Provkörning av Audi Q7 4,2 FSI

Provkörning av Audi Q7 4,2 FSI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

576 000 kronor

Motor

 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, cylindervolym 4 163 cm3. Max effekt 350 hk (257 kW) vid 6 800 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

 Fyrhjulsdrift. 6-stegad automat med möjlighet att växla manuellt (tiptronic).

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring, krängningshämmare och övre/undre triangellänkar fram och bak.

Styrning

 Kuggstång med fartavkännande servo. Vändcirkel 12 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälg 8 tum, däck 255/55 WR 18.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 300, längd 509, bredd 198, höjd 174, spårvidd f/b 165/168. Tjänstevikt ca 2 350, maxlast ca 650, max släpvikt 3 200. Tank 100 liter.

Fartresurser

 Toppfart 244 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,4 s.

Bränsleförbrukning

 Stad 1,95, landsväg 1,02, blandad körning 1,36 l/mil.

 

Stor & Liten

Audi har länge menat att Allroad räcker till. Men kundkretsen ville annat och nu kommer tyskarna med en ännu större suv än BMW, Mercedes och Volvo...

Med en längd av över fem meter (509 centimeter) käkar den småsuvar och annat kryp till frukost utan att ens behöva gå på muggen. Men det är en fasad som spricker kraftigt när man granskar den. Audi Q7 är en mammut som inte lever upp till sina utvändiga mått.

Sju säten är standardutrustning i Sverige och i några andra länder, däribland Storbritannien. Den tredje sätesraden är uppfällbar ur golvet, precis som hos Volvo XC90.

Men vad är det för nytta med sju säten när tre av dem är i stort sett oanvändbara för folk med vuxna mått? Inte för att Q7 är speciellt mycket sämre än XC90 i det avseendet, men med tanke på dimensionerna borde den vara mycket bättre. Audi Q7 är hela 29 centimeter längre än Volvon, axelavståndet (300 cm) är 14 centimeter längre. Men var har centimeterna tagit vägen?

De två framstolarna är förstås inget att klaga på. Sköna, komfortabla och rymliga med bra sidostöd.

Men flytta över till baksätet – där skär det sig. Mittsätet är extremt smalt och duger inte till annat än icke tonårsfyllda barn. Den smarte beställer Q7 med mittkonsol i baksätet i stället och då får två passagerare i mittensätet en dräglig tillvaro. Kostar 7 900 kronor extra. Om inte tredje sätesraden är uppfälld, och du behöver bry dig om de som sitter där bak, är benutrymmet mycket bra för baksätespassagerarna.

För att göra entré till den tredje sätesraden, med i teorin plats för två, får du använda alla dina gymnastikegenskaper. Insteget är trångt trots att mittensätet både går att skjuta fram och ryggstödet går att fälla framåt.

Råkar du nu ha en 180 centimeter lång person framför dig i mellansätet är du rökt, om du är över 150-155 centimeter i längd. Du får sitta med knäna i V-formation, och båda fötterna får inte plats under ett säte så du får sära dem brett. Eftersom din kompis i sätet bredvid tvingas göra likadant kan du ju räkna ut situationen själv. Det är inte behagligt ens korta sträckor. Därtill är tredje sätesradens sittdyna platt som attan och lårstöd är inget att ens nämna. Inte heller takhöjden.

Audi hävdar att deras sju säten går att fixa och trixa med i tjugoåtta olika positioner, det kanske stämmer men vad spelar det för roll när många av positionerna är värdelösa.

Nu är jag kanske elak i överkant, men jag skulle vilja kalla den drygt fem meter långa Audi Q7 för en riktigt bekväm 2+2 med jättebagageutrymme (575  liter). Så var det med det och forumet på vår hemsidastår berett.

I övrigt finns det mycket gott att säga om Q7, även om Audi-klubbens medlemmar i Sverige förstås redan slutat läsa.

Motormässigt kommer Q7 i första svängen med en bensinåtta på 4,2 liter, 350 hk och 440 Nm i maximalt vridmoment. En rova som även går att finna i Audi RS4.

Det är en trevlig bekantskap med orrigt motorljud som naturligtvis inte känns lika vass som i RS4 eftersom den här har att dra på drygt 2,3 ton.

Kommer enbart kopplad till Audis trivsamma sexväxlade tiptroniclåda med sammetslena växlingar. Går att växla manuellt med spak och även som tillval (från 2 500 kronor) med paddlar bakom ratten. Det fina med den senare lösningen är att de går att använda även med lådan fixerad i autoläge.

Motorn och lådan fungerar oftast väl i kombination. Satt i sportläge håller den dock kvar väl länge på växel även efter gasuppsläpp, och ofta växlar lådan ner onödigt för att kompensera vikt/effektförhållandet.

Efter en del hårdsmiskning på autobahn (och även en del stadskörning) visade tankmätaren på halvt efter tjugo mils körning. Fulltankad rymmer Audi Q7 100 liter…

Då får man också en 2,3 ton tung bil som klarar av att klara 0-100 km/h på 7,4 sekunder och en icke strypt toppfart av 244 km/h.

Vid introduktionen i slutet av mars kommer även en treliters dieselturbo på 233 hk, 500 Nm. Den fick vi inte tillfälle att provköra så vi återkommer i fallet. Senare (i höst) kommer också en VW-tillverkad VR6 på 3,6 liter, 280 hk och 360 Nm i vridmoment.

Eftersom prislappen är rätt väl tilltagen, 605 000 kronor för V8, 476 000 kronor för 3,0 TDI, har man rätt att begära en hyfsad utrustningsnivå. Och det får man, om än inte så mycket mer än vad konkurrenterna erbjuder.

Men de riktigt bra grejerna kostar förstås extra. 

Adaptiv luftfjädring kostar 29 900 kronor. Då har du möjlighet att justera fjädringsläget i fem lägen: dynamic (hård), automatic, comfort, offroad och lift. I de tre första lägena bjuds du en markfrigång på 18 centimeter, i offroad 21,5 centimeter. 

Det känns skillnad på dynamic och komfort men riktigt komfortabel blir inte fjädringen i något av de fyra lägena, det är rätt styvt oavsett inställning. Så har också Audi Q7 en alldeles utmärkt väghållning och är roligare att köra än många vanliga bilar.

Mest komfortabel är bilen faktiskt i offroad men när farten ökar spänner dämparna upp sig i alla fall och fjädringen sänks. Lift är ett rent vid sidan av vägen läge, höjer markfrigången till 24 centimeter och deaktiveras vid 40 km/h.

I terräng klarar sig Q7 bra med sitt elektroniskt styrda quattrosystem och självspärrande mittdifferential (torsen) som medger en kraftfördelning på upp till 0-100 procent eller vice versa på fram-respektive bakaxel. Normalt sett fördelas drivkraften fram/bak 40/60. Ingen bergklättrare förstås, lågväxel saknas, men det ska rätt mycket till för att Q7 ska ge upp.

Ett annat bra tillval är Audi Side Assist. Två sensorer i den bakre stötfångaren känner av om du har en bil på vänster sida som eventuellt är i en vinkel du inte ser. Detta genom att via lysdioder lysa i innersidan av backspegeln. Om du då markerar att du vill svänga ut i vänsterfil med körriktningsvisaren ökar ljuskraften markant och en varningston hörs. En smart lösning som passar ännu bättre till bilar som inte har lastbilsstora backspeglar som Audi Q7. Kostar 6 500 kronor.

Adaptiv farthållare som känner av avståndet till framförvarande bil och även kan bromsa ner farten är ingen världsnyhet (Mercedes var först) men likväl bra: 23 500 kronor. En vanlig farthållare kostar 2 800 kronor.

Andra grejer man vill ha är förstås elinställbara framstolar (11 900 kronor) stolsvärme i baksätet (4 000 kronor), parkeringshjälp med eller utan kamera (9 900/4 500 kronor) och strålkastare som följer med i kurvorna, adaptive light, för 11 900 kronor. Som ni förstår är det få Q7 4,2 V8 som kommer att stanna vid 605 000 kronor.

Invändigt känner alla som suttit i A6 sig hemma, med allt vad det innebär av mjuka, fina material och sisådär ett femtiotal knappar och tre vred att sysselsätta sig med.

I mångt och mycket är Audi Q7 en bra bil, annat var heller inte att vänta. 

För en familj som prompt måste ha sju sittplatser, och inte vill ha en buss, är Opel Zafira ett lika bra val, för att inte tala om hur mycket billigare det blir. Nu tror jag ju inte att en köpare väljer mellan Zafira och Q7 men i alla fall.

Den som vill ha ett uppkäftigt (kolla bara fronten!) val och oftast inte åker fler än fyra, och har god ekonomi, ska dock kasta ett getöga på Q7. 230 stycken är redan beställda innan leveransstart och det är bra för den här biltypen.

Å andra sidan, åker man aldrig mer än fyra räcker Audi Allroad mer än väl, precis som tyskarna sagt från början. 

Men vad gör man inte för kunden!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!