Provkörning av Audi A8 3,2 FSI Quattro

Provkörning av Audi A8 3,2 FSI Quattro

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

 V6, 3123 cm3, 260 hk vid 6500 r/min, 330 Nm vid 3250 r/min. Fyrhjulsdrift, sexstegad tiptronic-växellåda. 

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 294, längd 505, bredd 189, höjd 144. Tjänstevikt 1945, maxlast ca 440.

 Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h, Acc 0?100 km/h 7,7 s.

 Förbrukning*

 Blandad körning 0,98 l/mil. 

*Enligt tillverkaren.

 

Bensinare med klös

Den nästan två ton tunga bilen har nu fått en ny motor under huven. 3,2-liters FSI med 260 hk tas emot med öppna armar.

PeO Kjellström mådde som en prins bakom ratten på A8:an med dieselmotorn på 4,2 liter (se TV 15/2005). Och när jag väl sätter mig tillrätta i samma bil ? nu med en bensinare på 3,2-liter mår jag inte heller direkt dåligt.

 Utvändigt är den ett stort lyxåk, som med sina dryga fem meter inte alltid är det lättaste att ratta - speciellt inte i Teknikens Världs trånga garage.

 Men väl ute på vägen känner sig Audi A8 som hemma. 

 Den nya FSI-motorn är samma sexa som man hittar i nylyfta A4, A6 och i A3 och TT - dock utan FSI.

 Motorn, som ersätter den tidigare 3,0, har 40 hästar fler än föregångaren och levererar 260 hk vid 6500 r/min. Pratar vi vridmoment så är siffran 330 Nm redan vid 3250 r/min. Tilläggas kan att över 90 procent av motorns vridmoment finns mellan 2400 och 5000 r/min. Ett litet lätt tryck på gasen och den silverfärgade giganten sätter iväg som en raket.

 Audi är kända för att gå mjukt ända upp till toppfart - här begränsad till 250 km/h ? men när det lilla tillägget quattro sitter klistrat på bagageluckan är den dessutom förtjust i svängar då och då. 

 Och när bilen nu börjar säljas i Sverige kommer den med en sexstegad tiptronic-växellåda och - naturligtvis - den karaktäristiska single frame-grillen.

 3,2-literssexan är både kraftfull, lagom mullrig och har en härlig respons. Och att sedan bränsleförbrukningen hamnar under litern milen gör inte saken sämre. 

 Vår provkörningsbil var utrustad med adaptiva kurvljus (2500 kronor) och parking plus-systemet (8900 kronor), men som standard finns nu bland annat regnsensor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!