Provkörning av Audi Q7 3,0 TDI Quattro

Provkörning av Audi Q7 3,0 TDI Quattro

Basfakta

Pris 

508 400 kronor. 3,0 TDI Clean Diesel 528 400, 4,2 TDI 707 500 kronor, 3,0 TFSI 272 hk 522 400, 3,0 TFSI 333 hk 567 000 kronor. 

 Motor 

Diesel. 6-cyl V längsmonterad, start/stopp-system. 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,8. Borrning/slag 83/91,4 mm, cylinder­volym 2 967 cm3. Max effekt 240 hk (176 kW) vid 4 000–4 400 r/min, max vridmoment 550 Nm vid 1 750–2 500 r/min.

 Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda

 Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel. 

 Styrning 

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12 meter.

 Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 235/60-18. 

 Mått/vikt(cm/kg) 

Axelavstånd 300, längd 509, bredd 199, höjd 174 spårvidd f/b 167/170. Tjänstevikt ca 2 575, maxlast ca 615, max släpvikt 3 200. Tank 100 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 775–2 035 liter.

 

Fartresurser* 

 Toppfart 215 km/h. 

 Acceleration 0–100 km/h 8,1 s.

 Bränsleförbrukning* 

Stad 0,86, landsväg 0,67, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 195 g/km. 

 

Garantier 

 2 år nybilsgaranti, 3 år lack, 

 12 år rostgaranti.

 Skatt 

5 622 kronor.

 * Enligt tillverkaren.

 

Bantad koloss

Ansiktslyfta Q7 får nya motorer som sparar på dropparna. Nu kan du köra en dinosaurie-suv med automatlåda på 0,74 liter per mil i snitt.

Q7 möter medelåldern med ett traditionellt recept – bantning. De nya bensinmotorerna har fått se cylindervolym ersatt av turbomatning. Tidigare satt det 3,6 och 4,2-liters motorer under huven, nu får föraren nöja sig med 3,0-liters V6. Båda nöjer sig med 1,07 l/mil. Snålt, men den som vill spara på dropparna väljer förstås den nya 3,0 liters-dieseln på 240 hästkrafter. 

 På papperet står det 0,74 liter per mil, och det är svårt att tro att det är sant när man kör den gigantiska, sjusitsiga klumpen med en tjänstevikt på 2,5 ton. Med automatlåda, som för övrigt är standard, och bra runt-om-sikt är den faktiskt ganska lättkörd. I alla fall så länge vägbredden inte sätter stopp för framfarten. Q7 är två meter bred och 5,09 meter lång, och breder ut sig som ett oljeutsläpp i alla parkeringsluckor. Storleken gör den malplacerad i princip överallt, utom i Götaverkens torrdocka.

 Den relativt sett låga förbrukningen, 20 procent lägre jämfört med föregångaren, har sin orsak i högre laddtryck och minskad invändig friktion. Och bantningen gäller inte bara cylindervolym, utan även omfattar vikt. ”Motorn väger nu 25 kg mindre är föregångaren” framhåller Andreas Frölich, en av motorkonstruktörerna som visar upp nya Q7 för mig. 

 25 kg kan låta som en droppe i havet när vi talar om en bil med en tjänstevikt på 2,5 ton, men ”många bäckar små” är det som gäller när SUV:ar modell XXXL ska framtidssäkras. Förbrukningen på 0,74 l/mil känns onekligen politiskt korrekt, men frågan är om det hjälper när bilen ser ut att behöva en egen pipeline till Nordsjön.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!