Modellnamnet blir olyckligt på franska där étron betyder skit. RS e-tron GT är allt annat än skit. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Audi RS e-tron GT

Ibland blir det tydligt vad omställningen till el kan göra. Med RS e-tron GT har Audi Sport GmbH inte bara doppat första tån i elbilssegmentet, de har också råkat bygga den starkaste och snabbaste RS-modellen hittills.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det mullrar förtroendeingivande när tändningen slås på och bilen står på tomgång. Men vad är det som låter? Det finns ju ingen stor V8 och inget grovkalibrigt avgassystem. Ändå låter det precis som om något väldigt stort och starkt står på tomgång en bit bort. Lite avlägset men ändå i högsta grad närvarande.
Ljudet har ett namn. E-tron Sport Sound. Det kommer från en högtalare under bagageutrymmet och två mindre högtalare inne i bilen. Ljudet ingår i standardutrustningen på nya Audi RS e-tron GT och blir ännu kraftigare om man byter till körprofilen som kallas Dynamic. Det kan tyckas löjligt att elbilar ska avge ljud som påminner om stora bensinmotorer, men det är lätt att glömma den tanken när man sitter i RS e-tron GT. Det låter ju så läckert!

Bilen med det lite knepigt bakvända modellnamnet är inte vilken elbil som helst. Beroende på hur man räknar är det här Audis andra helelektriska modell men framför allt den första elbilen från Audis ­sportavdelning som förr kallades Quattro GmbH men sedan 2016 har det anonyma namnet Audi Sport GmbH. Den är också med ganska god marginal sportavdelningens starkaste och snabbaste modell.
Den vetskapen kan vara ganska bra att ha med i bakhuvudet när man sätter sig i RS e-tron GT. Utseendemässigt är den nämligen ganska svår att skilja från den betydligt beskedligare grundmodellen e-tron GT som lanseras samtidigt som RS-modellen. Här i Södertälje finns just i dag en av varje. I morgon åker de vidare till Finland för att visas upp där.

1 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 6: E-tron GT har laddluckor på båda sidorna. CCS-kontakt för snabbladdning endast på höger sida. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 6: RS e-tron GT kan fås med dyra eller jättedyra bromsskivor. Keramiska skivor kostar 70 000 kronor extra. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Basmodellen e-tron GT är en relativt jordnära elbil med ett grundpris på 1 158 000 kronor. Den har ett ­93-kilowattimmarsbatteri som ska räcka till cirka 47 mils körning på en laddning och den har en systemspänning på 800 volt som gör att den kan snabbladdas med effekt upp till 270 kilowatt. Det är inte många elbilar som kan matcha det i dagsläget.
Det finns en förstås. Den heter Porsche Taycan och är Audins systermodell. Båda byggs på Volkswagen-gruppens så kallade J1-plattform för elbilar som i huvudsak har utvecklats av Porsche. Nu har turen kommit till Audi att använda tekniken och precis som Porsche gjorde med Taycan Turbo och Turbo S lanserar Audi två versioner av e-tron GT. Skillnaden är att Audi försöker separera dem på ett annat sätt genom att göra den starkare av de två till en RS-modell.

Eftersom RS-bilen inte behöver större luftintag för att kyla någon jättestor motor är det mycket svårt att skilja den från standardmodellen. Man måste se RS-loggorna för att förstå att den här bilen kostar 1 573 000 kronor. Minst. Man kan se det på att att den har de avancerade LED-strålkastarna med Matrix-teknik, men de går att välja som tillval även på vanliga e-tron GT. Den som extra­utrustar ännu lite mer kan köpa till laserljusen för 23 800 kronor och då få små blåa inlägg i strålkastarenheterna. Viktigare är kanske att man också får ett helljus som lyser dubbelt så långt, enligt Audi.

När man har börjat lyssna sig mätt på det helsyntetiska högtalarmullret är det dags att åka. Drive-läget väljs genom att en inte mer än chokladbitsstor växelväljare skjuts bakåt. När bromspedalen släpps börjar bilen rulla och med lite gas sätter den fart. Det är långt ifrån så dramatiskt som i de traditionella, bensindrickande RS-bilarna. Bortsett från högtalarljudet, och ett diskret vinande från elmotorerna, är det tyst. Och förvånansvärt bekvämt. RS-bilen har luftfjädring som standard och den slätar ut vägen utan att få bilen att kännas svampig. Först i motorvägsfart hörs ett påtagligt däckbuller och på riktigt grov asfalt har luftfjädringen svårt att filtrera bort alla ojämnheter.

1 av 5: Benutrymmet är bra, men det låga taket gör det snabbt till en pina att sitta bak i e-tron GT. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5: GT-modellen har inte samma dubbla pekskärmslösning som e-tron och e-tron Sportback. Det här är en mindre komplicerad och mer användarvänlig lösning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Till slut uppenbarar den sig, den precis lagom böjda kurvan med fri sikt helt utan trafik. Den tunga bilen styr in överraskande lätt och med bra precision och mitt i svängen går det alldeles utmärkt att trampa ganska hårt på gaspedalen och känna hur RS-bilen biter sig fast som om den hade sugkoppar i stället för däck och slungar iväg den mot raksträckan, nästan som om den inte alls vägde som två Alpine A110 (och lite till). Det vill säga 2,4 ton. Eldriften har den nästan magiska förmågan att trolla bort vikten och luftfjädringen bidrar också.

Inte ens när man måste bromsa tänker man på att det är vikt motsvarande två stycken Ford Fiesta Active 1,0T EcoBoost Mildhybrid som ska hejdas. Medan vanliga e-tron GT har stålbromsskivor har RS-modellen en dyrare variant med en volframkarbidbeläggning som inte bara ska öka bromsprestandan utan också ge mindre bromsdamm och ha längre livslängd. Om man tänker bromsa väldigt, väldigt mycket med sin RS e-tron GT kan de keramiska bromsarna för 70 300 kronor extra vara ett bra tillval.
De hydrauliska bromsarna används dock långt ifrån alltid. Vid inbromsning upp till 0,3 g-grafter (vilket är mer än det låter som) är det elmotorerna som bromsar och återvinner rörelseenergin. Med paddlarna på ratten kan man ställa bromskraftåtervinningen i två steg. Inget av stegen ger möjlighet till så kallad enpedalskörning. Audin rullar alltid lätt och måste bromsas med bromspedalen för att stanna helt.

Audi RS e-tron GT mot Porsche Taycan Turbo

1 av 2: Audi RS e-tron GT Pris: 1 573 000 kronor Förmånsvärde: Ca 14 500 kr/mån Effekt: 646 hk, 830 Nm Batteristorlek: 93,4 kWh Räckvidd: 43,3-47,2 mil Förbrukning: 2,06 kWh/mil Prestanda: 0-100 km/h 3,3 s, toppfart 250 km/h Vikt: 2 422 kg Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Porsche Taycan Turbo Pris: 1 710 000 kronor Förmånsvärde: 15 885 kr/mån Effekt: 680 hk, 850 Nm Batteristorlek: 93,4 kWh Räckvidd: 38,3-45,2 mil Förbrukning: 2,29-2,66 kWh/mil Prestanda: 0-100 km/h 3,2 s, toppfart 260 km/h Vikt: 2 380 kg Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Efter att fartsensationen och den ­omedelbara fascinationen över att något så här tungt kan flyttas så snabbt (0-100 km/h går på 3,3 sekunder), och efter att fotograf-Patrik i baksätet har slutat skälla, tar en distinkt Audi-känsla över. Ja, det här känns verkligen som en Audi. Och det är inte så självklart. Undertill är den i stort sett en Porsche Taycan. Motorn på framhjulen utvecklar 238 hästkrafter medan den bakre är starkare med 456 hk. Total effekt är 598 hk men under några sekunder finns tillgång till ett overboostläge som höjer till 646 hk. Bakaxeln har en diffbroms och en tvåväxlad växellåda där den låga växeln används vid max acceleration, precis som i Taycan.
I baksätet sitter man ganska dåligt under det låga taket, precis som i Taycan, och man får stoppa ner fötterna i det som kallas fotgarage, precis som i Taycan. Och precis som i Taycan sitter man alldeles perfekt på förarplats. Förarmiljön är i stora drag uppbyggd som i Porschen, med den tydligaste skillnaden att Audi inte erbjuder den extra infotainment­skärm framför passageraren som finns till Taycan.

1 av 4: Audi säger upp till 47 mils räckvidd i RS e-tron GT. Vid provkörningstillfället säger färddatorn 38 mil vid full laddning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Frunken öppnas via en knapp längst bak på förardörren. Tyvärr inte med knapp på nyckeln. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Hjulhusen inkräktar maximalt på bagageutrymmet. Och ska laddkabeln med finns inte mycket utrymme kvar åt väskorna. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Jämförelserna med systermodellen från Stuttgart blir onekligen många, annat vore konstigt. Hur mycket man än jämför kan man inte blunda för att Audi har lyckats bygga sin egen bil. Både standardmodellen e-tron GT och RS-modellen har solid Audi-känsla. Den svänger som en Audi, den ser ut som en Audi och på vägen känns den precis som man tänker sig att en eldriven Audi ska göra. Men den råbarkade RS-känslan? Nej, den finns inte.

Rivaler

Foto: CarPix

Tesla Model S Plaid+
Tre motorer och 1 100 hk gör att Teslas nya supervärsting gör 0-100 km/h på 2,1 s. Cirka 83 mils räckvidd och flygplansratt.
Pris: 1 499 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Porsche Taycan Turbo
Taycan har 680 hk men samma batteristorlek och räckvidd som e-tron GT. Porsche-skölden kostar mycket extra.
Pris: 1 710 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!