Provkörning av Audi A8 4,2 Quattro

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR: 8-cyl längsmonterad v-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 84,5/93 mm, volym 4172 cm3. Max effekt 310 hk (228 kW) vid 6200 r/min. Max vridmoment 410 Nm mellan 3000-4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad Tiptronic automatlåda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: Skruvfjädring fram och bak med fjäderben och krängningshämmare. Fram fyrledade övre och undre tvärlänkar. Bak övre tvärlänkar och undre triangelbärarmar.

STYRNING: Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,3 meter.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/60 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg): Axelavstånd 288, längd 503, bredd 188, höjd 144, spårvidd fram/bak 159/158. Tjänstevikt 1750, maxlast 450, släpvagnsvikt 2200.

PRESTANDA (fabriksuppgifter): Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 1,29 liter/mil.

Högt spel i Monte Carlo

Fast vad ska en sann monegask med fyrhjulsdrift när det ändå är helikopter som gäller för färder upp till alptopparna?

Pris: 495000 - 750000 kr (januari 1999)

Plötsligt när jag i godan ro står och fotograferar nya Audi A8 kommer en polisman springande. Högröd i ansiktet och skrikande på ett språk jag bara förstår lösryckta ord av. 

Utom tvivel är att han har synpunkter på mina förehavanden med kameran. 

Det är fotoförbud här, får han fram på någon sorts engelska. 

Tar körkort och pass och vill dra med mig till polisstationen.

- Fotoförbud här? Ursäkta, men är detta en hemlig militärbas i Ryssland? försöker jag skoja till det.

Den monegaskiske polismannen uppskattar inte skämtet.

I Monaco måste man ha tillstånd för att fotografera professionellt. Jag blir visserligen smickrad över polisens tilltro till mig som fotograf, men detta är löjligt.

Efter en trekvart rinner det hela ut i sanden. Polismannen får inget stöd av sina kolleger som tydligen tycker att han är lite väl nitisk.

I stället tinar han upp och börjar kika på bilen, nya Audi A8 4,2 Quattro.

Vad är det för nytt med den här då? frågar han lite blasé.

I ett land där var man åker Rolls-Royce, Mercedes S-klass och/eller Ferrari verkar Audi A8 ganska beige, tycker han.

Jag håller bitvis med men förklarar att A8 har en stor fördel gentemot konkurrensen. Quattro-systemet gör den närmast oslagbar, i alla fall när man ska dåna upp till de närbelägna alperna för en svängom i pisten.

Polismannen nickar knappt märkbart och förklarar avmätt att monegasken i gemen nog föredrar helikopter vid sådana övningar. 

Han tillägger att Mercedes nya S-klass verkar så mycket modernare och tror att Audi i panik "lyft" A8 för att inte förlora ansiktet helt gentemot Daimler-Benz´ nya slagskepp.

Verkar vara en väl insatt polis. Antagligen har han rätt. För nog är nya A8 förvillande lik den förra modellen som presenterades 1994. 

På utsidan märks ny grill, klara strålkastarglas, nedflyttade dimljus, nya backspeglar, dörrhandtag, fälgar samt omformade stötfångare. Hade det inte stått i pressmaterialet så hade jag nog inte lagt märke till det. 

Ändå framstår inte Audi A8 som helt bortkollrad nu när S-klass fyller spalterna. Förresten har BMW gjort en liknande skenmanöver med 7-serien.

Under Audins aluminiumskal finns fortfarande V8-motorn på 4,2 liter men som nu har optimerats med fem ventiler per cylinder, variabla kamaxlar på insugssidan och variabel längd på insugsrören. Effekten har ökat med tio hästkrafter till 310 samtidigt som motorn fått en mer gynnsam vridmomentkurva, lägre förbrukning och renare avgasutsläpp. 

V8-motorn har kraftfull ork på alla varvtal och örat besväras inte av den. Det är mest varvräknarnålens klättrande och dalande som indikerar ändringar i motorvarv och växlande, som för övrigt sköts utmärkt av Tiptronic-automaten.

Övriga motoralternativ för den svenska marknaden är V6 2,8 på 193 hästkrafter och V6 2,5 TDI - en diesel med 150 hästkrafter.

Dessa två går att få med fram- eller fyrhjulsdrift, V8 finns endast med fyrhjulsdrift.

Hjulupphängningarna har bantats. Det mesta i hjulställen är nu tillverkat av aluminium, till och med bromsoken. 

För att vara en jättebil är A8 förhållandevis lätt just tack vare aluminiumanvändning i stort och smått. 

Tjänstevikten uppges för 4,2 Quattro vara 1750 kg vilket är cirka 100 kg mindre än nya Mercedes S-klass.

A8 ser ut som en jättepråm, stram men tidlös i linjerna. Och bilen känns inte besvärande tung eller otymplig. Den går riktigt följsamt när den pressas på krokvägarna ovanför Monte Carlo, men dess rätta element är ändå motorvägen. Stabil är ordet. 

Ljudkomforten ligger också i toppklass.

Krockkuddar är det gott om, inte mindre än åtta stycken. Två fram och fyra sidokrockkuddar.

En nyhet är krockgardiner som skyddar såväl fram- som baksätespassagerare, alla kuddarna är standard. A8 fick för övrigt högsta betyg i US NCAP-krocktest i september 1998.

Det finns ytterligare en rad säkerhetshöjande funktioner med förkortningarna ABS (låsningsfria bromsar), ASR (antispinnreglering), EBF (elektronisk bromskraftfördelning), EDS (elektronisk differentialspärr) och ESP (antisladd/stabiliseringssystem). Allt detta är standard.

Interiört finns nya färgkombinationer och ny innerbelysning och en påkostad navigationsutrustning som kostar extra.

Standardutrustningen är rikligare än tidigare, med bland annat cd-stereo, xenonstrålkastare och läderklädsel. Dessutom ingår klimatanläggning, färddator, larm och allt annat som hör till en lyxlimousine.

Priset för nya Audi A8 4,2 Quattro är detsamma som för hittillsvarande version - 659000 kronor. Räcker inte den finns S8, samma motor men fullutrustad med precis allt och lite till. Kostar 750000 kronor.

Billigt, tycker ordningsmaktens representant innan han med bestämd behandskad hand raskt förpassar mig ut ur furstendömet.

Jag hinner inte ens få någon bild på honom.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!