Kroppen pressas bakåt i stolen och motorljudet gör mig lomhörd. På låga varv, cirka 2 000 varv per minut, har V12:an på 6,0 liter ett frekvensområde som får hela bilen att skälva.
Audis motortekniker har lyckats skapa ett motorljud som man bara vill ha mer av. Det är ett urbergsmuller som letar sig in i kupén. Men lika fantastiskt som motorljudet är inne i kupén, lika obefintligt är det utanför. Motorteknikerna har arbetat hårt för att föraren ska få en tilltalande ljudkuliss som inte stör omgivningen.
Audis dotterbolag Quattro GmbH står för utvecklingen och produktionen av tolvan som har sitt ursprung i den Le Mans-vinnande sportvagnen R10. V12 TDI-motorn kännetecknas av det extra slitstarka och nyutvecklade vevhuset och kedjedrivningen som driver common-railinsprutningssystemet med tolv piezo-insprutare. Det maximala vridmomentet på 1 000 Nm nås vid 1 750 varv per minut och finns tillgängligt till 3 250 varv per minut. Fartresurserna från de 500 hästarna är anmärkningsvärda, 0–100 km/h går på 5,5 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.
Keramiska bromsar med kolfiberförstärkningar är standard. Fram mäter skivorna hela 420 millimeter och baktill 370 millimeter. De gör ett gott jobb för att hejda dunderklumpen.
Audis quattro-system distribuerar kraften 40/60 (fram/bak) men all kraft kan vid behov flyttas till hjulparet med bäst grepp. Den något bakhjulsdrivna karaktären märks även i verkligheten.
Bilen har adaptiv luftfjädring som i kombination med elektroniskt kontrollerbara stötdämpare kan justeras i tre lägen, från komfortlunk till sportig och därmed även stötigare körning.
Q7 V12 TDI sitter bredare på vägen än en vanlig Q7 genom att hjulhusen har breddats med 26 millimeter fram och 30 bak. Bilen är visserligen hårt satt jämfört med vanliga suvar, men man kommer inte ifrån känslan att rida barbacka på ett skenande snabbtåg. Rakt fram går det hur bra som helst, men när vägen svänger känns bilens vikt och all sportbilskänsla är som bortblåst.
Den avancerade dieseltekniken innebär inte bara hisnande fart- och ljudresurser. Jämfört med en jämnstor bensinmotor är V12-dieseln i Q7 snål, Audi anger 1,19 l/milen och 298 gram CO2/km.
Dessvärre kan man nog säga att Q7 V12 TDI är lika död som den är ny. Att kombinera en av de största suvarna med en av de absolut största motorerna känns inte som ett framtidskoncept. Däremot är själva motorn en uppvisning i modern dieselteknik. Audi är märkbart stolta över motorn. Låt oss hoppas att de får sätta sin motor i en mer passande bil.
Audi Q7 V12 TDI
Pris
cirka 1,3 miljoner kronor.
Motor
Diesel. 12-cylindrig längsmonterad V-motor. Dubbla överliggande kamaxlar, borrning/slag 83,0/91,4 mm. Kompression 16,0:1. Cylindervolym 5 934 cm3. Max effekt 500 hk (368 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 1 000 Nm vid 1 750–3 250 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Luftfjädring fram och bak. Individuell upphängning fram och bak.
Styrning
Kuggstångsstyrning, vändcirkel 12,0 meter.
Bromsar
Ventilerade keramiska skivor förstärkta med kolfiber fram och bak.
Hjul
Fälg 10 tum. Däck 295/40 R20.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 509, bredd 200, höjd 169–177, spårvidd fram/bak 165/167. Tjänstevikt 2 605, maxlast 670, max släpvikt 3 300. Bränsletank 100 liter.
Fartresurser*
0–100 km/h 5,5 s. Toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,48, landsväg 0,93, blandad körning 1,13 l/mil. CO2 298 g/km.
Skatt
10 490 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.