Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Audi Q8 50 TDI quattro

Förvirringen är total. När jag ögnade igenom beståndet i redaktionsgaraget på väg till ännu en fantastisk arbetsdag på Sveriges bästa biltidning så såg jag liksom ingen monster-suv nånstans. Däremot en Audi A3 som stod längst in i garaget, långt från de andra bilarna. En orange A3 till råga på allt.

Väl uppe på redaktionen klarnar det genast. Färgen heter drakorange, och bilen är förstås Q8. Den är ungefär dubbelt så stor som en A3, men Audis designerteam har dels lyckats trolla bort storleken och även klämt in en hälsning till legendariska ur-quattron i c-stolpen. Står den för sig själv utan några närliggande referensbilar är det lätt att luras.

Audi Q8 är oerhört smidig att köra trots sin storlek. Foto: Glenn Lindberg

Den verkliga storleken gör sig dock påmind när jag ska ut genom garageporten. Man kan lura ögat men inte verkligheten. Två meter i bredd och en centimeter från fem meter i längd trollar man inte förbi betongstolpar hur som helst. Med lite precisionskörning är jag och fotograf-Glenn snart ute i den grådassiga stockholmsmiljön.

Det står 50 TDI på bakstammen, vilket innebär trelitersdiesel på 286 hästkrafter och 600 newtonmeter. 0-100 km/h ska enligt uppgift gå på 6,3 sekunder och toppfarten är angiven till 245 km/h. Det provar vi inte i innerstan. Däremot är den stockholmska vansinnesträngseln mycket bra när det handlar om att upptäcka hur svår- eller lättkörd en bil är.

När ingen annan bil är i närheten ser Q8 liten ut. Designtrolleri. Foto: Glenn Lindberg

Jag är inget fan av suvar med sluttande bakdel, eftersom minst halva syftet med en stor bil är att få med sig mycket grejor. Men Audi har med Q8:an lyckats få till bra överblick runt hela bilen trots att bilklassen kräver en korkad design. Och det är inte bara överblicken som är bra. Den är oerhört smidig att köra trots sin storlek. Fyrhjulsstyrning (tillval för 14 000 kronor) gör den nätt som A3:a i snäva manövrer.

Något som imponerar när vi kommer ut på motorvägen är att 22-tumshjulen knappt märks, de flesta andra bilar med pimp-my-ride-hjul brukar vara stötiga och högljudda, men akustikteamet som lyckades så bra med Audi A6 verkar ha delat med sig informationen. Q8 rullar tyst även på vår knaggliga svenska asfalt. Och det må vara hur det vill med förbudszoner och malus-tillägg på skattekronorna, stora suvar kommer att drivas av diesel ett tag till. Trelitersdieseln skottar på bra, 600 newtonmeter i registret 2 250-3 235 r/­min ger den knuff som behövs för att återigen återskapa lättheten som finns i A3.

Q8 är till för att berätta att du har mycket pengar och att du gillar sportig körning, men att du behöver åka till fjälls ibland. Foto: Glenn Lindberg

Och bilen är klippstabil i högre farter. Utan att säga för mycket kan jag avslöja att Audis prestandauppgifter stämmer. Med lite bonus till och med, vilket kan vara skönt att veta när man har betalat 10 049 i malus-skatt. Den åttaväxlade automatlådan är alert och väldigt adaptiv, det händer aldrig att den ligger kvar för länge på någon växel, och fördröjningen när man skiftar mellan ”i sakta mak” till ”plötsligt bråttom” är minimal.

Q8:an är förstås syskon med A8 i flaggskeppsgrenen av familjen Audi, och därmed fullspäckad med teknik. I grillen och dolda på andra ställen i karossen sitter sensorer och kameror, faktiskt hela fem radarsensorer, tolv ultraljudssensorer och en laserscanner, de sköter säkerhetsfunktioner som ”crossing assist” som varnar för korsande trafik framifrån, ”Audi pre sense 360°” som varnar för trafik från sidorna, ”rear cross assist” som liksom namnet avslöjar varnar för korsande trafik bakom bilen, exempelvis när man backar. Tillägg till dessa system är ”exit warning” och ”lane change warning” som varnar för korsande trafik vid utfarter och bakomvarande bilar vid filbyte.

Stora skärmytor. Snart får vi börja mäta hur många tum av interiören som INTE består av skärmar. Foto: Glenn Lindberg

Alla dessa system är förstås delar av Audis självkörningsutveckling, som tillsammans inom en snar framtid kommer att kunna köra bilen utan din hjälp. Du tycker kanske som jag att det är roligare att köra bilen själv, men faktum är att tekniken är införlivad i bilen på ett så bra sätt att den knappt märks. Ett minus dock för filkörningsassistenten som i mitt tycke gör lite för abrupta justeringar. Men den går ju att stänga av.

Tjänstevikten på 2 220 kg gör sig förstås påmind när det kommer till bränsleförbrukningen, den uppgivna säger blandad körning 0,66, men det är rena fantasier. Jag kom aldrig under 0,85 under min provkörningsperiod. Vilket dessutom är regel för i stort sett alla bilar i den här storleksklassen. Dock är Q8 begåvad med 48-Volts mildhybridsystem som kallas MHEV, det består av ett litiumjonbatteri och en remdriven generatorstartmotor som hjälper till vid starter och som dessutom möjliggör ”långa rullningsfaser med motorn avaktiverad” enligt Audi. På svenska betyder det att systemet hjälper till när motorn har det som jobbigast och är mest törstig. Vid inbromsningar kan MHEV återföra upp till 12kW till batteriet.

En jättestor bil med jättelitet bagageutrymme. Det är jättekonstigt tycker han med jätteskägget. Foto: Glenn Lindberg

Interiört bjuder Q8 på en modernare känsla än syskonet Q7, den stora bildskärmen är central i mitten, och knyts ihop med det digitala mätar­klustret. På det stora hela känns Q8:an väldigt förarorienterad. Som jag nämnt tidigare upplevs den trots sin storlek som väldigt lättkörd, det känns som att man har den i handen. Och trots alla hängslen och svångremmar i form av olika säkerhetssystem så är det här en bil som kan köras aktivt. Det är en förarens bil helt enkelt.

Men vad ska man ha den till? Jag skulle kunna lista en lång rad bilar som är ännu mer förarens bil för samma pengar eller mindre. Jo, Q8 är till för att berätta att du har mycket pengar och att du gillar sportig körning, men att du behöver åka till fjälls ibland. Q8 är en ren statussymbol, men den är inte dålig för det. Den är till och med kompetent bredvid vägen tack vare en markfrigång på 22 centimeter som standard, vilket kan sänkas till 16,4 centimeter vid högfartsövningar. Har du beställt luftfjädring så kan den nå höjder på 25,4 centimeter. Bara en sån sak.

Q8:as ”ögon” sitter i fronten. Värms upp och spolas för funktion även i svenskt klimat. Foto: Glenn Lindberg

Befintliga funktioner

Crossing assist Varnar för korsande trafik framför bilen vid utfarter till exempel.

Audi pre sense 360° Varnar för trafik från sidorna.

Rear cross assist Varnar för korsande trafik bakom bilen vid till exempel backning.

Exit warning och lane change warning Varnar för korsande trafik vid utfarter och bakomvarande bilar vid filbyte.

Kommande funktioner

Trottoarkantsvarnare Hjälper föraren att hålla ­fälgarna fina längre.

360-kamerorna Hjälper föraren att parkera på ­centimetern.

Remote parking pilot ­Hjälper föraren att parkera via myAudi-appen.

Remote garage pilot Hjälper föraren att köra in och ut bilen ur riktigt trånga utrymmen.

Audi Q8 50 TDI quattro

Pris

733 000 kronor.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 286 hk (210kW) vid 3 500-4 000 r/­min, max vridmoment 600 Nm vid 2 250-3 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, elektriskt justerbara krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fem länkarmar per sida.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel 13,3 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 10, däck 285/40 R22.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 300, längd 499, bredd 200, höjd 171, spårvidd f/b 166/167. Markfrigång 25,4. Tjänstevikt 2 220, maxlast 670, max släpvagnsvikt 2 800. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 605-1 755 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,3 s, toppfart 245 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,70, landsväg 0,64, blandad körning 0,66. CO2 172g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

10 049 kronor per år de första tre åren, därefter 4 277 kronor per år.

Rivaler

BMW X6 xDrive40d

BMW var snabba ut i coupésuvklassen och fick en del stryk för designen. Nu är dock X6 en kompetent bil för de som inte önskar lastutrymme.

Pris: 720 500 kronor.

Mercedes GLE 350 d 4Matic Coupé

Klart fulaste ankungen i klassen med sin ”ankstjärt”, men från förarplats är GLE Coupé en trevlig upplevelse.

Pris: från 709 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!