Provkörning av Audi Q5 2,0 TDI

Provkörning av Audi Q5 2,0 TDI

I år satsar premiumtillverkarna på suv-klassen. Först ut är sportiga ­Audi Q5, måttstocken för Volvo XC60, Saab 9-4X och Mercedes GLK.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I år satsar premiumtillverkarna på suv-klassen. Först ut är sportiga ­Audi Q5, måttstocken för Volvo XC60, Saab 9-4X och Mercedes GLK.

Visst är det märkligt? När suv-segmentet är nere för räkning, när Jeep har börjat tillverka modeller som faktiskt liknar vanliga kombibilar och Arnold Schwarzenegger har bytt in sin Hummer mot en grön hybridbil – då exploderar suv-marknaden i Europa. Mercedes GLK och Saab 9-4X står för dörren, och i september provkör vi Volvo XC60.

 Men måttstocken för den nya generationens lyxsuvar finns här och nu och heter Audi Q5 – i Valencia, Spanien, där Audi har bjudit in till pressvisning av sin nya kompaktsuv.

 ”Kompakt” är dock en sanning med modifikation. Det första som slår mig när jag kliver av planet och möter raden av pressbilar på parkeringen är att Q5:an faktiskt är en redig biff. Inte så monstruös som klimatboven Q7, som ser ut att starta algblomning i Östersjön bara genom att gå på tomgång en kvart. Men med 4,63 meter mellan stötfångarna är lillebror Q5 absolut mellanklass-stor.

 Designchefen Wolfgang Egger har med en coupéliknande taklinje velat tona ner suv-arvet, men den höga midjan ger ändå ett massivt intryck.

 Snygg? Det beror nog på om du tänder på suv-genen.

 Med sin slanka överbyggnad påminner Q5 i alla fall mer om XC60 än om Mercedes GLK. Volvo XC60 är för övrigt på centimetern lika lång som Q5.

 Under skalet hittar vi en vanlig A4. Lägg till fyrhjulsdrift (Audi har sagt att framhjulsdrift inte kommer på fråga), gigantiska sulor och en sitthöjd som är exakt 195 millimeter högre än i Audi A4 så får du en faktiskt en ganska rejäl stadsjeep.

 Volymmodellen Q5 2,0 TDI med 170 hästkrafter startar prislistan på 345 400 kronor. Det betyder att Volvo XC60 kommer att få en tuff match mot Q5:an. XC60 med dieselfemman på 163 hästkrafter kostar faktiskt mer, 352 900 kronor. Åldermannen i segmentet, BMW X3 2,0D, kostar 359 900 kronor.

 Innan jag får nyckeln till bilen ger Audi-kavajerna en kort briefing om deras nya bil. ”Sportigast i klassen”, säger Johannes Schäfer, kommunikationschef för Audi. Andra talesmän uppehåller sig mycket vid bilens miljöegenskaper. Markus Rothenwöhrer, utvecklingsansvarig för motorerna, nämner att navigationssystemet har ett nytt val i menyn, ”minst koldioxidutsläpp”, en funktion som väljer den bränslesnålaste rutten. 

 – Dessutom har Q5 specialdäck med extra lågt rullmotstånd, och cW-värdet är bäst i klassen, 0,33, ­säger Markus Rothenwöhrer.

 Både miljövän och sportbil. Det är mycket att leva upp till för Audis nya suv.

 Jag får nyckeln till en 2,0 TDI. En knapptryckning senare spinner dieselfyran igång. Just det – spinner. Audi har gått över till common rail-insprutning och de nya dieselmotorerna är behagligt tystlåtna.

 Jag stångar mig ut genom trafiksmeten i Valencia. Förr simmade stimm av små svansmotor-Seat runt i rondellerna. I dag är stimmen lika stora, men består av betydligt större Seat-modeller. Filvalen är dock lika diffusa som förr, det krävs järnkoll för att undvika plåtkontakt.

 För att kallas ”stadsjeep” känns den påfallande osmidig. Dels är Q5 besvärande bred, 1,88 meter. Runt om-sikten kunde ha varit bättre, det är svårt att ”se” var hörnen är. Sittpositionen ger översikt men man tappar också synkontakten med marken närmast bilen.

 Till slut kommer jag ut ur staden och passerar den sedvanliga spanska förortsmiljön, belamrad av spontansoptippar. Det verkar räcka med att en lastbil tappar en madrass i vägkanten. Snart fyller spanjorerna på med spisar, kylskåp och annat bråte.

 Hastigheten ökar och jag lägger i sjätte växeln. I kupén råder tystnad, Q5 har rejäl ljudisolering. Tvålitersmotorn är en så kallad instegsmodell, men kraft saknas sannerligen inte. Det enda som saknas är den nya, numer sjustegade S-tronic-lådan med dubbelkoppling. Det är samma sak som en DSG-låda i en Volkswagen.

 Ett par finesser i bilen är helt nya. Q5 har världens första antisladdsystem som känner av om bilen har takräcke monterat. Här finns kopphållaren med kylning respektive uppvärmning. Vill du att kaffet ska hålla sig varmt hjälper kopphållaren till genom att omfamna muggen med 58 grader. Kylningen lägger sig på två plusgrader men då får du också leva med ett icke helt oväsentligt fläktljud. 

 Andra tillval är passagerarstol som kan fällas fram, skjutbart baksäte och en exklusiv Bang & Olufsen-radio. Helljusautomatiken kopplar automatiskt om mellan hel- och halvljus. Körkomforten är god, men en vanlig Audi A4 Avant har bättre komfort och chassiegenskaper. Köper man tillvalet ”dynamiskt chassi” kan Q5 nästan bli stum när man väljer sportläget. 

 Spontant känns Q5 inte som ett stort kliv framåt jämfört med till exempel BMW X3. Men osvuret är bäst, vi återkommer med en jämförelse så snart vi har båda bilarna på svensk mark.

 Patrik och jag kommer in på en liten skogsväg som lämpar sig för fotografering. Hade vi vågat köra ut i den privatägda terrängen hade Q5 förmodligen klarat sig bra. Quattro-systemet är duktigt på löst underlag. Markfrigången är också väl tilltagen, 20 centimeter.

 För kunderna torde dock terrrängkapaciteten vara av akademiskt intresse. Därför är det lite underligt att Audi tar offroad-egenskaperna på så stort allvar, och inte ens bryr sig om att lansera en framhjulsdriven version. Framhjulsdrift skulle kapa nästan tio procent på bränsleförbrukningen.

 Med det inte sagt att Audi Q5 TDI är ett miljösvin. 0,67 l/mil är absolut en anständig förbrukning. Om den kan gå så snålt i verkligheten är förstås en annan femma. När vi lämnar tillbaka bilen står det 0,97 l/mil på färddatorn – inte så grönt.

 Och det är just bilens miljöimage som kan så ett tvivel. Q5 är en både skön och sportig suv, ingen tvivel om saken. Men är suv-crossovers det som kommer att efterfrågas 2009? Är de värda prispåslaget på 40 000 kronor jämfört med motsvarande kombibilar?

 Suv-såpan fortsätter, var så säker. Nästa avsnitt handlar om XC60. Missa inte det!

Audi Q5 2,0 TDI

Pris

345 400 kronor.

Motor

4-cyl längdmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5. Borrning/slag 81,0/91,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750-2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Fram övre och undre triangellänkar. Bak multilänkupphängning. Krängningshämmare och skruvfjädrar fram och bak.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 235/65-R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 463, bredd 188, höjd 165, spårvidd f/b 162/161. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 500, max släpvikt 2 400. Takräcke 100 kg. Tank 75 liter.

Fartresurser*

Toppfart 204 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning*/skatt

Stad 0,82, landsväg 0,58 blandad körning 0,67 l/mil. CO2 175 g/km. Skatt 4 678 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!