Med laddsladd blir skatteförhållandena helt annorlunda för Audi Q3. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Audi Q3 Sportback 45 TFSI e

Audi gör Q3 laddbar med hjälp av standarddelar från Volkswagens lagerhyllor. Ska det räcka för att väcka nytt intresse för modellen?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Laddsladden är urdragen, bilen startredo. Räckviddsmätaren visar att jag har 43 kilometer att köra på el, inte riktigt lika mycket som Audi anger att bilen ska klara enligt den europeiska körcykeln WLTP. Förmodligen är bilen inställd på att få rulla hårdare än den skulle ha gjort i WLTP-cykeln, efter att ha handskats med diverse motorjournalister.
På EV-läget viskar sig bilen iväg, allt som hörs är ett knaster från däcken och Star Wars-ljudet som ska varna fotgängare för den tysta elbilsframfarten. För Audi Q3 är laddmöjligheten ny och erbjuds både i den vanliga Q3-karossen och, som här, i Sportback-utförande med sluttande bakruta för 31 900 kronor extra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!