Audi A7

Provkörning av Audi A7 Sportback 3,0 TDI

Lagom. Det svenska favoritordet passar bra för att sammanfatta de första intrycken av nya Audi A7 Sportback. Blandningen av coupé-, sedan- och kombiformer ger en exklusiv men ändå tillbakahållen bil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kan en nästan fem meter lång bil som kostar omkring en halv miljon kronor verkligen vara lagom? Nej, men i förhållande till konkurrenterna i det allt mer hårdnande segmentet bestående av fyrdörrarscoupéer framstår nya A7 Sportback som ett lagom alternativ. Värsta konkurrenten och stilbildaren i klassen, Mercedes CLS, är alternativet för den som vill synas mer.

Med A7 Sporback säger sig Audi ha sammanfört det bästa av tre världar – coupéns elegans, sedanens komfort och kombins flexibilitet. Till skillnad från många andra bilmodeller uppges A7 Sportback inte vara riktad mot någon speciell kundgrupp, Audi nämner aldrig sportiga innerstadsbor i 30-årsåldern. Det är befriande att slippa höra det vanliga pratet men det säger också något om hur bilen är utformad. Ena stunden talas det om högsta långfärdskomfort, andra stunden framhålls den sportiga karaktären och sedan talas det varmt om det stora bagageutrymmet, Audi verkar inte riktigt veta vilket man ska fokusera på.

 När bilen betraktas utifrån slås man av hur väl Audi har lyckats dölja storleken. Bilen är 497 centimeter lång, bara några centimeter kortare än Saab 9-5. I jämförelse med den svulstiga svensken ser A7 Sportback ut som en liten smidig coupé – precis den effekt Audis designteam har eftersträvat och som till stor del kommer sig av att bilen bara är 142 centimeter hög.

 Ute i den sardiska trafiken avslöjas storleken. När solvarma turistbilar står parkerade på båda sidor om vägen och stressade öbor kommer forsande i motsatt riktning är det lätt att få hicka. Plötsligt känns 191 centimeter breda A7 Sportback inte längre lika liten.

 Coupéformerna gör sig påminda inne i kupén. De som ska sitta i de två baksätena bör inte ha växt över 190 centimeter, den sluttande taklinjen gör att man får hasa ned för att inte slå hjässan i taket och framstolen måste skjutas fram en bra bit för att ge fullgott benutrymme där bak. I framstolarna sitter man fast och lågt men innerbackspegeln hamnar långt ned i förarens synfält - en konsekvens av det låga taket. På de sardiska småvägarna, som håller ungefär samma kvalitet som de svenska, går A7 Sportback mycket tyst. Nästan allt vägljud och det mesta av motorljudet stängs ute av mikrofiberdukar som klär in undersidan och hjulhusen. Som tillval finns fönsterglas med en film som sänker ljudnivån i kupén ytterligare. Interiören är i övrigt Audi-typiskt välbyggd och exklusiv men utan spänning. Precision snarare än passion, evolution snarare än revolution. När ska Audi komma med något nytt?

 Kombiformerna gör sig däremot påminda i bagageutrymmet. Den jättestora halvkombiluckan öppnas elektroniskt (standard) och blottar ett stort och lättlastat utrymme. Kapaciteten på 535 liter ökar till 1 390 liter när de bakre ryggstöden fälls. Dessvärre blir lastgolvet inte helt plant och sätena kan endast fällas i proportionerna 60:40. På den svenska marknaden blir genomlastningslucka med skidsäck standard. A7 Sportback har potential att svälja stora och skrymmande saker men som kombiägaren vet har dessa ofta en förmåga att slita hårt på inredningen. Få A7-ägare lär ta sin dyrgrip till det stora möbelvaruhuset eller backa in på brädgården.

 Först på att-köra-listan står framhjulsdrivna snålversionen 3,0 TDI med multitronic-låda och 204 hästkrafter. Motorn sitter som en smäck vid lugn men ändå snabb körning med sina 400 Nm i vridmoment. Motorn skämmer inte bort föraren med kraft och temperament men desto roligare blir det när man tittar på förbrukningssiffrorna. Vid provkörningstillfället är det förvisso svårt att komma ned till den uppgivna förbrukningssiffran 0,53 l/mil men med lite god vilja och en rak väg ska det nog gå att krypa ned mot halvlitern per mil.

 Den låga förbrukningen är till viss del resultat av ett hårt viktbesparingsprogram, mer än 20 procent av karossen, bland annat motorhuv, baklucka, dörrar och främre sidoväggar, är tillverkad i aluminium. Med trelitersdieseln under huven väger A7 Sportback in på knappa 1,7 ton. Men även växellådorna ska ta åt sig en del av äran. A7 Sportback erbjuds med två olika växellådstekniker, båda automatiska. De framhjulsdrivna versionerna av A7 får Multitronic-lådan som är steglös och tillåter motorn att alltid gå på det varvtal som ger bäst effektivitet. Med paddlar på ratten kan föraren växla mellan åtta fasta utväxlingar. Den sjustegade S-tronic-lådan kopplas till de fyrhjulsdrivna versionerna och är en mer konventionell konstruktion med två oberoende kopplingar som sköter olika växlar. Alla versioner av A7 Sportback är dessutom utrustade med start/stopp-system och bromskraftåtervinning som standard.

 Näst på tur står 3,0 TDI quattro med S-Line-paket och 245 hästkrafter. Nu känns det mer hemma. Den starkare dieselmotorn svarar bättre på gaspådrag och charmar även med ett dovt avgasmuller. 

 Provbilen är utrustad med det aningen hårdare sportchassit som är 10 millimeter lägre och passar A7 bra. A7 är standardutrustad med stålfjädring och utöver sportfjädringen finns även en luftfjädring med elektroniskt styrda dämpare. Audi Drive Select-systemet är standard och låter föraren välja mellan inställningarna Comfort, Auto och Dynamic. I komfortläget går bilen mjukt och fluffigt men när MMI-vredet rattas in i Dynamic-läget skärper A7 till sig. Det känns genast hur fjädringen stramas upp och bilen blir fastare i sidled. Över smågupp smäller det osnyggt i hjulhusen men det får man igen i tajta kurvor då man uppskattar hur pass lite karossen rollar och hur exakt styrningen är. Det sportiga väguppträdandet ger en föraning om hur vass en kommande S7 Sportback kan bli. Audi-folket vill inte bekräfta att det kommer en S-version men alla uppgifter pekar på att det blir så inom kort. Utöver de två dieslarna finns bensinvärstingen 3,0 TFSI quattro med 300 hästkrafter och 2,8 FSI quattro med 204 hästkrafter som känns underdimensionerad för biltypen. 2,8-litersversionen lär bli en udda syn i Europa, Audi väntas sälja desto fler dieselmotoriserade A7-bilar.

 Det sportiga uppträdandet förstärks ytterligare om man väljer till systemet som kallas torque vectoring. Så fort något av de inre hjulen kommer i obalans vid hård kurvtagning bromsas kraften till det hjulet för att undvika hjulspinn samtidigt som det skapas en medstyrande kraft. Som ytterligare tillval finns en sportdifferential som kan skicka mer vridmoment till ytterhjulen och effektivt förhindrar understyrning. Funktionen är effektiv och känns som en hjälpande hand som knuffar bilen i rätt riktning.

 A7 Sportback är till bristningsgränsen fylld med avancerad (och dyr) teknik. Mest framträdande är LED-strålkastarna där alla ljusfunktioner sköts med ljusdioder. Men Audi tar betalt för kalaset – 21 900 kronor. I standardutförande är det bi-xenonstrålkastare som gäller. LED-bakljus är standard. A7 får låna mycket av den teknik som debuterade i nya A8. Däribland operativsystemet MMI touch som kommer med en liten pekplatta där man kan skriva in en destination eller ett telefonnummer genom att rita bokstäver och siffror med fingret. Tanken är att man aldrig ska behöva släppa blicken från vägen men systemet kräver tillvänjning. I början är det svårt att hitta rätt på pekplattan och man väljer i stället det ”trygga” MMI-vredet. 

 När bilen extrautrustas med MMI navigation plus tillhandahålls navigeringen av Google Earth. Funktionen kräver att man har en mobiltelefon med bluetooth och mobilt bredbandsabonnemang eller ett extra simkort som kan stoppas direkt in i bilen. En WLAN-hotspot ger kontakt för andra mobila enheter som finns i bilen, till exempel en bärbar dator. Audi är först med den här tekniken men lita på att konkurrenterna snart kommer med egna versioner. Övriga tekniska funktioner är head up-display, adaptiv farthållare med stop & go-funktion, Side Assist som griper in försiktigt och rättar in bilen i körfältet, night vision samt Park Assist-systemet, som är toppversionen av de tre parkeringshjälpssystem som erbjuds. Systemet använder ultraljudsensorer som läser av parallella och horisontella parkeringsplatser. Om systemet bedömer att luckan är stor nog tar det över styrningen medan föraren får sköta gas och broms. Park Assist fungerar på luckor som är 80 centimeter längre än bilen och skiljer sig från andra liknande system som bara kan parkera i ett svep. Audis system kan trixa fram och tillbaka hur många gånger som helst tills det blir rätt. 

 All denna teknik gör att A7 Sportback kan bli en mycket dyr bil. grundpriset för den minsta bensinmotorn är 485 000 kronor men för att bilen ska komma till sin rätt bör man plussa på med ett par hundra tusen kronor. Trots det blir A7 Sportback billigare än konkurrenterna. 

 Men frågan är vem som vill lägga de pengarna på en bil som få kan skilja från den mindre och billigare A5 Sportback eller, o hemska tanke, en helt vanlig A6?

audi a7 sportback 3,0 tdi

Pris

545 000 kronor.

Motor

Diesel. 6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,8:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 976 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 250-3 500 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 8-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fyrlänkad, dubbla övre och undre triangellänkar. Bak triangellänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,0 tum, däck 235/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 291, längd 497, bredd 191, höjd 142, spårvidd 164/163. Tjänstevikt 1 770, maxlast ca 475, max släpvikt 1 900. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 535 – 1 390 liter.

Fartresurser*

Toppfart 235 km/h. -Acceleration 0-100 km/h 7,4 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,61, landsväg 0,48, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 160 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år.

Skatt

6 804 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!