Provkörning av Audi A6 3,0

Basfakta

Motor: Längsmonterad 6-cyl V med 2 överliggande

kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Variabel kamaxelstyrning.

Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 2976 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift alternativt ständig fyrhjulsdrift (Quattro). 5- eller 6-växlad (Quattro och TDI) manuell låda alternativt 5-stegad Multronic eller 5-stegad Tiptronic (Quattro).

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fyra länkarmar. Bak torsionsaxel (Quattro har dubbla tävlänkar).

Styrning: Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar: Skivor, de främre ventilerade. TDI och Quattro har ventilerade bromsar även bak.

Hjul och däck: Fälgbredd 7 tum. Däck 215/55 R 16.

Mått & vikt (cm/kg): Axelavstånd 276, längd 480, bredd 181, höjd 145, spårvidd fram/bak 154/157. Tjänstevikt från 1670 kg, maxlast ca 400. Taklast 100 kg. Släpvikt 1700 - 1900. Tanken rymmer 70 l.

Fartresurser (manuell)*: Toppfart 243 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,5 s.

Bränsleförbrukning(manuell)*: Stad 1,39, landsväg 0,73, blandad körning 0,97 l/mil. Miljöklass 1.

* enligt tillverkaren

Landsvägsloket tuffar på

Audi A6 i andra generationens andra utvecklingsfas. Titta helst en andra gång för att upptäcka skillnaderna.

Pris: 317800 kr (juli 2001)

Först 2004 kommer efterträdaren till den nuvarande generationen Audi A6 - men från och med i sommar har återförsäljarna en lätt modifierad version att visa. I dessa sammanhang brukar man tala om ansiktslyftning och det passar i det här fallet bra eftersom det är den nya grillen och strålkastarna som tydligast anger att här rullar något nytt. Men även bakljusen är ändrade och avgasrören sticker fullt synliga ut under stötfångaren - håller det på att bli inne med avgaser igen?

Inuti har det blivit flera färger och material att välja på. Mest påfallande är att huvudinstrumenten har fått ny design med den för dagen nästan obligatoriska aluminiumramen kring visartavlorna. Audi har gått ifrån idén med asymmetrisk hastighetsmätare som visar "kritiska" fartregister (70 - 100) i större skala. Här är det lika stora siffror hela vägen.

A6 har som tidigare fullt upp med krockkuddar och krockgardiner, en skillnad är att passagerarkrockkudden nu kan kopplas bort med hjälp av nyckel. Den passiva säkerheten har höjts genom att det aktiva antisladdsystemet ESP (inklusive diffbroms, antispinn och panikbromsförstärkare) nu är standard. Dessutom är strålkastarna effektivare än tidigare. Xenonljus (hel och halv) är tillval.

Chassit har förfinats med hårdare sättning och karossen är styvare. Främre styrspindlarna är av aluminium, vilket uppges ha minskat de ofjädrade massorna på framaxeln med 35 procent.

Trots dessa förbättringar är Audi A6 fortfarande en tung och lite klumpig bil som passar bättre på motorvägen än på krokiga vägar. Styrningen är lite stum och vagnen gillar inte alltför snabba kursändringar, däremot är den vilsam att glida fram med på raka fina vägar.

Utrymmen och ljudkomfort är sedan tidigare (A6 presenterades redan 1997) starka sidor hos modellen. Den nya generationen har fått tjockare glasrutor och dessutom har superekonomibilen A2 3L fått släppa till sina aerodynamiskt finslipade vindrutetorkare - tillsammans sägs dessa åtgärder ha sänkt ljudnivån i tyska motorvägsfarter med 2db(A) eller 40 procent. Och jag kan gå med på att ljudisoleringen har blivit effektivare; det märks inte minst när man stiger ur och lyssnar på någon av dieselversionernas tomgång - särskilt den lilla fyran på 130 hk är en riktig knackwurst.

Annars vädrar Audi morgonluft när det gäller dieselmarknaden som för tillfället kvävs av straffskatt på fordonen. Vägverkets senaste rapport har gett dieselvännerna råg i ryggen - och visst är fler dieselbilar ett sätt att snabbare komma till rätta med växthuseffekten, men det lär förvärra partikelproblematiken.

I Sverige är andelen dieselmotorer i Audis bilar omkring 12 procent, totalt i Audis produktion 45 procent. Det säger något om skillnaden i attityd mellan Sverige och övriga Europa till dieseldrift.

Däremot gillar vi kombibilar. I Sverige väljer 60 procent av Audi-köparna kombi mot knappt 40 i övriga Europa.

Audi A6 kommer att finnas i otaliga versioner med inte mindre än 11 motoralternativ och 23 kombinationer motor/växellåda. När det gäller automatlåda är det bara fyrhjulsdrivna Quattro som behåller Tiptronic, de framhjulsdrivna bilarna får steglösa Multitronic. Det är en kraftöverföring som företer endast avlägsna likheter med Volvos gamla remtransmission, även om principen är snarlik.

Multitronic reagerar snabbt och utan hysteriska övervarv vid kraftig acceleration. Enda egenheten är att den tar några sekunder på sig för att sänka motorvarvet efter en omkörningsacceleration.

Av de elva motorerna är ingen egentligen ny, men några har tidigare inte använts i just A6.

Priset för en Audi A6 har gått upp med runt 1 500 kronor. Men Audis hängivne Sverige-chef Sven-Åke Enochsson vill hellre se det som en sänkning - det är ju så mycket mer utrustning på den nya A6! Det är nästan så man tror honom.

Nu tänker Enochsson köra om Volvos sackande prestigebil S80 i registreringsstatistiken. Men du som redan har en Audi A6 behöver inte accelerera alltför hårt till din återförsäljare för att byta in den mot en ny. Förändringarna är marginella och ändrar ingenting av helhetsbilden - ett landsvägslokomotiv som tuffar på i samma takt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!