Provkörning av Audi A6 Avant

Provkörning av Audi A6 Avant

Basfakta

Pris

 Från 308600 kr (mars 2005) 

 Motor

 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,0. Borrning/slag 83,0/83,1 mm, cylindervolym 2698 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) mellan 3300 och 4250 r/min, max vridmoment 380 Nm mellan 1400 och 3300 r/min.

 Kraftöverföring 

 Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar. Bak dubbla tvärlänkar. Luftfjädring som tillval: 21500 kr.

 Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter. 2,7 rattvarv.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

 Fälg 7,5 tum, 225/55  VR 16

 Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 284, längd 493, bredd 186, höjd 146, spårvidd f/b 1617162. Tjänstevikt ca 1850, maxlast 475, max släpvikt 1900. Tank 70 liter.

 

Fartresurser *

 Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 s.

 

Bränsleförbrukning *

 Stad 0,98, landsväg 0,54, blandad körning 0,70 l/mil.

 * Tillverkarens uppgifter.

Första Intrycket

En kombi köper man i första hand för att man behöver lasta lite mer än vad en sedanmodell erbjuder, eller hur? Men inte i det här fallet! A6 Avant köper man för dess utseende, extra utrymme får man på köpet!

Kombi för syns skull

Tyskarna i Ingolstadt har lyckats få nästan fem meter och 1850 kilo bil att kännas sportig. Samtidigt har bagageutrymmet växt och blivit smartare. Enda nackdelen är att priserna börjar på 308600 kronor.

Kombi är stort i Sverige. Tänk på det när du svänger in på den stora parkeringsplatsen, det är ofta fler kombi än sedanbilar.

 Drygt sextio procent av alla Audi A6 som säljs i Sverige är av arten Avant. Det skall jämföras med 41 procent totalt i hela världen. Globalt sett ska det säljas mer än 60000 A6 Avant under detta kalenderår. I Sverige räknar Audi med 3000 sålda Avant mot 1500 sedan. 800 är redan beställda till debuten i april. 

 Rätt imponerande med tanke på att A6 inte direkt är någon billig bil. Prisspannet börjar vid 308400 för Avant 2,4. Men Audi Sverige umgås med tanken på att införa en billigare version för att på så sätt kunna erbjuda en bil under 300 papp.

 De allra flesta köper en kombi för att de har behov av den. Det skall in arbetsredskap, barnvagnar och inte sällan stora, dreglande hundar.

 Men det gäller inte den som köper Audi A6 Avant. Här handlar det mer om ett känslomässigt köp.

 Audi A6 Avant är en osedvanligt vacker och elegant bil med höga skuldror och nätta sidorutor. Jättegrillen är livligt omdiskuterad och antingen hatar eller älskar man den. Jag tillhör den senare kategorin, och avser man att köra Audi överhuvudtaget de närmaste åren är det bara att gilla läget. Men visst passar den (ännu) bättre till Avant!?

 Audi A6 sedan har, även i denna tidning, blivit lovordad för sina vägegenskaper och goda komfort. Avantversionen är förstås inte sämre i det avseendet.

 Trots att det handlar om en tämligen stor bil, Avant mäter in på 493 cm, störs den inte det minsta av slingriga bergsvägar på spanska solkusten. Tvärtom känns vägegenskaperna närmast sportiga vilket är ett gott betyg för en bil som väger 1850 kilo. Den rappare styrningen som införts i nya A6 gör ett starkt jobb.

 Med sin nuvarande längd är A6 Avant 13,5 cm längre än föregångaren, och 186 cm bred innebär plus 4,5 centimeter.

 Audi Avant är därmed längre och bredare än Mercedes E-klass, men lastmässigt hamnar den i underläge - rejält. När Avant tar 565 respektive 1660 liter last med baksätet i uppfällt respektive nedfällt läge sväljer Mercedes 690/1 950 liter.

 Men mer troligt är att valet står mellan Avant och BMW 5-serie, och där är Audi väldigt stolta över att besegra rivalen vad gäller lastkapacitet.

 Det handlar inte om någon skrällseger. Avant är 65 liter större med baksätet i uppfällt läge, i nedfälld position talar vi om 10 liter. Inte mycket, men i alla fall mer.

 Vad gäller jämförelse med förra generationen A6 har lastutrymmet vuxit med hela 110 liter med baksätet uppfällt, och 70 liter i nedfällt läge.

 Bagageutrymmet i sig är betydligt smartare än i förra generationen Avant. Inte så att Audi på något sätt gjort en revolution, de har i stället plankat det bästa från andra tillverkare. Lastutrymmet i sig är föredömligt med raka sidor utan inträngande hjulhus. Max lastbredd 105 cm, max lastlängd beroende på baksätesryggens position 194 respektive 115 cm. På höjden tar A6 Avant 70 cm. Alla siffror är Audis egna mätningar.

 Förra Avant hade konventionella krokar att spänna fast lasten med. I den nya löper två skenor längs bagageutrymmets fulla längd (ja, till baksätet alltså). Skenorna plus fyra hållare som löper i dessa ingår i priset, tillsammans med ett enkelt nät.

 För 1700 kronor får du extra lastförankringar som även de löper i skenorna och kan flyttas dit de behövs. Användbara för att till exempel hålla en matkasse på plats eller säkra föremål så att de inte flyttar på sig vid acceleration eller bromsning. I satsen ingår dels ett teleskopiskt element, dels ett spännbart band.

 Bagagerumsgolvet är uppfällbart/delbart och går att ställa upprätt i olika vinklar. Även det användbart vid transport från storköpet.

 Under bagagegolvet finns en plastbalja (om du inte har reservdäck) som sväljer skitiga stövlar eller blöta regnkläder. 

 Bagagerumsmatta, vändbar med tyg på ena sidan, gummi på andra, kostar 1 200 kronor. En finess med mattan är att i den finns en utdragbar flärp som skyddar bakre stötfångaren vid lastning.

 Det slutar inte här. 

 En förvaringsbox att fästas i baksätesryggen blir din för 1300 spänn. Denna trekantiga historia går att vända så du har öppningen antingen mot baksätet eller mot bagageutrymmet. För att nå innehållet från baksätet fäller du antingen fram ryggen eller går via genomlastningsluckan (2000 kr). Utrymmet i boxen går att dela upp i sektioner

 Nät som hindrar bagage från att krossa bakhuvuden vid hård inbromsning ingår, det är flyttbart även fram till bakom framstolarna, där det fästes i bakstolarnas liggande ryggstöd. Det går då fortfarande att placera en tredje person i bilen i baksätet men denne får finna sig i att ha nätet i ansiktet och bör inte ha anlag för klaustrofobi.

 Vad gäller fällningen framåt av bakre stolsraden visar sig det egentligen enda klagomålet. Lastytan blir inte plan eftersom dynorna i baksätet inte går att fälla framåt. Enligt Audi har man valt att ta den stöten istället för att kompromissa med tunnare sätesdyna (som inte stjäl så mycket lastutrymme i uppfällt läge) och därmed sämre baksäteskomfort.

 För enkel, smidig entré till bagageutrymmet kan du beställa automatisk öppning/stängning (6000 kr). Du kan förprogrammera hur högt bakluckan skall öppna, inte oviktigt för de med låg takhöjd i garaget.

 Nöjer du dig med enbart automatisk öppning kostar det 500 kronor.

 Det verkar som det mesta kostar extra, och de riktigt bra/vettiga detaljerna gör också det. Till exempel automatiskt kurvljus som kostar 5000 kr, men då ingår Xenon Plus strålkastare och LED-bakljus. Vettigt tillval.

 En titt i listan över standardutrustningen ger dock  att en hel del faktiskt ingår i priset. Några exempel:

 Antispinn, antisladd, elektronisk differentialspärr. Elstyrda sidorutor, backspeglar, centrallås, regnsensor, luftkonditionering. Men inte färddator: från 3000 kr.

 MMI, Multi Media Interface, en enklare och mer lättarbetad version av BMW:s iDrive. Går att beställa i extremare version.

 Krockkuddar fram, bak och krockgardiner längs sidorna, aktiva nackstöd fram.

 Så helt naken är inte Audi A6 Avant. Utrustningen gäller samtliga versioner utom V8-motoriserade 4,2 som har ännu mer.

 Motormässigt finns tre alternativ både vad gäller bensin och diesel (se separat tabell). Alla utom 2,7 TDI sedan tidigare välkända i familjen.

 2,7 TDI är en helt ny motor. 180 hästkrafter och ett maffigt vridmoment på 380 Nm hela vägen från 

 1400 till 3300 Nm.

 Det är den vi provkört. Med tillfredställelse.

 Draget är kraftfullt redan från låga varv, och du behöver missa med växelspaken kraftigt för att inte ha något vridmoment. Toppfarten är 225 km/h och 0-100 km/h går på 8,3 sekunder, men det är främst accelerationen i mellanregistret som imponerar. Och motorns tysthet. Dieselknattret är snart utrotat! Partikelfilter ingår i priset.

 Suget i motorn gör att det känns föga intressant att ens snegla på den betydligt dyrare 3,0 TDI som enbart finns med drivning på fyra hjul. I fallet 2,7 TDI kan du välja även framhjulsdrift. 

 Det är som ni märker inte många klagomål. Vilket beror på att jag inte finner något som irriterar mig speciellt mycket. Liksom sin sedanbroder är A6 Avant en synnerligen kompetent vagn med utmärkta innerutrymmen för fem passagerare, hög klass på finish och val av inredningsmaterial och en solid kvalitetskänsla.

 Så länge jag är medveten om att jag köper en kombi som heter Avant och i stort sett bara är en snyggare version av sedanmodellen, är allt frid och fröjd.

 Över två miljoner Audi A6 (tidigare 100) Avant är sålda sedan debuten 1977. Så många köpare kan helt enkelt inte ha fel.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!