Provkörning av Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI S tronic

Gasen är inte död, tvärtom. Audi fortsätter med sin tron-strategi där g-tron står för gas. Nu kommer A4 Avant och A5 Sportback i nya gaskonverterade utföranden. Kan de göra miljön någon tjänst?

Nu lanserar Audi två nya gasmodeller – A4 Avant och A5 Sportback, båda med tilläggsbeteckningen g-tron. Tajmingen kan tyckas märklig eftersom trenden under de senaste åren har varit den motsatta – biltillverkarna plockar snarare bort än lägger till gasdrivna modeller. Dessutom ser försäljningsstatistiken dyster ut. Det såldes många miljöbilar i Sverige i fjol men endast 6,5 procent av dem var gasbilar. Hittills i år är andelen nere på 4,7 procent.

Den bäst säljande gasbilen hittills i år är Volkswagen Golf TGI Bluemotion med 361 sålda exemplar. Tajmingen kan som sagt vara dålig, men den kan också vara perfekt. Spelplanen ligger öppen för Audi och konkurrensen är svag. Audis närmaste konkurrenter BMW och Mercedes har till exempel inga gasdrivna bilar i samma storleksklass som A4 Avant och A5 Sportback. Här i München är det ingen som höjer på ögonbrynen för att man kör en gasbil. Medan vi i Sverige har drygt 150 tankställen för fordonsgas finns det över 900 i Tyskland, och

den siffran kommer inom de närmaste åren att mer än dubblas. Att tanka gas är inga problem, varken i Sverige eller Tyskland, och att köra på gasen är inte heller några problem.

Både A4 Avant och A5 Sportback drivs av en fyrcylindrig tvålitersmotor som i grunden är samma motor som bensinaren 2,0 TFSI. Det är faktiskt bara 29 komponenter i motorn som har behövt anpassas för gasdriften, bland annat kolvar och ventiler som ska tåla den höjda kompressionen. Viktigast är dock den elektroniska styrenhet som reglerar gasflödet från tankarna. Medan trycket i tankarna är 200 bar vill motorn inte ha mer än 5–10 bars tryck och den skillnaden fixas av styrenheten som reglerar trycket beroende på hur mycket föraren trycker på gaspedalen.

Anpassningen till gas gör att motorn tappar ork. I stället för bensinvariantens 190 hk och 320 Nm får man nöja sig med 170 hk och 270 Nm. Det känns, tyvärr. Vid vanlig, lugn körning räcker kraften till men vid en brant motorvägspåfart eller i en omkörningssituation uppfattas motorn som orkeslös på höga varv och tunn på låga. Men det bryr sig nog inte gasbilsspekulanterna om i alla fall. Om en gasbil blir framgångsrik eller inte avgörs snarare av hur väl förpackad den är. På den punkten finns inte mycket kritik att rikta mot A4 Avant.

G-tron-motorn är baserad på bensindrivna 2,0 TFSI.

De fyra cylindriska gastankarna är monterade i en ställning under bagageutrymmet. Reservhjulsbaljan försvinner därmed och så även det extra förvaringsutrymme som finns under golvet i en vanlig A4 Avant. Därför minskar den officiella lastvolymen från 505–1 510 till 415–1 415 VDA-liter. Det är ingenting som kommer att märkas i vardagen eftersom lasttröskeln är oförändrad. Det blir ingen ”sorgkant” som i så många andra gaskonverterade kombibilar. Monteringen av gastankarna innebär däremot att 12-voltsbatteriet får maka på sig från sin vanliga plats i bagageutrymmet och leta sig ned i motorrummet i stället.

Gastankarna är förstås en delikat och avancerad konstruktion. Det börjar med ett innersta plastlager som omges av ett lager av kolfiberförstärkt plast sammanvävt med glasfiber. Sista lagret är en genomskinlig plastkomposit vars främsta syfte är att avslöja läckor. Om det yttersta lagret skadas syns det tydligt då materialet blir mjölkvitt. Precis som för el- och laddhybridbilar är räckvidden av betydelse för gasbilarna. Det är inte helt enkelt att trycka in två drivmedel i en och samma bil. I A4 Avant finns gastankar som rymmer 19 kg gas och det ska räcka för upp till 50 mils körning. När gasnivån sjunker under 0,6 kg slår systemet över till bensindrift.

En extra tankmätare för gasnivån till vänster i instrumenteringen är det enda som skiljer g-tron-bilarna från vanliga A4-bilar.

Eftersom provkörningen inte är så lång hinner bilen aldrig byta drivmedel, men det sägs förstås att det ska ske sömlöst och omärkbart. I bensintanken ryms 25 liter och det ska, om bilen körs som i NEDC-cykeln, räcka till 45 mils ytterligare körning. Audi själva beskriver A4 Avant och A5 Sportback g-tron som de första koldioxidneutrala långdistansbilarna från märket. Hur koldioxidneutrala de är beror förstås på vad man stoppar in i dem. Om du fyller tankarna med rysk naturgas blir miljövänligheten tveksam, om du däremot fyller dem med svensk biogas så blir det bättre.

All fordonsgas som säljs i Sverige är koldioxidneutral. Det är den inte i Tyskland, men det vill Audi ändra på. De har redan fått igång sin anläggning i Werlte där syntetisk, så kallad e-gas produceras ur förnybara källor. Det går inte att tanka e-gas fysiskt i Sverige men som g-tron-köpare kan man ändå känna sig duktig. Audi förbinder sig nämligen att skicka in så mycket e-gas i det tyska gasnätet som varje g-tron-bil beräknas förbruka under de första tre åren.

Den praktiska användbarheten i bagageutrymmet påverkas inte av gasdriften.

Som privatbilsköpare kan det bli tufft att ekonomiskt räkna hem A4 Avant g-tron. Utrustad med den sjustegade S-troniclådan och Proline-utrustning kostar g-tron 408 300 kronor. En bensindriven A4 Avant med samma växellåda och utrustningsnivå kostar 383 000 kronor. Som gasbilsägare kör man skattefritt i fem år men i övrigt är förmånerna få. För tjänstebilsföraren blir det en helt annan sak. Förmånsvärdet för gasbilar justeras först till en jämförbar bensin- eller dieselbil och sedan sätts förmånsvärdet ned med 40 procent, max 10 000 kronor. Framöver ser det lite tuffare ut för gasbilarna. Enligt regeringens föreslagna bonus/malussystem ska gasbilarna få en fast bonus på 7 500 kronor, men ingenting därutöver.

Audi A4 Avant g-tron 2,0 TFSI  S tronic

Pris

375 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin/Gas. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 12,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) mellan 4 450–6 000 r/­min, max vridmoment 270 Nm mellan 1 650-4 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 473, bredd 184, höjd 144, spårvidd f/b 157/155. Tjänstevikt 1 670, maxlast 465, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 25 liter bensin, 19 kg gas. Bagagevolym (VDA-liter) 415–1 415 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 221 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Bensin stad 0,71 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,55l/mil. CO2 126 g/km. Gas stad 0,51 kg/mil, landsväg 0,31 kg/mil, blandad körning 0,38 kg/mil. CO2 102 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

Skattefri första fem åren.

Rivaler

Foto: Uli_Sonntag

Volkswgen Golf  TGi Bluemotion

Volkswagen gasar försiktigt med sin gas-Golf som endast har 110 hk. Lågt pris och stora utrymmen väger upp.

Pris: 250 500 kronor.

Volvo v90 Bi-Fuel

Volvo laddar på med betydligt mer effekt i sin gasversion av V90. 254 hk på framhjulen och 0,68 l/mil/0,45 kg/mil.

Pris: 363 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!