Provkörning av Audi A8 L 6,0 Quattro

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor: Längsmonterad 12-cyl, 4 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,75. Borrning/slag 84/90,2 mm, volym 5 998 cm3. Max effekt 420 hk (309 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 550 Nm mellan 3 500 och 4 750 r/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 5-växlad automat med tiptronicmöjlighet.

Fjädring/hjulställ: Skruvjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla övre och undre triangellänkar, bak övre bärarmar och undre triangelarm.

Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,7 meter.

Bromsar: Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck: Fälg 8 tum. Däck 245/45 ZR 18.

Mått & Vikt (cm/kg): Axelavstånd 301, längd 516, bredd 188, höjd 144, spårvidd fram/bak 160/159. Tjänstevikt ca 2 050, maxlast ca 400. Tank 92 liter.

Bränsleförbrukning: EU-norm blandad körning 1,46 l/mil.

En miljon på drift

Nu har Audi A8 kommit upp i rätt prisnivå. Fartresurserna är inte heller så dåliga - tacka W12-motorn för det.

Pris: 899000-978000 kr (maj 2001).

Äntligen har lyxbilen Audi A8 kommit upp i en nivå där den kan konkurrera med Mercedes S-klass och BMW 7-serie. Åtminstone i kampen om att nå ett tillräckligt högt pris. Det går nu att få en Audi A8 att kosta över en miljon kronor, viktigt i dessa kretsar?

Ta det inte så allvarligt. Det gör inte jag. För det finns många andra nyheter som gör att Audi A8 på allvar kan mäta sig med konkurrenterna.

W12-motorn är den allra viktigaste. En nykonstruktion som lämnar 420 hästkrafter och brutala 550 Nm i maximalt vridmoment. Världens starkaste serieproducerade limousine! I en av världens kortare serier: 500 exemplar. I Sverige beräknas maximalt fem exemp-lar gå åt, troligen färre.

W12-motorns konstruktion förefaller ytterst extrem. En närmare granskning visar att Audi i princip sammanfogat två VR6-motorer. Ingen lätt operation, men betydligt enklare än att bygga en "äkta" W-motor med tre cylinderrader (som visades i prototypen Avus).

Volkswagens så kallade VR-motorer är V-motorer med bara 15 graders vinkel mellan cylinderbankarna och ett gemensamt topplock. De två cylinderbankarna i W12-motorn har 72 graders vinkel mellan sig och var sitt topplock med fyrventilsteknik.

I princip kan man säga att det rör sig om en konventionell V12-motor, med skillnaden att cylinderloppen sitter om lott istället för på rad. I botten av motorn ligger en enda vevaxel.

Största fördelen med konstruktionen är att motorn blir kortare och inpackningen i motorrummet enklare. W12-motorn är 513 mm lång, marginellt längre än den V8 som normalt sitter i A8. Det är särskilt viktigt i en bil med fyrhjulsdrift som standard. En konventionell V12-motor hade gjort det extremt trångt i motorrummet och det hade inte funnits plats för drivpaketet.

Problemet med motorns höjd löste Audi genom att förse den med torrsumpssmörjning vilket innebär att ett oljetråg inte behövs. Nackdelen är att det krävs ett externt oljekärl på 10,5 liter.

Motorn väger 245 kg vilket är 35 kg mer än Audis V8. Aluminium används till både block och topplock. Det intressanta är att det inte sitter några stålfoder i blocken utan kolvarna löper direkt i aluminium. Därmed är inte cylinderloppen möjliga att reparera vid ett eventuellt olycksfall (till exempel ventilras), det är bara att ersätta blocket. Konstruktionen har, enligt Audis presschef Axel Engel, inte gett upphov till några större prob-lem under testkörningar. Värme var ett bekymmer, men det berodde mer på paketeringen i motorrummet än W12-konstruktionen. 

Audi A8 W12 är förvånansvärt smidig och lättkörd, trots att provbilen de facto är den 13 cm förlängda "L"-versionen. Sugna köpare får vänta på den korta, inte ens den förlängda finns tillgänglig i dag. Leverans i Sverige i augusti.

För att vara en bil som väger två ton och är 516 cm lång tar sig Audi A8 W12 sig fram förvånansvärt smidigt på slingrande småvägar. A8 är tung men ändå lättare än sin konkurrenter, främst tack vara att den är baserad på ett aluminiumchassi.

Styrningen är långt ifrån storbilsdrögig, bilen styr snabbt dit du vrider ratten. Ingen GTI förvisso, men överraskande rapp. Det är först när du kör riktigt brutalt som bilens tyngd och de drivande bakhjulen gör att du råkar ut för lite understyrning.

Fjädringen är väl anpassad till storleken och tyngden. Den känns nästan "för" hård för att sitta i en limousine, men komforten faller i alla fall mig i smaken.

Jag skulle vilja påstå att Audi A8 W12 är den sportigaste av de tolvcylindriga limousiner som i dag konkurrerar: Mercedes, BMW och Jaguar. Om det är ett köpargument för den smala (antalsmässigt) köpkretsen återstår att se.

Audi A8 W12 har fartresurser i sportbilsklass. 0-100 km/h tar 5,8 sekunder, till 200 km/h tar det 20 sekunder. Toppfarten 250 km/h nås efter 38 sekunder.

Motorn är kopplad till en ultrasmidig femväxlad automatlåda som även har en "manuell" tiptronicfunktion, fast i lite annan skepnad än vi är vana vid.

Nu behöver du inte vippa över växelväljaren till vänster sida för att utnyttja tiptronic. Du sköter det via knappar på ratten och när du tröttnar märker lådan det och återgår omärkligt i automatläge.

Lådan har så kallad adaptiv funktion, den anpassar sig efter körsättet, och har även ett sportläge. Då prioriterar lådan att dra på växlarna.

Motorn och lådan jobbar utmärkt i kombination. Så finns det också djupa sjöar av vridmoment att ösa ur. Det maximala momentet, 550 Nm, är tillgängligt mellan 3500 och 4750 r/min. Nittio procent av maxmomentet produceras redan vid låga 1800 r/min. Redan då motorn går på omärklig tomgång lurar 420 Nm i botten? Det kanske är onödigt att tillägga att den här motorn är en törstig typ. 1,46 liter per mil vid blandad körning är de officiella siffrorna, men en gissning är att de är mycket lätta att överskrida.

Som sig bör finns all tänkbar utrustning. Elektrisk bälteshöjdjustering, elsolgardin bak, elektronisk svankstödstyrning även bak och elektronisk däcktryckskontroll kan nämnas.

På tillbehörssidan finns bland annat RSE (Rear Seat Entertainment). För 120000 kronor får du två bildskärmar och cd/dvd-spelare. Till bildskärmarna går det att koppla video eller tv-spel. Telefax kostar ytterligare 45000 kronor.

I basversion kostar den långa versionen 978000 kronor. Med kort hjulbas sjunker priset till futtiga 899000 kronor.

Sex katalysatorer rensar bort avgaser längs vägen. Men när det gäller de dubbla bakre avgaspiporna är det raka rör!

Ett av dessa har ett spjäll som öppnar när du ger järnet, för att du ska kunna lyssna på de vackra tonerna.

Fast mest är det kanske till för omgivningen. Annars är det ju lätt att den missar att du lagt ut runt en miljon för din bil. Det är bara ett par små emblem som avslöjar att detta är en W12 och inte vilken vanlig A8 som helst.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!