Provkörning av Audi A4 Avant 2,0

Basfakta

Motor: Längsmonterad 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar. 5 vent/cyl. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 196 Nm vid 3300 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda alternativt steglös

automatisk kraftöverföring (Multitronic).

Aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fyra länkarmar med över- och underliggande triangelstag. Bak separat upphängning med trapetslänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 11,1 m.

Bromsar: Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul och däck: Fälg 7 tum. Däck 195/65 R15V. Lättmetallfälgar.

Mått/ vikt (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 454, bredd 176, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt ca 1450 (aut. 1490), max last ca 405. Taklast 100. Släpvikt 1300 (automat 1400). Tank 70 l.

Förbrukning (l/mil): Landsväg 0,60 (0,62), stad 1,15 (1,09), blandad körning 0,80 (0,79).

Fartresurser: Toppfart 208 (202) km/h. Acceleration 

0-100 km/h 1,02 (1,05) s.

Dynamik i bakluckan

Audi A4 Avant tassar försiktigt mot en ny vår.

Pris: 229800 kr (september 2001).

Kanske är det inte alltid så kul att vara bilformgivare. Särskilt inte när man arbetar med en produkt som konsumenterna uppskattar. Då gäller det att förnya med varsamhet.

Det är väl därför nya Audi A4 Avant ser ut ungefär som den gamla. Fyrtio procent av köparna har i en enkät förklarat att de köpte sin A4 kombi just för utseendet - "kärlek vid första ögonkastet". Att förnya en misslyckad modell är bra mycket tacksammare än att försöka upprepa en succé.

Liksom på A4 sedan, presenterad redan förra hösten, är det de nya bakljusen och den modifierade fronten som utgör den största skillnaden visuellt. Ändå är det fråga om en ny bottenplatta med större axelavstånd (+ 33 mm) och en del nya tekniska grepp. Bland annat har även framhjulsdrivna Avant begåvats med den individuella bakhjulsupphängningen från Quattro, främst för att ge lastutrymmet en mer praktisk form.

Precis som alla andra nya bilar utlovas nya Avant vara säkrare (särskilt när det gäller fotgängarskyddet), elegantare, styvare i karossen, rymligare samt sist och slutligen mera "dynamisk".

Bilen har blivit sju centimeter längre och fyra av dem kommer baksätespassagerarna till godo i form av ökat knäutrymme, vilket var högst välkommet.

Säkerheten ligger på hög nivå med sidokrockkuddar och antisladdsystemet ESP som standard. Fyrhjulsdrift är en Audi-specialitet sedan mer än 20 år och finns till tre av de hittills sex motorer som erbjuds: 1,8T/150 hk, 2,5 TDI/180 hk (turbodiesel) samt 3,0/220 hk.

Om ögat har svårt att uppfatta skillnaden mellan nya och gamla A4 Avant är det inte mycket enklare för resten av organismen att uppleva det nya. Liksom tidigare är Avant en behaglig men lite slätstruken bekantskap. Den visar inte någon större förtjusning över att slängas genom hårnålskurvor men borrar sig genom luften stadig som en kanonkula på Autobahn - även i hård sidvind.

Den steglösa automatlådan Multitronic har nu ersatt Tiptronic i de flesta versionerna, den fungerar på det hela taget utmärkt och ger till och med lägre förbrukning än med manuell växellåda. Särskilt smidigt arbetar den ihop med den större av Avants båda dieselalternativ, V-sexan 2,5 TDI.

Den nya tvåliters bensinfyran på 130 hk känns lika okontroversiell som bilen i övrigt. Den välbekanta 150 hk turbon bör ge Avant lite mer av välbehövlig karaktär och temperament.

Med treliters V6 på 220 hk och fyrhjulsdrivning har vi ett landsvägslokomotiv av god klass - men med ett grund-pris på 355000 kr inklusive ganska sparsam utrustning är det knappast någon ekonomimodell.

Förresten är det glest mellan budgetbilarna även i resten av modellprogrammet, 229800 är bottennoteringen för en 130-hästare vilket innebär en markant höjning. Men både ESP och klimatanläggning är numera standard.

Själva kombikarossen kostar 9800 kronor extra, en kostnad som majoriteten av de svenska A4-köparna väntas ta på sig. Jämfört med sedanköparna är Avantens vänner för övrigt yngre, äventyrligare, nyfiknare på livet, kort sagt "dynamiska".

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!