Provkörning av Audi A8 4,2 TDI

Provkörning av Audi A8 4,2 TDI

Pablo Picasso föddes i Malaga på spanska solkusten, så det är knappast någon tillfällighet att det är just där Audis nya konstverk visas upp.

Med en klockas precision har det vart åttonde år tickat fram en ny Audi A8. Det är inte bara en tillfällighet att intervallen är åtta år med tanke på bilens modellbeteckning, det var planerat så från start. 

Till och med modellens föregångare, Audi V8, levde så många år innan första generationen A8 kom 1994.

Audi A8 är tillverkarens flaggskepp. Det är här den nya tekniken hamnar först, för att sedan slussas vidare ned till de lägre stående märkesbröderna.

Det var till exempel i A8 som vi för första gången såg aluminiumchassit ASF (Audi Space Frame). I modernaste tappning väger ett A8-chassi 231 kilo vilket är ungefär hälften så mycket jämfört med motsvarande konkurrenter som valt att tillverka i stål.

Förra generationen A8 var även den första i familjen att få single frame-grillen som alla Audi nu har och A8 var första bilen i världen med sex krockkuddar. För att nämna några innovationer.

Ytligt sett har Audi gått ganska försiktigt fram med nya A8, det mesta som är nytt har skett under skalet. Men allt är faktiskt nytt.

Audi A8 har förstås fått ett batteri av ledlampor i fronten, företagets nya signum som folk antingen älskar eller hatar. Den stora skillnaden är dock när man sätter sig ned i kupén. Det är ljust och fräscht, massor med knappar att leka med och en växelförare som ser ut att vara hämtad från en svindyr lyxbåt i Monacos innerhamn. Det är både elegant och sportigt på en och samma gång och en förarmiljö jag omedelbart trivs i.

Nya Audi A8 är något större än sin föregångare men det är inga jättelika skillnader. Åtta centimeter längre kaross, fem centimeter längre axelavstånd. Det innebär fem centimeter längre kupé och åtta centimeter mer benutrymme i baksätet. På bredden har A8 svällt ut med drygt fem centimeter.

Det finns de som tycker att A8 liknar en pumpad A4 och till och med erkänt kunniga motorjournalister har misstagit bilen för en A4.

Jag tycker de har fel, men det är min högst personliga åsikt.

Om man sänker blicken och läser modellbeteckningarna på bilens bakstam är det lätt att tro att inget hänt. 4,2 FSI och 4,2 TDI finns redan på dagens A8, liksom 3,0 TDI.

Men beteckningarna ”ljuger” om man kan säga så, för det har hänt mycket med motorerna.

4,2 TDI har ökat med 24 hästkrafter till 350. Trots det har bränsleförbrukningen sänkts med 19 procent till 0,76 liter per mil. Jobbar Joe Labero på Audi numera?

0-100 km/h går på sportbilsvis på bara 5,5 sekunder. Jag menar, VW Golf GTI uppfattas som snabb på den distansen och behöver 6,9 sekunder på sig. Det är V8-motorns enorma vridmoment på 800 Nm redan från 1 750 r/min som gör prestandan så imponerande.

Motorn är, liksom övriga versioner redovisade här, kopplade till en 8-växlad tiptroniclåda som, kort sagt, är en sammetslen dröm. Du hör växlingarna, men känner dem knappt. 4,2 TDI kostar från 910 000 kronor.

4,2 FSI vill inte vara sämre. En ökning med 22 hästkrafter till 372 stycken, men en sänkning av bränsleförbrukningen med 13 procent till 0,95 liter per mil. 0-100 km/h tar 5,7 sekunder. Pris: 913 000 kronor.

Jag vill ha en V8 i ”min” Audi A8 – och jag väljer dieselalternativet! Inte för att 4,2 FSI är dålig på något sätt men 4,2 TDI med sitt vridmoment är roligare att köra. Dieselknattret är i stort sett eliminerat och det hörs absolut inget i motorvägsfart. Det är samma sak med däck, vind och hjulupphängningsljud. Det är bara – borta!

De allra flesta kommer dock att välja 3,0 TDI som kommer till Sverige i höst. Officiellt pris saknas men räkna med någonstans mellan 750 000 och  800 000 kronor.

Motorn räcker gott och väl till i Audi A8. 250 hästkrafter och 500 Nm i vridmoment från 1 500 r/min. Det betyder att motorn vässats med 17 hästkrafter och att bränsleförbrukningen sjunkit med 22 procent till 0,66 liter per mil. Hjälp till det sistnämnda fås med start/stopp-system vilket den är ensam om, än så länge i alla fall, i A8-familjen. Däremot har alla A8 återvinning av bromskraftenergin.

3,0 TDI knattrar betydligt mer än 4,2 TDI, framförallt vid start, och med start/stopp-system blir det ju en hel del sådana och det rasslar till rätt bra. Men väl på rull är det en helt godkänd bekantskap. Nästa vinter kommer ytterligare en 3,0 TDI, då med 204 hästkrafter. Den fanns inte med vid provkörningen. Möjligt att den kan känns lite klen för 2,2 ton bil, men det glöms nog bort tack vare de fåtaliga besöken på macken. Denna 3,0 TDI drar 0,6 liter per mil och det är en förbrukning som aldrig tidigare uppnåtts i detta lyxbilssegment. Versionen blir bara framhjulsdriven och kan väljas med manuell låda.

Audi A8 är späckad med elektronik och lyx, en hel del ingår i baspriset men det är förstås inte svårt att med några enkla kryss i tillbehörslistan få upp priset till mycket mer än en miljon.

Till exempel genom att beställa det exklusivaste läderpaketet för 153 000 kronor och en omgång golvmattor i exklusivt utförande för 23 000 kronor.

Audi A8 har system som gör att föraren ser personer och föremål vid sidan av vägen även nattetid. Systemet varnar också för analkande bilar bakifrån och hindrar bilen från att åka av vägen om föraren somnar. Strålkastarna bländar av automatiskt och så vidare i all oändlighet. Men det har konkurrenterna också.

Däremot har Audi A8 två finurliga system som de ännu så länge är först med.

Navigationssystemet MMI Plus har vidareutvecklats så att det nu är möjligt att skriva in sökord med pekfingret.

Ja, du ritar helt enkelt bokstaven med fingret på touchpaden i stället för att vrida på en ratt som nu. Smidigt som tusan – och det ingår i priset!

En annan nyhet är att när du skriver in den adress du vill åka till så tar Google Earth hand om saken. Navigatorn gör en blixtrande snabb resa via cyberspace dit du ska och när det är dags för dig att åka vet navigatorn hur förhållandena är. Behövs det exempelvis mer sidoljus i en fyrvägskorsning, ja då får du det! Systemet fanns tyvärr inte tillgängligt vid provkörningen.

Det är lätt att vässa Audi A8. Från däst farbror till viril ungdom med några enkla knapptryck. Det går att justera luftfjädringen, motorns effekt, växellådans snabbhet, rattens tröghet och så vidare. Från komfort till dynamisk på några sekunder och det utan en svettdroppe på bröstet.

Audi A8 har växt ytterligare en dimension. Om det tidigare inte varit glasklart så är det så nu att bilen är en given kandidat på listan när det gäller att välja bil i segmentet.

Mercedes, BMW, Lexus och Jaguar har all anledning att darra på manschetten när de ser en armada av LED-lampor i backspegeln.

Achtung! Audi A8!

Audi A8 4,2 TDI

Pris

910 000 kronor.

Motor

Diesel. 8-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83/95,5 mm, cylindervolym 4 134 cm3. Max effekt 350 hk (258 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 800 Nm mellan 1 750 och 2 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automat (S-tronic).

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,3 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 235/55 YR 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 299, längd 514, bredd 195, höjd 146, spårvidd f/b 165/164. Tjänstevikt ca 2 180, maxlast ca 480, max släpvikt 2 300. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 (begränsad) km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,02, landsväg 0,61, blandad körning 0,76 l/mil. CO2 199 g/km.

Skatt

5 812 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!