Han började på företaget för ett år sedan. Som säljare. Den kemtvättade kostymen känns fortfarande lite ovan. Och när han nu fått utökat ansvar som mellanchef ska han naturligtvis ha en ny tjänstebil. Men tro inte att det ska bli tal om någon toppversion i modellprogrammet. Någon annan kryssar i utrustningslistan. Men samtidigt, han har ju ledande befattning – så en A6 måste han köra, ingen vanlig A4. Men strikt på 7,5 basbelopp. Inte en krona mer. Där är ägarprofilen, förlåt, förarprofilen på den som kör en Audi A6 2,0 TDI ultra.
Bakom ratten på det svarta provkörningsexemplaret är det egentligen inget som förvånar. Instegsmodellen utmärks lite av avsaknader. Svarta plastbrickor visar på var funktioner skulle funnits om man flyttats upp några hack i modellhierarkin, eller om vår mellanchef själv fått kryssa för det han ville i utrustningsväg.
Den nya 190 hästar starka instegsmotorn ersätter den tidigare 177-hästarsdieseln och motorn gör sitt jobb väl. Trots att A6, särskilt i kombiversion, är en stor bil så känns inte bilen undermotoriserad. Det är inte så att man vänder jordens rotationsriktning med accelerationen, men bilen duger alldeles utmärkt till högre motorvägstempo och omkörningar görs i ett nafs. Tillsammans med den sjustegade S-tronic-lådan är körupplevelsen i princip så tyskt stabil som möjligt. Motorljudet knappt hörbart, ljudbilden domineras av lågfrekventa vägljud.
På tomgång är motorljudet påtagligare, men ändå inte störande. Att det sitter en diesel under huven märks, men ljudet är snarast som en gräsklippare på långt håll hörd genom en förpackning yoghurt. Ultra-namnet ska anspela på snålhet, och visst, med 0,46 l/mil enligt EU-cykeln tillhör den de snålaste i klassen. Men siffran är ändå inte förbluffande låg, och räkna med att konkurrenterna snart är nere i ännu lägre nivåer. Under provkörningen, som skedde till stor del på landsväg, lyckades vi heller aldrig nå under 0,6 l/mil.
Sammanfattande då? Ja, A6 ultra är så god som någon vagn i A6-programmet. Det må vara en instegsversion, men det märks i relativt liten utsträckning, och den kommer säkerligen hitta tjänstebilskunder, likt vår mellanchef, i mängd.
Audi A6 2,0 TDI ultra Avant
Pris
385 700 kronor (manuell växellåda 363 000 kronor), säljs nu.
Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. 2 993 cm3, 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 r/min, 400 Nm mellan 1 750-3 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad automatlåda (alt. 6-växlad manuell låda).
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 493, bredd 187, tjänstevikt 1 800, maxlast 555, tankvolym 73 liter.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/60 R16.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 226 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,53, landsväg 0,41, blandad körning 0,46. CO2 119 g/km.
Skatt
1 182 kronor per år.
Rival
BMW 520d Touring
Tvålitersdiesel, lika många hästar. Likadan förbrukning. Ny generation kommer nästa år.
Pris: 388 400 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.