Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Audi A4 Avant 40 g-tron Proline S tronic

Med fyra gastankar och en bensintank har A4 g-tron en räckvidd som får laddhybrider att blekna. Men ekonomikalkylen övertygar lika lite som körbarheten på bensin.

Man får hålla sig skärpt så att man stavar fel på rätt ställe. Jag kör en Audi A4 Avant 40 g-tron Proline S tronic. Vad är det för fel på stor bokstav och bindestreck? Men felstavningarna är förlåtna, den har nämligen något som andra modeller saknar. Nämligen fyra gastankar. En under baksoffan, en framför bakaxeln och två bakom bakaxeln. Allt är skickligt paketerat och undanstoppat under golv och dynor. Kupé- och lastutrymme är i princip intakt. Det enda som saknas jämfört med bensinversionen är stuvutrymmen under lastgolvets luckor.

När gasen är slut går bensindriften in automatiskt, och det märks ingen större skillnad. Foto: Patrik Lindgren

Gastankarna rymmer 17,3 kg fordonsgas och tillsammans med en bensintank på sju liter får man en flexibel miljöbil med en räckvidd som är formidabel. Dessutom billigare än en elbil. Men det är miljöegenskaperna som är gasbilens stora uppsida. Drivmedlet kallas fordonsgas och det består i Sverige i år av 94 procent biogas. Biogas är i sin tur en metangas som utvinns av restprodukter från skogs- och jordbruk samt ur slam från kommunernas reningsverk. Av avfall gör man alltså ett högvärdigt bränsle.

Den extra stuvplatsen har fått ge vika för två gastankar som ligger direkt under lastgolvet. Totalt har dock A4 g-tron fyra tankar. Foto: Patrik Lindgren

Körmässigt känns ingen större skillnad. Gastankarna väger knappt 80 kg och om man tittar på tjänstevikten verkar gasinstallationen totalt ha adderat 110 kg till vikten. När motorn har anpassats för gasdrift har man tappat lite i effekt. Audi g-tron ger 170 hästkrafter, bensinalternativet vi jämför med ger 190 hästkrafter. Accelerationen 0-100 km/h går på 8,4 sekunder, sekunden långsammare än bensinversionen. Något säger mig att de rättrådiga gasbilsköparna kan leva med den skillnaden.

Invändigt märks en liten skillnad. Bilen har två tankmätare. Till vänster i displayen återfinns mätaren för gastankarna, till höger läser jag av bensintankens innehåll. I övrigt känns allt som vanligt. Audi-vanligt, på det där millimeter-precisa viset som sedan många år tillbaka har blivit normen för alla premiumtillverkare.

Audi A4 g-tron ger 170 hästkrafter, bensinalternativet vi jämför med ger 190 hästkrafter. Foto: Patrik Lindgren

Audi A4 g-tron går lika tyst och komfortabelt som bensindrivna A4. När gasen är slut går bensindriften in automatiskt, och det märks ingen större skillnad. En ypperlig ­familjebil, både för långkörning och till ­vardags. Lastutrymmet är inte det bästa, funktion brukar få stå tillbaka för form, och det gäller även A4 i viss mån.

Den drar ungefär 0,5 kilo gas per mil. Räckvidden på gas är drygt 35 mil. Till skillnad från elbilar påverkas heller inte räckvidden negativt av kyla eller motorvägsfart. Men det är ingen Norrlandsbil. I landet har vi omkring 170 gasstationer, men de är inte jämnt fördelade över riket. Nästan alla ­gaspumpar finns i södra delen. Norr om Värmland/Uppsala finns bara en handfull gasmackar längs kusten.

Förarmiljön är Audi-distinkt. Lättjobbat infotainmentsystem. Foto: Patrik Lindgren

Konceptet gashybrid påminner lite om laddhybriden. Ett miljöbränsle som ger stora miljöfördelar, och en bensintank som säkrar att man kommer fram när gaspumpar saknas. Men här är rollerna ombytta. Gastankarna räcker långt och går snabbt att fylla.

Men bensintanken är på irriterande sju liter. Förr hade A4 g-tron en bensintank på 25 liter. För att kunna registreras som miljöbil har dock Audi tvingats minska volymen till sju liter. Tala om ett regelverk som skjuter sig själv i foten. Av omsorg om miljön gör man miljöbilen så mycket sämre att bara ett fåtal vågar köpa den.

Bilen har två tankmätare. Till vänster i displayen återfinns mätaren för gastankarna, till höger läser du av bensintankens innehåll. Foto: @ PATRIK LINDGREN

Men största anledningen till att ­gasbilar är sällsynta på marknaden är ekonomin. Nypriset för bensinversion Audi A4 Avant Proline med 190 hästkrafter och automatlåda är 383 200 kronor. Det betyder att merpriset för gasbilen är 55 700 kronor efter miljöbonusen på 10 000 kronor. Sedan måste vi dra av skillnaden i malusskatt, sammantaget 15 324 kronor under tre år. Kvar blir ett merpris på drygt 40 000 kronor.

Problemet är att gasbilen inte har några fördelar i driftskostnad. Att köra på gas kostar nio kronor per mil, och det är vad bensinversionen också kostar i bränsle. Dessutom medför gasdriften några nackdelar. Säkert ett större underhållsbehov, två drivmedel betyder dubbelt så många ­felkällor. Gasbilar är också dyrare på besiktningen. Audi A4 g-tron har visserligen helt rostfria tankar i ett kombinerat glas- och kolfiber­material. Men vid kontrollbesiktningen måste tankarna friläggas så att skicket kan ­kontrolleras.

Gasbilen är ett bra val för den som vill köra miljövänligt utan batteribilens begränsingar. Foto: Patrik Lindgren

När tankarna är 20 år ska de bytas. Eftersom bytet är mycket dyrt ­betyder det i praktiken att gasbilarna skrotas så snart de blir myndiga. Alltsammans påverkar andrahandsvärdet. Sammantaget är gasbilen något dyrare att äga en en bensinbil. Ändå har det sålts en del gasbilar som tjänstebilar. Tjänstebilsförarna har nämligen kunnat dra nytta av en förmånsvärdesrabatt på 10 000 kronor som gäller till och med 2020.

Och faktum kvarstår: Har man inte ­möjlighet att ladda en elbil är gasbilen det som gäller om man vill köra miljövänligt. För övrigt säljs Audi A4 g-tron till företag till det nedsatta priset 408 500 kronor. Men laddhybrider framstår som mer attraktiva för flertalet, med lägre driftkostnader om man kan köra på el.

Lastutrymmet är ograverat ovanför golvet. Under finns två gastankar. Foto: @ PATRIK LINDGREN

Denna något gasdystra slutsats gäller inte bara Sverige. Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess sade nyligen till tyska affärstidningen Handelsblatt att utvecklings­kostnaderna för gasbilar är högre än de potentiella intäkterna. Därför skulle koncernen fasa ut gasmodellerna och lägga pengarna på elbilsutvecklingen i stället. Det skulle i så fall göra utbudet av gasbilar synnerligen minimalt. Summa summarum: Köp gärna gasbil. Medan de finns.

Audi A4 Avant 40 g-tron Proline S tronic

Pris: 448 900 kronor, miljöbonus 10 000 kr. Säljs nu.

Motor: Bensin/gas. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression i.u. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 450-6 000 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 1 650-4 450 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 245/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 283, längd 476, bredd 185, höjd 139, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 774, maxlast 366, max släpvagnsvikt 1 500. Tank gas 17,3 kg, bensin 7 liter. Räckvidd gas ca 43 mil, bensin ca 12 mil. Bagagevolym (VDA-liter) 415-1 415 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 210 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning (WLTP) CNG 0,46-0,51 kg/mil. CO2 124-139 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

Skatt: 547 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / @ Patrik Lindgren

Suzuki S-Cross 1,4T 4x4

Suzuki är tillsammans med VW-gruppen det märke som har satsat hårdast på biogasbilar. Suzuki erbjuder gasdrift i hela programmet, och dessutom i kombination med fyrhjulsdrift.

Pris: 307 900 kr. Miljöbonus 10 000 kr.

Foto: ULI_SONNTAG

Skoda Octavia G-TEC kombi

För ett blygsamt prispåslag får du i stället för en bensindriven 150 hk-kombi en gas/bensin-hybrid på 130 hk. Octavia är en av de bäst säljande gashybriderna i Sverige.

Pris: 277 900 kr. Miljöbonus 10 000 kr.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!