Provkörning av Audi Allroad 2,5 TDI och Mercedes ML400 CDI

Två skogssnobbar träffas och delar upp territoriet. Audi Allroad 2,5 TDI och Mercedes ML400 CDI.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Bläddra upp 558500 kronor och du chefar över Mercedes ML 400 CDI. En elefantlik typ jämfört med Allroad, även om Audin är längre.

När M-klass presenterades 1997 fick den en del kritik. Byggkvaliteten ansågs "amerikansk" vilket förutom att bilen faktiskt byggs i USA åsyftade att den kändes mycket billigare än den var. Sedan dess har tyskarna drillat de amerikanska fabriksarbetarna och kvalitetskänslan är nu mera tysk. Utsidan har också fått en duvning med bland annat kromad grill, nya stötfångare, blinker i backspeglarna och bi-xenonstrålkastare. Dieselversionerna skruvas ihop i Graz i Österrike. Om de är mer noggrant hopkomna än amerikakusinerna får tiden utvisa. Under vår provperiod drabbades vi i alla fall av ett underligt elfel som slog ut allt utom motorn och krävde ett flera dagar långt verkstadsbesök. Inte så imponerande för en bil i för bortåt 600000.

Allroad är en vidareutveckling av A6 Avant Quattro, precis som Cross Country är en vidareutvecklad V70 AWD. Men Audi har gått några steg längre. Bland annat har Allroad luftfjädring som dessutom är höj- och sänkbar. En markfrigång på 208 millimeter är möjlig, vilket är bättre än de flesta konkurrenterna, inklusive M-klass som har 204 mm.

Lägsta läget, motorvägsläge, ger en frigång på 142 millimeter. Det medför dels mindre luftmotstånd och dels lägre tyngdpunkt. Och det är just detta som är en av fördelarna med Allroad: i hög fart är en låg bil säkrare, vid en plötslig undanmanöver exempelvis. Skulle man däremot krocka är det säkrare att sitta högt. Så hur man än vrider och vänder...

I USA där det kryllar av olika terrängvagnar, de flesta av den höga modellen, är just vältolyckor mycket vanliga. Begreppet "självmordsjeep" är snart lika vanligt som "mördarjeep".

Men det finns system som hjälper till att hålla bilar i rätt riktning och på rätt köl. Som gör att även en högbyggd bil kan bli någorlunda stadig. Aktiva krängningshämmare är en lite udda finess som också finns på senare versioner av Land Rover Discovery. Aktiva antisladdsystem är dock vanligare och det har båda provvagnarna som standard.

Men hur bra en bil går bestäms til syvende og sidst av chassits kvalitet. Audi Allroad reglerar fjädringshöjden automatiskt. Över 120 km/h går bilen ner i sitt lägsta läge. Saktar man ner ökar höjden ett snäpp. Går det riktigt sakta och vägen är ojämn kliver bilen uppåt ytterligare ett steg. När man stannar och stänger av motorn ställer sig bilen alltid i näst högsta läge, vilket gör det lättare att kliva i och ur. Man kan också sköta fjädringen manuellt. Tur det eftersom bilen aldrig skulle gå ner i lägsta läge om man följer svenska hastighetsbegränsningar.

Luftfjädring innebär inte att bilen svävar på moln. Men den i Allroad sväljer gropar och ojämnheter fint och känns snabb i reaktionerna. 

Audi-motorn låter extremt "dieslig" på tomgång och lågt motorvarv, särskilt vid kallstart. En hel del av detta letar sig in i kupén medan fotgängare hoppar högt. Väl uppe i fart besväras man inte ett dugg, då är oljudet borta. Motorn passar också utmärkt med automatlådan för närmare 20000 kronor extra. 

De flesta dieselmaskiner är relativt svaga på riktigt låga varv innan turbon börjar ladda och har bilen manuell låda irriteras man ibland av detta. Automaten låter varvtalet komma upp i rätt "dragläge" vilket helt eliminerar detta irritationsmoment. En fördel med den manuella växellådan är ändå att man kan välja till lågväxel för 10500 kronor. 

I Mercedes ML färdas man "en trappa upp" med finfin utsikt över trafiken. Automatlåda är standard och ihop med V8-dieseln bildar det en drivlina som inte går av för hackor. Mercedesmotorn går både tystare och mjukare än Audidieseln i alla farter och slungar i väg den tunga ML som vore den en vante. Enligt Mercedes ska bilen klara 0-100 km/h på 8,1 sekunder. Vi mätte 8,5 - skapligt. Orden massiv kraft har aldrig känts så passande. Förbrukningen vid blandad körning ligger enligt fabriken på 1,09 liter milen. Hygglig siffra med tanke på vikt (2335 kg) och effekt. Tar man det piano går det att komma under litern på landsväg.

Fjädringen i ML är fint kalibrerad och tillsammans med stolar i världsklass ger det en harmoni som gör att man alltid vill att resan ska vara längre. Bilen går stadigt och är i det närmaste oberörd av hård vind och spår i vägen. Fjädringen känns spänstigare och stramare än i den (amerikatillverkade) fjolårsmodell jag kör parallellt. Styrningen är lite "vevig" och lätt men ger hyfsad vägkänsla för biltypen, det känns som man hela tiden har kontroll. Något som inte alla höga SUV:ar kan skryta med. Men när jag brakar in i en kurva med för hög fart ger sig plötsligt höjden och vikten tillkänna.

Både Allroad och ML är permanent fyrhjulsdrivna men systemen skiljer. Audis torsendiff fördelar kraften till den hjulaxel som har bäst fäste. Mercedes använder i stället ABS-systemet för att bromsa spinnande hjul och på så sätt fördela kraften. Båda bilarna har dessutom aktiva antisladdsystem.

ML har lågväxel som standard, den aktiveras vid stillastående med knapp på instrumentpanelen.

Skillnaden mellan koncepten är knappast avgörande för valet.

Mercedes är bekvämare och rymligare medan Audi mer är förarens bil, utan att vara snabbare. Man har den mer "i sin hand", så att säga. På en hal och krokig väg är det enklare att hålla kontroll på en lägre och lättare bil. Att häva en sladd går naturligare när man sitter lågt.

En fördel med ML är att den kan bli sjusitsig om man skalar av 7 500 kronor från sedelrullen. I övrigt är bilen välutrustad.

Till Allroad kostar det mesta extra men klimatanläggning ingår. Två extra barn kan få plats om man köper en sittbänk som monteras i lastutrymmet och mot färdriktningen.

Den här duellen korar ingen vinnare, låt säga att båda är vinnare i sina respektive klasser. Men om vett eller ekonomi av någon anledning skulle finnas med i resonemanget är ML med den mindre dieseln - 270 CDI - ett vettigare köp. Nästan samma komfort men mindre effekt, lägre förbrukning och ett pris som ligger ca 10000 kronor under Audis.

Audi Allroad 2,5 TDI

Pris: 383.000 kr (januari 2002)

Motor:Längsmonterad 6-cyl

V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 19,5. Borrning/slag 78,3/86,4 mm, volym 2496 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 370 Nm vid 1500 r/min.

Kraftöverföring:Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automat.

Fjädring/hjulställ:Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak dubbla triangellänkar.

Styrning:Kuggstång med servo. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar:Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck:Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/55 R17.

Mått & vikt (cm/kg):Axelavstånd 276, längd 481, bredd 185, höjd 153 med fjädringen i lägsta läget, spårvidd fram/bak 157/159. Tjänstevikt 1910, maxlast 550. Taklast 100, släpvagnsvikt 2100. Bränsletank 70 liter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!