Provkörning av Audi RS4

Provkörning av Audi RS4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Från 731 000 kronor.

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor med dubbla kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. FSI direktinsprutning. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 4 163. Max effekt 420 hk (309 kW) vid 7 800 r/min. Max vridmoment 430 Nm vid 5 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med Torsen-differential, 6-växlad manuell låda. 

Fjädring/Hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fyrlänksupphängning med övre och undre bärarmar. Bak multilänkaxel. DRC.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar

Ventilerade och borrade skivor fram och bak. ABS, EBD, ESP.

Hjul

Fälgbredd 9 tum aluminium, däck 255/35 R19.

Mått/Vikt

Axelavstånd 265, längd 459, bredd 182, höjd 142, spårvidd fram/bak 156/157. Tjänstevikt 1 770, maxlast cirka 500, släpvagnsvikt anges ej. 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart begränsad till 250 km/h. 

Bränsleförbrukning

(EU-norm) Blandad körning 1,37 liter/mil.

 

Satan i gatan

420 hk, fyrhjulsdrift och ett stenhårt chassi. Nya RS4 är bland det giftigaste som någonsin haft fyra ringar i grillen.

V8-motorn varvar ursinnigt in på rödmarkeringen och vid 8 200 r/min skickar jag i nästa högre växel. Fartökningen är minst sagt duktig och enligt Audi tar 0-100 km/h 4,8 sekunder. Sången från de grova avgaspiporna är medryckande. Som en ljuddämpad bombmatta, knappast störande utan bara vackert - för oss med motoröron. Men med den ruggiga effekten 420 hästkrafter förvånas man lite av att accelerationen inte är ännu bättre.

 Förklaringen ligger i bilens vikt – 1 770 kilo. Nästan exakt lika mycket som betydligt mycket större BMW M6 med 507 hästkrafters V10-motor. Eller 150-200 kilo mer än BMW M3 och Mercedes C55 AMG, som torde vara värsta konkurrenter till RS4, trots att M3 och C55  ”bara” har 343 respektive 367 hästkrafter. 

 Men RS4 är som alla vet fyrhjulsdriven och alla attiraljer som hör ihop med detta väger. Ändå har Audi bemödat sig med att göra RS4 så lätt som bara är möjligt. Motorn är i helaluminium, liksom hjulupphängningar, motorhuv och framskärmar. Man har till och med filat på de inre dörrandtagen som i RS4 har en slits i mitten. Alltid sparar det några gram. RS4 väger 10 kilo mindre än S4. Det som gör att viktminskningen inte är större ändå är att RS4 har betydligt större bromsar – som väger mer.

 Motorn är förstås en av huvudingredienserna i rätten som gör en RS4. Man har utgått från V8:an som sitter i A6 4,2, A8 4,2 och S4 där den ger 335-344 hästkrafter. Med andra ord en enhet med ytterst kompakta yttermått med kamaxekdrivningen i bakkant på motorn. Detta gör den kortare än de flesta V8-konstruktioner – och som gör att den får plats i A4-karossen. För att få riktig snurr, vi talar 8 250 r/min innan motorelektroniken ”klipper”, så har man bytt ut vevaxel, vevstakar och kolvar till mer varvvilliga diton. Därtill helt nya topplock med direktinsprutning enligt FSI-tekniken. Som alla vet är tekniken hämtad från Audi R8, bilen som vunnit Le Mans fyra gånger, och där huvudtesen med FSI är lägre bränsleförbrukning. Detta medför längre körpass mellan tankningar – en viktig parameter i långdistanslopp. Den lägre förbrukningen är ett resultat som bland annat beror på att kompressionen kan hållas högre med FSI. 

 I RS4 är kompressionen 12,5:1 vilket är högt för bensinmotorer. Vridmomentet är 430 Nm vid 5 500 r/min men vridmomentkurvan är flack. 90 procent av det maximala vridet finns hela tiden tillgängligt mellan 2 250 och 7 600 r/min. Det gör att motorn känns betydligt snällare och beskedligare än vad den i själva verket är eftersom det inte finns någon riktigt markerad effekt-topp. Ingen turbokick eftersom det helt sonika inte finns några turboaggregat, som i förra RS4. 

 Växling sker med manuell sexväxlad låda. Väldigt fin i hanteringen med korta slag och exakt känsla. Men kombinationen stor, stark V8 och manuell växling brukar kunna bli lite ”yxigt” vid start och långsam körning, exempelvis kökörning. Man måste verkligen finlira med tåspetsarna mellan gas och koppling – så också i nya RS4. 

 Men motorns jämna vridmomentkurva är inte så nogräknad med vilken växel som ligger i. Styrkan och segheten gör att den tolererar ”vilken växel som helst” – lite vårdslöst uttryckt. Personligen anser jag att motorn vore klippt och skuren för en automatlåda men det finns alltså inte.

 RS4 har en stor och relativt tung motor som hänger framför framaxeln. Det borde göra bilen markerat understyrd – som Audi-bilar med denna konstruktion brukar vara. För att råda någorlunda bot på detta har man mixtrat med Quattrosystemet och ändrat drivförhållandet mellan axlarna – från 50-50 till 40-60 mellan fram- och bakaxel. Det ger bilen en klart bättre, roligare och mer vägvinnande karaktär. 

 En del av provkörningen sker på Pirellis testbana i Milano. En ganska snirklig bana med tvära hårnålar där man ibland måste ner på tvåans växel. In i kurvan och på med gas – och banne mig om inte RS4 vill driva ut lite med baken. 

 Beroende av förhållanden så kan mer kraft skickas till fram- eller bakaxel och just vid utgången av en kurva med kraftigt gaspådrag så skickas mer kraft bak. Detta gör nya RS4 till en helt ny upplevelse med Audimått mätt. Kul. 

 För säkerhetens skull finns givetvis ESP, men som är kalibrerat att inte gripa in för snabbt utan tillåter lite mer än i en bil av mer ordinärt slag. Men det går att koppla ur fullt ut för den som vill sladda och köra på fetställ genom kurvorna. Detta försökte bland andra en av fabriksförarna för Audi R8 när han i RS4:an fick ett våldsamt ställ med lika våldsam retursladd planterade hela högersidan i en däcktrave. Bilen blev ordentligt skrynklig. Inkopplat ESP är inte så dumt………

 Bromsutrustningen är av synnerligen grov kaliber och bromsarna biter bra med hög känsla i pedalen. Fram sitter åttakolvs-ok på skivor i diametern 365 millimeter och bak 324 millimeter.  Bilen är standardutrustad med DRC (Dynamic Ride Control) som minimerar krängning i kurvor och nigning vid bromsning. Ett helt mekaniskt system utan elektronik, hämtat från RS6 men lättat och förfinat.

 Att skilja ut RS4 rent optiskt mot mildare varianter är lätt men utan att designen gått till överdrift. Den stora grillen har ett annat rutmönster, luftintagen, de breddade hjulhusen, spoilern bak, avgasrören samt inte minst RS4-emblémen. 

 Inuti är det läder aluminium och kolfiber som dominerar samt en supersnygg ratt som också ger ergonomisk lycka.

 I ratten finns knappar och bland andra en märkt S. Med den aktiverad så öppnas en port i avgassystemet som låter V8:an bröla lite friare. Annat som ändras är gasrespons, vilket jag aldrig märkte något av, men däremot sidostödet i stolen som kramar hårdare kring sidfläsket. Stolarna från Recaro är för övrigt rejält skålade och mycket sköna.

 Utrustningsnivån är påfallande hög, vilket med tanke på prislappen inte är så konstigt. Det mesta man vill ha finns, så som klimatanläggning, xenonljus, farthållare, färddator, 19-tumsfälgar med 255/35-däck och mycket mer. Grundpriset är 731 000 kronor. Hur dyr en Audi RS4 egentligen kan bli? Svar: 841 900 kronor - förutsatt att man väljer all extrautrustning. Hit hör bland annat navigation för 31 000 kronor.

 Provkörningen avverkades i Milano-trakten på i huvudsak släta vägar. Ändå märktes den relativt hårt satta fjädringen och aningen däckbuller från jättehjulen. Hur den kommer att uppföra sig och låta på svenska lapptäcken med grov asfalt – det lär vi återkomma till. Men först vid nyår då bilarna kommer hit. Ungefär ett halvår senare kommer Avant-versionen.

 En sak kan vi nog redan konstatera. Få bilar lär ge RS4 en match i vinterväglag. På torrt känns RS4 inte lika ”på” som BMW M3. Audin är snällare i beteendet och har inte samma krispiga styrrespons även om Audi skärpt tonen mot föregående A4:a-modeller. Tanken är att RS4 ska fungera lika bra som vardagsbil – och som sportbil. Kompromissen är inte alls dum.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr