Audi A6

Provkörning av Audi A6

Basfakta

MOTOR 

6-cyl längsmonterad 90-graders V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 81/77,4 mm, volym 2393 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 230 Nm mellan 3000 och 5000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 41,5 km/h.

FJÄDRING/HJULSTÄLL 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fyrlänksaxel med tvärlänkar, bak trapetslänkaxel. 

STYRNING 

Kuggstång, hastighetsberoende servo. Vändcirkel 11,9 m.

BROMSAR 

Skivor (ventilerade). ABS.

HJUL 

Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 VR16.

MÅTT/VIKT 

Axelavstånd 284, längd 492, bredd 186, höjd 146, spårvidd fram/bak 161/162. Tjänstevikt ca 1690, maxlast ca 415. 

FARTRESURSER 

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 231 km/h (fabriksuppgift).

BRÄNSLEFÖRBRUKNING

Blandad körning 0,97 l/mil enl. EU-norm.

Stor i käften

Nya Audi A6 gapar rejält. Det är för att få plats med både BMW och Mercedes.

Pris: från 288 000 kr (april 2004)

På vägarna i de bergiga, vackra trakterna runt Comosjön i Italien syns en hop bilar med ovanligt utseende. Bilar med jättestora, nästan förvånade nunor.

Audi är på plats för visning av nya A6. Journalister från världens alla hörn är här för att bekanta sig med den nya uppenbarelsen. Denna dag står svenskar, norrmän, danskar och israeler på tur.

Det var länge sedan grillen på en bil var så stor och så markerad som på nya A6. Nästan som på en Rover från 1950-talet eller som grillen på Audis egna 30-talsracers. Det behövs ju något annorlunda och vågat numera, titta bara på formspråket hos BMW. Att gilla eller inte gilla står var och en fritt, men det går knappast att ta miste på varifrån bilarna kommer.

Audi har tidigare visat sin storkäft på konceptbilar som Pikes Peak, Nuvolari och Le Mans, och på den nyligen presenterade produktionsbilen Audi A8 W12. Räkna med att samtliga Audi-modeller inom snar framtid kommer se ut som glada bardvalar.

Nya A6 (internt betecknad C6) är en stor bil, bra mycket större och rymligare än förra modellen (C5) och man undrar lite smått vad någon ska med en A8 till.

Jämfört med föregångaren är den nya bilen 120 mm längre, 45 mm bredare, 12 mm högre och axelavståndet är 83 millimeter större. Vid en jämförelse med A8 är nya A6 13 mm kortare och tre mm smalare. A6 är alltså en stor bil och verkligen ny rakt igenom.

Instegsmodellen har 2,4-liters V6 som ger 177 hk och en sexväxlad manuell låda. Audi har alltså övergivit ett fyrcylindrigt alternativ bland bensinmotorerna. "Lilla" V6:an är helt nyutvecklad precis som större delen av det övriga motorprogrammet. Alla V-motorerna (2,4 - 3,2 och 4,2) är synnerligen kompakta och har numera kamaxeldrivning med kedja i stället för gummiremmar. Kamdrivningen sker i motorns bakkant vilket medger att motorerna görs korta så att överhänget minimeras - det vinner viktfördelningen på. V8:an på 4,2 liter känns igen från Audi S4 och ger 335 hk/420 Nm i A6. 

Den motor man lagt mest krut på är 3,2 V6. Den har direktinsprutning (FSI) och ska enligt Audi vara extremt bränslesnål för sin storlek och styrka. Effekten är 255 hk och vridmomentet 330 Nm. Maskinen ska enligt EU-normen dra lika mycket (eller lite) som 2,4 V6: 0,97 l/mil vid blandad körning. 

Den kanske mäktigaste upplevelsen ger ändå dieseln, 3,0 TDI, som är på 225 hk och ståtar med ett hästvrid på 450 Nm tillgängligt mellan 1400 och 3250 r/min. Stark som en björn, hela tiden, och med en medelförbrukning på måttliga 0,83 l/mil enligt normen.

Minst, och ensam fyrcylindrig motor, är dieseln 2,0 TDI som ger 140 hk och 320 Nm. 

Sexväxlat gäller över hela linjen om man så väljer manuell eller automat. Automatlåda är för övrigt standard i 4,2 och 3,0 TDI, liksom fyrhjulsdrift (Quattro). Som tillval till vissa motorer finns även den steglösa automaten Multitronic, där nyheten är att den nu har sju fasta steg om man väljer att växla manuellt. Tidigare Multitronic har sex steg.

I profil påminner den nya vagnen en del om den gamla, men nya A6 ser så mycket slankare ut. Bakre delen av taket ser lägre ut vilket det också är. Takhöjden i baksätet är knappast bättre än i gamla A6. Däremot är bredden, benutrymmet och insteget bättre. Men sittdynan är placerad alltför lågt och ger inget stöd för låren.

Detta för oss in på interiören. Allt är nytt men andas omisskännligen Audi. Materialval, passningar och estetik håller yppersta klass. Det första man lägger märke till är de stora mätartavlorna som fått en udda form, utdragna i de nedre ytterkanterna, eller droppformade - nästan som "en tår i ögonvrån". I dessa vrår ryms mätare för motortemperatur respektive bränslemängd, vid sidan av hastighetsmätaren och varvräknaren.

Mycket är inspirerat och hämtat från A8, bland annat den breda mittkonsolen som innehåller växelspak, MMI-systemet och kontakten till den elektromekaniska handbromsen. MMI är Audis svar på BMW:s menysystem iDrive, men MMI är enklare uppbyggt, mer logiskt och lättare att fatta.

Provkörningen börjar i 3,2 FSI Quattro, ett fullutrustat exemplar med bland annat "Advanced key" som gör att jag inte behöver använda nyckel för att få i gång eller stänga av, låsa eller låsa upp bilen.

Bilen är också utrustad med MMI i "uppgraderad" version och innehåller navigationssystem och BOSE surround-ljudsystem. Dessutom har bilen så kallad adaptive light, alltså aktivt kurvljus och ett tillval som kommer nästa år: radarstyrd distans- och fartkontroll.

Färden går från flygplatsen Malpensa mot Comosjön, via den överbelastade motorvägen. Gluggarna i trafiken medger "full sula" endast för korta ögonblick. Ögonblick där A6 visar sig mycket kursstabil i hög fart och påfallande tyst. Motorns höga vridmoment över ett brett register suger effektivt tag i bilen och den låter också riktigt fint. Maskinen går att varva till 7200 r/min innan varvtalsregulatorn säger stopp.

Styrservon är hastighetsberoende; ratten löper fjäderlätt i staden och ökar i motstånd ju fortare man kör. Vägkänslan är bra men A6 är inte så sportigt snabbstyrd som Audi vill göra gällande. 

Ordet sport har man för övrigt slängt in i var och varannan mening när underverket ska beskrivas. Nja, bilen är inte märkvärdigt sportig, snarare utstuderat komfortabel, sanslöst skön att åka i och försedd med en för bilen lagom kalibrerad styrning och fjädring. Nästa år kan man för övrigt få luftfjädring mot extrakostnad.

Vi tar oss upp i bergen på mycket smala, mycket krokiga vägar med mycket trafik. Det går i högst maklig takt bakom långtradarna som stånkar sig uppåt, den så kallade testkörningen får karaktären av lågfarttest.

Men när trafiken släpper står jag på och i dessa situationer känns A6 välbalanserad. På gränsen för väggreppet understyr bilen måttligt och känns helt klart mer alert i kurvorna jämfört med den gamla. 

Jag vindlar nedåt igen och byter till 2,4-litersmodellen som endast finns med framhjulsdrift. Den nya motorn låter fint och känns i karaktären som den gamla 170-hästaren. Vikten för nya A6 är cirka 100 kg högre än för den gamla så den extra effekten är svår att märka, men nog räcker motorn till. Den sexväxlade lådan medger att man alltid kan utnyttja vridmomentet maximalt (230 Nm mellan 3000 och 5000 r/min).

Priset för denna vagn är 288000 kronor. Då ingår bland annat aluminiumfälgar, MMI "basic" med 6,5 tums skärm, radio-cd, automatisk klimatanläggning och regnsensor.

Det är absolut prisvärt och en ren knock out på BMW 520i (170 hk) som kostar från 323000 kronor och Mercedes E 240 (177 hk) som kostar från 373900.

Säkerhetsutrustningen är naturligtvis fullödig med krockkuddar fram, i sidorna och i taket. Aktiva nackskydd och aktiv bältesvarnare höjer också ribban. Gamla A6 fick bara tre stjärnor i Euro NCAP. Fem stjärnor för nya A6 är nog ingen vild gissning.

Till Sverige kommer bilen i maj och då lär två tyska konkurrenter få se upp när bardvalen kommer och nafsar dem i bakskärmarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!