Basfakta
Pris
354 800 kr
Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) mellan 5 900 och 6 100 r/min, max vridmoment 300 Nm mellan 2 200 och 4 000 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyrlänksupphängning med övre och undre bärarmar. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck
Fälg 8 tum, däck 235/40 ZR 18.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 459, bredd 177, höjd 141, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1 600, maxlast 405, max släpvikt 1 400. Tank ca 65 liter.
Fartresurser
Toppfart 246 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,1 s.
Bränsleförbrukning
Stad 1,12, landsväg 0,62, blandad körning 0,81 l/mil.
Stilig DTM-racer
Audi vann allt i förra årets DTM, inklusive förarmästerskapet genom Mattias Ekström.
Lite sent kanske, men hur som, firar man nu detta genom att presentera Audi A4 DTM Edition. Ungefär samtidigt som de detroniserats från tronen av Mercedes och Gary Paffett..*
Under motorhuven sitter en tvåliters FSI-motor som försetts med turbo och laddluftkylare. Effektuttaget är 220 hk, ganska exakt hälften av vad Mattias DMT-racer utvecklar.
Men den jämförelsen är förstås helt irrelevant eftersom det här inte är någon tävlingsbil utan en uppiffad gatbil.
Teknikerna på quattro GmbH, som utvecklat bilen, har gått varsamt och smakfullt fram. Ändå har det blivit en bil som väcker viss oro i trafiken och det kastas långa blickar efter den.
Då får du emellertid inte köra så fort för det är bakdelen som väcker mest uppmärksamhet.
De två avgasrören har dimensioner som minner om stuprör och mynnar ut i vad som påminner om en diffuser, en anordning som används på tävlingsbilar och styr luftströmmarna som önskat. På en tävlingsbil skapar diffusern ett undertryck som trycker ner bilen mot asfalten.
Audi A4 DTM Edition är försedd med sportchassi vilket innebär att den är 20 mm lägre än en vanlig A4 sedan, och har styvare fjäder och - dämparsättning.
Fälgarna är framtagna speciellt för modellen och multiekerdesignen minner om DTM-bilens. Bakom dessa ser man, fram, borrade bromsskivor.
Single frame-grillen är elakt svart, sak samma gäller luftintagen i främre stötfångaren och sidobackspeglarna. Baktill har bilen extra luftintag i stötfångaren och en nätt liten kolfiberspoiler på bagageluckan.
Audi har tacksamt nog inte valt att smacka på jättelika DTM-dekaler. Det sitter bara ett par små dylika på bakdörrarnas sidolister samt på instegslisterna.
Invändigt är det också snyggt och smakfullt. Recarostolar i läder, sömmar i silver och en hel del kolfiberprydnad.
Allt det här kommer förstås till en kostnad. A4 DTM Edition kostar 358 400 kronor. Det finns ingen motsvarande Audi A4 med 220 hk, men som en jämförelse kostar 200 hästar starka 2,0T 272 500 kronor.
85 900 kr extra kan tyckas magstarkt (ett Exklusive-paket till Audi A4 kostar 38 000 kr) men är man "Die Hard" DTM-fan och Audi-entusiast framstår det kanske som rent av billigt!
För det är en snygg och sportig A4 quattro GmbH tagit fram, och den lär inte synas på varannan garageuppfart.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.