Foto: Tobias Sagmeister

Provkörning av Audi e-tron S Sportback

Nästa elektrifieringssteg för Audi är inte längre räckvidd, det är mer effekt och mer körglädje. Med tre elmotorer får Audi e-tron S Sportback monsterprestanda och lyckas nästan trolla bort sina 2,6 ton.

Elbilarna behöver inte bara vara tysta, bekväma och snälla mot miljön. De kan vara roliga också. Så verkar i alla fall Audi resonera när de nu är på gång med utvecklingen av de första S-modellerna i e-tron-utbudet. Hemma hos Audi i Ingolstadt får vi en första, kort provkörning av e-tron S Sportback som kommer senare i år. Bilen är fortfarande lätt maskerad för att vi inte riktigt ska se hur den ser ut, men det är ändå tydligt vad det här är – Audis första eldrivna S-modell!

Erik Wedberg kör den första trippelmotoriserade Audin. Foto: Tobias Sagmeister

Första provsmakningen av e-tron S Sportback blir med Stig Blomqvist bakom ratten. Ja, The Stig är här och representerar Audis quattro-arv. Det är i år exakt 40 år sedan den första Audin med quattro-system såg världens ljus – Ur-Quattro – en bil som Stig Blomqvist vann rally-VM med 1984.

– Man måste hålla ganska låg fart in i böjarna och sen gå på fullt med gasen, vridmomentet kommer som starkast i 70-80 km/h. Den är väldigt snäll och enkel att sladda med, säger Stig samtidigt som han ställer upp Audin på bredden i en lång 180-graderskurva.

Stig Blomqvist är "Mr Quattro" med en hel bilvärld. Lanseringen av e-tron S sammanfaller med 40-årsjubileet av Audis quattro-system. Foto: Tobias Sagmeister

Den lite slankare versionen av stora suven e-tron kallas Sportback och den kommer till Sverige i början av våren. Ett par månader senare kommer S-modellen som kan fås med både den vanliga karossen och som Sportback. Den stora skillnaden mot e-tron 50 och 55 är att e-tron S har tre elmotorer i stället för två. Mellan framhjulen sitter en 204 hästkrafter och 355 newtonmeter stark motor, precis som på e-tron 55 alltså, men med lite mer effekt.

Både e-tron Sportback och vanliga e-tron kommer i det snabbare S-utförandet. Foto: Tobias Sagmeister

Det är mellan bakhjulen det häftiga finns. Här har Audi stoppat in två ovanligt små och kompakta motorer som driver varsitt bakhjul. Varje bakmotor utvecklar 180 hästkrafter och 309 newtonmeter. Sammanlagt blir allt det här 503 hk och 973 Nm.

De bakre motorerna har ingen mekanisk förbindelse mellan sig och mellan varje motor och hjul finns en reduktionslåda. Det här gör att kraften kan fördelas helt steglöst och blixtsnabbt mellan ytter- och innerhjul i en kurva. Då vrids bilen runt sin egen axel på ett helt annat sätt än normalt och smiter runt kurvan.

De dubbla bakre motorerna gör den stora och tunga elbilen extremt lättkörd och snäll över greppgränsen. Foto: Tobias Sagmeister

Det går förstås också att få båda bakmotorerna att ladda på för fullt, ungefär som en låst diff, för att kunna sladda brett. Klart underhållande, men frågan är hur många elbilsägare som kommer att ta sin cirka 2,6 ton tunga suv till en bana och göra så här.

Efter några bredsladdsvarv med Stig Blomqvist i förarstolen tar jag över. Det går förstås inte alls lika brett, snabbt eller snyggt, men överraskande bra ändå. Den 2,6 ton tunga elbilen är ytterst snäll när den kliver över gränsen mellan grepp och sladd och det är busenkelt att styra sladden med gasen. Kraftutvecklingen är linjär och förutsägbar. Men man måste stampa till rejält på den högra pedalen, Audi har inte samma hyperkänsliga gaspedalsmappning som Tesla.

S-modellerna får en lätt omstukning av luftintagen i främre stötfångaren och breddade hjulhus. Foto: Tobias Sagmeister

Vid lite mer normal körning används främst de bakre motorerna. Då får den främre vila. Så även när man bromsar. E-tron S motorbromsar med en kraft upp till 0,3 g och det görs till nästan 100 procent med bakmotorerna. Värt att notera är att Audi både utvecklar och bygger sina elmotorer själva i motorfabriken i ungerska Györ.

Sportback-modellens fallande taklinje inkräktar på bagageutrymmet, men inte så mycket som man kan tro. e-tron Sportback lastar 615 liter mot vanliga e-trons 660 liter. Foto: Tobias Sagmeister

Mellan hjulaxlarna finns samma 95 kWh-batteri som i e-tron 55 och max laddeffekt är 150 kW, precis som på standardbilen. Någon räckviddssiffra för e-tron S-modellerna har inte presenterats, men vi kan anta att den kommer att vara några mil lägre än för e-tron 55 som tar sig 43,6 mil i uppdaterat utförande.

Invändigt märks inga S-specifika detaljer. Kamerabackspeglarna är fortfarande knepiga, vi har inte vant oss. Foto: Tobias Sagmeister

Audis eldrivna modeller har hittills inte positionerat sig som de billigaste eller snabbaste på marknaden. Längst räckvidd har de inte heller. Kvar återstår kanske bara att konkurrera om att vara förarens val, och då är de första S-modellerna ett bra steg på vägen.

Audi e-tron S Sportback

Pris: Ej fastställd.

Motor: El. Asynkronmotor. Max effekt 503 hk (370 kW), max vridmoment 973 Nm, batterityp litiumjon, 95 kWh brutto, 86,5 kWh netto. Snabbladdning 150 kW.

Kraftöverföring: Motorer fram och bak, fyrhjulsdrift. 1-växlade reduktionslådor fram och bak.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: i.u.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 293, längd 490, bredd 194, höjd 162, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 2 600, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Bagagevolym (VDA-liter) 615-1 725 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 210 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): I.u. Räckvidd i.u.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, Batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model X Performance

Sjusitsig, vrålsnabb till 100 km/h och nästan 50 mils räckvidd, men inte alls lika körbar som e-tron S.

Pris: 1 195 900 kronor.

Mercedes EQC 400 4Matic Foto: Patrik Lindgren

Mercedes EQC 400 4Matic

Mer jämförbar med vanliga e-tron. Upplevs stor, tung och mjuk. Men snabb rakt fram.

Pris: 805 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!