. Visst märker man höjden, men på det hela taget känns det som en vanlig A4. Men vår provbil med 18-tumshjul går för stötigt även på jämna tyska vägar. I övrigt känns den höga komfortnivån igen från A4 och tankarna väcks – varför betala mer för denna skapelse när en standard A4 quattro är så kompetent?

Jämfört med en vanlig A4 quattro är allroad mycket mer bling-bling, och med den högre markfrigången är den bättre i terräng. Men – och detta är en grov generalisering – jag tror inte att ägargruppen sticker iväg på terrängtouring med sina A4 allroad. Jag tror att de köper bilen för imagen och kör inne i staden och på landsvägen. Kanske drar de ett eller annat båt- eller hästsläp.

Viktpåslaget gentemot jämförbar Audi A4 varierar mellan 30 och 36 kg. Bränsleförbrukningen för 2,0 TDI med start/stopp uppges bli 0,62 liter/mil, men vår färddator visade 0,76 l/mil trots lugnt tempo.

A4 allroad 2,0 TDI kostar från 340 200 kronor, vilket innebär ett prispåslag på 23 200 kronor jämfört med en vanlig A4 Avant 2,0 TDI 170 quattro. Prisvärt? Spelar tydligen ingen roll. Framgången med A6 allroad visar att fåfängan i vissa fall har större kraft än förnuftet.

Läs mer

Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI

Pris

340 200 kronor.

Motor

Diesel. Längdmonterad 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, volym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Frontmotor, fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar per sida, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning, elektrisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 281, längd 472, bredd 184, höjd 150, spårvidd fram/bak 158/157. Tjänstevikt 1 775, totalvikt 2 200. Tank 64 liter.

Fartresurser*

Toppfart 213 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 8,9 s.

Förbrukning/miljö*

Blandad körning 0,62 l/mil, stadskörning 0,75 l/mil, landsväg 0,55 l/mil. CO2 164 g/km.

Skatt

4 158 kronor.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!