Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Audi A4 Avant 2,0 TDI ultra

Det kan vara den hårda chassisättningen. Det kan vara den tätstegade växellådan, med mycket mekanisk känsla. Men det är någonting i instegsversionen i A4-programmet som rimmar lite illa.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Så Kanske förknippar du namnet Ultra med ett tvättmedel av något slag. Eller med fotbollshuliganer. Eller med en musikfestival på någon stekartät plats vid ett varmt hav. Eller med bisarrt långa springlopp. I Audis fall betyder det snålhet. Ultra (eller, eftersom Audi vägrar använda stor bokstav, ultra) är nämligen benämningen på den nya linje av snåla dieselmotorer som företaget lanserat. Från A3 via A4 och A5 till A6. Det är dock inte samma motor som epitetet sitter på, i storasyster A6:s fall ger ultra-motorn 190 hästar, medan den i A4 finns att tillgå med 136 hästkrafter.

Foto: Glenn Lindberg

Och låt mig klargöra det först – det är egentligen inget större fel alls på motorn. Den går riktigt snålt och klarar av att ge A4 helt acceptabla prestanda. Den är inte Usain Bolt direkt, men går alldeles utmärkt att leva med. Det kanske den jamaicanske sprintern också gör, förvisso, även om övertecknad tyvärr saknar den erfarenheten. Nåväl, åter till bilen, så är det ändå lite där som problemet ligger.

Ty Audi verkar nämligen ha gett A4 ultra en slags artificiell doping – av den typ som inte alls skulle vålla några problem vid blodprovstagning, eftersom den inte tillför några som helst ytterligare prestanda. Den manuella växellådan är distinkt, mekanisk, rätt kortslagig och precis sådär sportigt kärv. Chassisättningen är halvstum och fortplantar en hel del ojämnheter till kupén, inte direkt stötig, men ändå åt det där lätt sportiga hållet. Och motorljudet på tomgång är högst påtagligt i kupén. Men eftersom det är en 136-hästarsdiesel är det inte någon skönsång det rör sig om. Snarare är traktorvibbarna påtagliga. Och inte någonstans lever prestanda upp till vad bilen riktigt vill.

Foto: Glenn Lindberg

Kanske är det ett helt medvetet drag, för att differentiera A4 mot storasyster A6 – som i motsvarande ultra-version (med 190 hästkrafter), med automatlåda, är en riktigt bekväm landsvägskryssare.

Övertecknad hade möjligheten att köra bägge inom några veckors marginal, och skillnaden i karaktär är påtaglig. A6 är för den lätt bekväma projektledaren, A4 för den yngre, uppkomligare, underställde tjänstemannen. För det är tveklöst så, att de allra flesta A4 ultra kommer att hitta sina köpare i tjänstebilssfären. Och där är den ett riktigt sunt val, den smått schizofrena karaktären till trots.

Audi A4 Avant 2,0 TDI ultra

Pris

309 500 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 1 968 cm3, 136 hk (100 kW) vid 3 000–4 400 r/min, 320 Nm mellan 1 500-

3 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 470, bredd 183, tjänstevikt 1 800, maxlast 485, tankvolym 63 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/55 R16.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,6 s, toppfart 208 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,49, landsväg 0,38, blandad körning 0,42. CO2 109 g/km.

 

Skatt

Skattefri de första fem åren.

Rival

Mercedes C 220 BlueTEC Kombi

Ett gäng tusenlappar dyrare, men också en helt ny modell och 34 hästar fler. Likvärdiga förbruknings- och utsläppssiffror.

Pris: 351 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!