Provkörning av Audi A6 Allroad

Provkörning av Audi A6 Allroad

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 440 000 kronor.

Motor

 6-cyl längsmonterad diesel, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,0. Borrning/slag 83/83,1 mm, cylindervolym 2 698 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 300–4 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 400–3 300 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 6-stegad automatlåda, tiptronic.

Fjädring/hjulställ

 Adaptiv luftfjädring. Fyrlänkad framfjädring med övre och undre triangelstag, bak självstyrande triangellänk. Krängningshämmare.

Styrning

 Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

 Låsningsfritt system. Skivor fram (ventilerade), skivor bak.

Hjul

 Fälg 8 tum, däck 225/55-17.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 284, längd 493, bredd 186, höjd 152, spårvidd f/b 160/159. Tjänstevikt 1 950, maxlast ca 555, max släpvikt 1 900. Tank 80 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 215 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,3 s.

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,15, landsväg 0,70, blandad körning 0,87 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Audi A6 med nya galonbyxor

Det är sex år sedan företrädaren premiärplaskade runt på världens alla leriga vägar. I juni kommer nya Audi A6 Allroad att hoppas på regn och rusk i Sommarsverige. För det är ju det den passar bäst för.

19 000 människor med ”aktiv livsstil” köpte förra modellen av A6 Allroad som såg världens ljus år 2000. Då tyckte Teknikens Värld att luftfjädringen med olika nivåer var imponerande, men motorerna (dåvarande 2,5 TDi och 2,7 Biturbo) var besvikelser. I nya Allroad är motorerna absolut allt annat än besvikelser. Alternativen nu vid premiären är en 3,2-liters V6:a som drivs av bensin, och om du har ännu mer pengar över kan du välja 4,2-liters V8:a. För långresenären är diesel ett listigare val, antingen 2,7-litersmodellen eller den kraftfullare 3,0:an. De två mindre motorerna väntas bli storsäljarna i Sverige, så vi koncentrerade oss på dem vid provkörningen på alpbetonade vägar i Merano, Italien. 

 Just det här med ”aktiv livsstil” är ett intressant fenomen, det var ytterst länge sedan jag bevistade en presentation av en bil där det uttrycket inte användes. En kollega undrade lite tyst vilket företag som skulle bli först med att bygga en bil för passiva människor…

 Allroad är redan sedan tidigare lite av urtypen för en bil i kompromissegmentet mellan väg och lite sämre väg, där också Volvo XC och gamla Alfa Romeo 156 Crosswagon med flera huserar. Vi mötte också ovanligt många av den kanske allra första bilen i den klassen, gamla Fiat Panda 4x4, på de italienska bergsvägarna, så valet av plats för lanseringen var lysande! 

 Liksom övriga nämnda bilar är derivat på sina ”vanliga” syskon är nya Allroad egentligen en helt vanlig Audi A6, men försedd med tuffare kofångare, skärmbreddare och hasplåtar för att skydda underredet fram och bak från terräng som inte markfrigången lyckats besegra. 

Jämfört med föregångaren har den nya bilen fått längre axelavstånd med 76 millimeter och den främre spårvidden har ökats med 22 milllimeter till 1596 millimeter. Bak är spårvidden två millimeter bredare till 1587 millimeter. Som vanliga A6 alltså. Men markfrigången har faktiskt blivit lägre, från föregångarens 208 millimeter till nya 185 millimeter.

 Just markfrigången är väl det som får en eventuell köpare att välja just Allroad i stället för den vanliga A6:an, och i nya Allroad finns fem olika höjder att välja bland i den adaptiva luftfjädringen. Det sportigaste heter Dynamic, i det ligger karossen 125 millimeter över marken, och körmässigt märks då ingen skillnad alls mot en oplastad A6:a. Nästa läge kallas automatic, och bilen höjs till 140 millimeter, men om farten överstiger 120 km/h så går den ner i dynamic-läge igen för att minska luftmotståndet och öka stabiliteten. I det tredje läget, kallat comfort, låter bilen bli att sänka sig. Om vägen skulle råka bestå av grus och potthål är läge allroad att föredra, då är bilen 175 millimeter hög, men sänks från 80 km/h 15 millimeter och från 120 km/h ytterligare 20 millimeter. 

 Det högsta läget heter lift, och ska enligt Audi användas när du råkat hamna framför ett hinder eller motsvarande, till exempel en hiskeligt oplogad uppfart till fjällstugan. Då är markfrigången 185 millimeter. Många millimetrar blir det, men det är ju det som gör A6:an till en Allroad.

 Som ni sett ovan så justerar bilen sin höjd själv ibland, men samtliga lägen går att ställa in manuellt via MMI-ratten på mittkonsollen. Det tar en liten stund för luftfjädringen att nå önskat läge, och ibland kan det hjälpa att låta bilen rulla framåt en meter. Tidiga bilar av den förra modellen hade lite bekymmer med just luftfjädringen, men det ska enligt Audi nu inte inträffa med det nya systemet.

Några större terrängövningar gjordes inte under provkörningen, men det som imponerade är att man faktiskt knappt märker någon skillnad rent körmässigt, oavsett vilket läge bilens fjädring står i. Även i hög fart och i snäva kurvor kränger bilen knappt alls, inte ens i allroad-läget. Den mest markanta skillnaden är att bilen är lite stötig i dynamic-läge.

 För att öka bilens framkomlighet har också modifieringar gjorts i ESP-systemet. Med ett tryck på ESP-knappen aktiverar man ”offroad”-läget, där drivning prioriteras och antisladd och antispinn bryter in senare. Allroad är konstant fyrhjulsdriven via torsensystemet, vars självlåsande centerdifferential fördelar kraften mellan fram- och bakhjulen. I vanliga fall är är fördelningen 50-50, men vid behov kan upp till 75 procent av kraften flyttas till vardera axel.

Med risk för att bli tjatig, nya Allroad är förstås mycket lik den vanliga A6:an, särskilt interiört där faktiskt ingenting skiljer förutom att i Allroad kan man nu få en ny aluminiumpanel och lister. Även körupplevelsen är densamma, man åker mycket bra i bilen. Det är inga som helst problem att tillryggalägga långa sträckor på väg till den aktiva fritiden, oavsett var eller vad den är. Ljudnivån i kupén är föredömligt låg oavsett motorval, mycket tack vare dubbla glas i sidorutorna. Vi inledde med att köra 3,2-liters bensinmotorn med manuell låda, något som jag inte tycker passar bilens karaktär. Det känns omodernt att behöva koppla och växla manuellt i en så lyxig farkost. Men smaken är ju som… ja, ni vet. Däremot fattas det aldrig kraft, de 255 hästkrafterna och 330 Newtonmetrarna gör sitt jobb och bilen känns inte ens tung i de brantaste uppförsbackarna trots en vikt på nära två ton.

 Dag två överraskas vi både av regn i stället för skinande sol, och av att 2,7-litersdieseln på 180 hästkrafter går så tyst och bensinarlikt att man inte alls hör att man åker dieselvagn. Det dova mullret höjer upplevelsen faktiskt. Maxvridet på 380 Newtonmeter finns redan från 1 400 r/min, och Tiptroniclådan växlar mjukt och smidigt, även om den är lite långsam med nedväxlingarna när man tar på sig sportkepsen och vill köra om. 

 De bilar vi körde hade vanliga 17-tums hjul, men om du har extra dålig väg till fjällstugan kan du köpa till ett  terrängpaket med All Terrain-hjul för både sommar och vinter, då får du dessutom en förstärkt hasplåt under oljetråget.

 Och just ja, Allroad klarar att köras i 30 centimeter djupt vatten, så låt oss hoppas på en blöt och lerig sommar, så återkommer vi med ett ordentligt test.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!