Provkörning av Audi Allroad 4,2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor: 8-cyl längsmonterad v-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler/cylinder. Kompression 11. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, 4163 cm3. Max effekt 300 hk (220 kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 2700 - 4600 r/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 5-stegs automatlåda. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyra länkarmar, bak dubbla triangellänkar.

Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,7 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck: Fälg 7,5 tum lättmetall, däck 245/45 YR 18.

Mått & vikt (cm/kg): Axelavstånd 276, längd 481, bredd 185, höjd 155, spårvidd fram/bak 157/159. Tjänstevikt 1990, maxlast 500. Taklast 100, släpvagnsvikt 2100. Bränsletank 70 liter.

Fartresurser*: Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,2 s.

Bränsleförbrukning*: EU-norm blandad körning 1,37 l/mil.

*Tillverkarens uppgift.

Stambytt

Nästan två år efter premiären har Audi Allroad med V8-motor nu nått handlarna. Värd väntan?

Pris: 570000 kr (januari 2004)

Våren 2002 kungjorde Audi att nu skulle anti-SUV:en Allroad komma med V8-motor minsann, kunderna skulle få ett alternativ till 2,7-liters V6 med turbo och 250 hk och V6 2,5 TDI med 163 eller 180 hästkrafter.

Sedan hände ingenting och sedan ingenting och sedan såg vi spionbilder på nästa A6 och sedan blev det tyst igen. Men så, när allt var som allra mest hopplöst dök den upp på riktigt, Allroad 4,2! 

Med femstegs automatlåda, 18-tumshjul och 300 hk, 50 fler än 2,7T. 

Allroad har fascinerat sedan den lanserades våren 2000, i militärmetallicgrönt med mattsvarta detaljer. 

Den största skillnaden mellan Allroad och en vanlig A6 Avant är hjulupphängningarna. Stålfjädrarna är ersatta av luftfyllda gummidon, en ganska dyrbar lösning men som har uppenbara fördelar. Dels blir komforten bättre, dels blir det möjligt att ställa in markfrigången. Med två knappar på mittkonsolen kan föraren välja mellan fyra olika höjder över vägbanan, från 14,2 cm upp till 20,8 cm. Dryga sex centimeter låter inte mycket men i praktiken är skillnaden enorm. Med fjädringen i högsta läga kan du titta ner på åtminstone tre fjärdedelar av omgivande trafikanter i bilkön. Inte dumt. 

Och när trafikintensiteten lättar sänker sig bilen automatiskt stegvis beroende på hastighet. Om du inte själv är där och pillar på knapparna innan dess förstås. Med fjädringen i lägsta läget blir gången distinkt och aningen stötig, i tvåan finns mer komfort att hämta. 

Det är enkelt att dra slutsatsen att 4,2-liters V8:an på 300 hk är samma maskin som i A6 4,2 Quattro, men så är det inte. Den ryms nämligen inte i Allroad som har lite kortare nos. Motorn är närmare besläktad med den i Audi S4. 

Och det är därför det dröjde så länge innan Allroad 4,2 nådde marknaden, Audi ville först bli klara med S4. 

För att få plats med den redan kompakta motorn har man ersatt kamremmen i motorns framkant med en kedja i dess bakkant. Resultatet är ett blott 46,4 centimeter långt aggregat, ändå ser det väldigt trångt ut i motorutrymmet. 

Släktskapet med den sportiga S4-maskinen (där ger den 344 hk) gör att karaktären inte är så råstark som bilens utseende antyder. Visst finns en hel del kraft redan från tomgång men den där omedelbara kraftleveransen man gärna anser sig ha rätt att förvänta uteblir, det är först på högre varv som Allroad 4,2 vaknar till liv ordentligt. 

Tanken med Allroad är att den på ett smart sätt ska kombinera SUV:ens attityd och använbarhet med kombins vägegenskaper och komfort. Men med V8 blir den törstig och väldigt dyr. 

Precis som många SUV:ar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!