Första intrycket
Nya A6 är en fantastiskt trevlig bil med massor av snygga detaljer. V8:an är komfortabel och tyst, en glidarmotor.
Basfakta
Teknik
V8, 4163 cm3, 335 hk vid 6600 r/min, 420 Nm vid 3500 r/min. Fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 492, bredd 186 höjd 146. Tjänstevikt ca 1910, maxlast 415, släpvikt 2100. Tank 80 liter.
Fartresurser*
Toppfart 250 km/h, 0-100 km/h 6,1 s. Bränsleförbrukning*
Blandad körning 1,13 l/mil.
*Enligt tillverkaren
Stresstålig vägvagn
Värstingen i nya A6-programmet är en skön långfärdsvagn men absolut ingen racer. Kicksökare gör bäst i att vänta på S6 och RS6-varianterna.
Första gången jag får tillfälle att pressa ned gaspedalen i den smakfullt grå mattan blir jag lite besviken. Visst, den sexväxlade automatlådan reagerar snabbt men ändå mjukt på min fots befallning och den 4,2 liter stora V8:an går lydigt upp i varv. Men den där riktiga effektkicken jag förväntade mig uteblir. Borde inte 330 hk kännas mer i ryggen?
Annars trivs jag enormt bra i den starkaste versionen hittills av nya A6.
V8-motorn är inte någon påstridig typ, den arbetar helst i bakgrunden. Här finns alltid tillräckligt med kraft för att färden ska bli bekväm men utan att skapa den hets i körningen som mer stressigt lagda maskiner gör.
De stora 18-tumshjulen med 245/40-däck är tack och lov extrautrustning (+21400 kronor). Däckbullernivån är alldeles för hög och styrkänslan lite väl trög i låga farter.
Med den här motorn är A6 bara 25 kg lättare än stora A8 4,2 och grundpriset är drygt 200000 kronor lägre för A6. I sammanhanget kanske inte så mycket extra pengar för en betydligt mer speciell bil. Eller så sparar man 200 laxar och köper en A6 3,2.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.