Audi RS4

Provkörning av Audi RS4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning, dubbla turbo och laddluftkylare. Kompression 9,1. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 2671 cm3. Max effekt 380 hk (280 kW) mellan 6100 och 7000 r/min. Max vridmoment 440 Nm mellan 2 500 och 6000 r/min.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram dubbla tvärlänkar, bak separat upphängning med dubbla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet vid 1000 r/min 6:an: 41,4 km/h.

STYRNING

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 m.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälgbredd 8,5 tum. Däck 255/35 ZR 18.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 261 längd 453, bredd 180, höjd 139, spårvidd fram/bak 155/153. Tjänstevikt ca 1700. Tank 62 liter.

FARTRESURSER (enl. fabrik)

Acceleration 0-100 km/h 4,9 sek, toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning 0,90 l/mil bl. körning.

Habegär!

Audis extrema RS4 byggs i begränsad upplaga.

Pris: 686000 kr (juni 2000)

Varsågod! Möt bilen som väcker ett sådant habegär att en långfingrad person inte kunde bärga sig utan snodde ett exemplar direkt från Stockholms Bilsalong.

Audi RS4.

Nu återfanns utställningsbilen ganska omgående, men det är inte utan att jag kan förstå habegäret.

RS står för Rennsport och det skulle nog bli en hyfsat jämn match på racerbanan mellan Fredrik Ekbloms Audi A4 STCC-bil och den här racerkombin.

Ekbloms Audi A4 pumpar fram högst respektabla 300 hk ur sin fyrcylindriga tvålitersmotor. RS4 har 2,7 liters cylindervolym ur sex cylindrar i V-formation och därtill tvenne turboaggregat. Resultatet är imponerande 380 hk.

Motorn är en vidareutveckling av den 265 hk starka sexa som sitter i Audi S4. Men turboaggregaten och deras laddluftkylare är större. Cosworth, som numera ägs av Audi, har gett topplocken en rejäl översyn. På utsidan skvallrar skyddskåpan av kolfiber om att här finns det effekt i överflöd. Vad som talar för Ekbloms Audi är dess lägre vikt. Det låter som en hädelse eftersom Audis STCC-team alltid klagar över att deras bil är så tung jämfört med konkurrenterna. Ekbloms vagn väger "bara" 1 070 kg utan förare. RS4 väger in på 1 620 kg.

Ändå är RS4 imponerande rask, både rakt fram och i kurvor. Sprinten från 0 till 100 km/h går enligt fabriken på bara 4,9 sekunder. Det är likvärdigt med vad Fredrik Ekblom klarar av när han får till en hyfsad start med sin tävlingsbil. Till dubbla hastigheten, 0-200 km/h, tar det 17 sekunder och toppfarten regleras elektroniskt till 250 km/h. Annars skulle RS4 klara minst 280 km/h, kanske mer. Så snabb är inte en STCC-bil...

Att RS4 vill förknippas med racing framgår också av de karossfärger den kan levereras i: Avussilver, Imolagul, Misanoröd, Goodwoodgrön och Nogaroblå. Idel kända racerbanor. 

Audi RS4 är den första modell som byggs av dotterföretaget Quattro GmbH. Andemeningen är att Quattro GmbH skall bli lika känt som konkurrenternas "sportavdelningar", det vill säga BMW M-sport och Mercedes AMG. Vad Quattro GmbH egentligen gör är att se över slutmonteringen av de komponenter som kommer från Audi i Ingolstadt.

I Neckarsulm, där Quattro GmbH håller till, sätts bilen samman i sju olika moment som tar tjugo minuter vardera. Företaget har också svarat för testerna som bland annat omfattat 800 mil (400 varv) på Nürburgrings nordslinga. Där har testförarna förmodligen mer än en gång svurit över den sexväxlade lådans rätt långa och okänsliga lägen. Men stegningen är helt okej och fyrans och femmans växlar har gjorts sju procent lägre än i Audi S4.

Trots fyrhjulsdriften är RS4 ingen bil att man gärna tar ut på ojämna grusvägar. Chassit är sänkt med 20 mm jämfört med standardmodellerna och det är jämna men gärna krokiga asfaltvägar som är favoritunderlaget. Här hjälper fyrhjulsdriften till att suga fast bilens breda hjul mot asfalten. Att släppa gasen i en kurva eller nödfall bromsa mitt i en sväng låter sig göras utan dramatik.

Så har också RS4 utrustats med större delen av alfabetet när det gäller förkortningar för elektroniska hängslen och livremmar.

Aktiva antisladdsystemet ESP (Electronic Stability Program), ABS med EBD (Eletronic Brake-force Distribution för bästa bromskraftfördelning). EDL står för Electronic Differential Lock och är alltså en elektronisk diffbroms. ASR (Anti Slip Regulation) ger minskat hjulspinn och MSR som håller reda på motorns vridmoment.

RS4 är en rasande snabb och trevlig vägvagn. Motorn har ett dovt, morrande ljud redan vid moderata 2 000 r/min men låter allra bäst vid 7 200 r/min där varvtalsregulatorn säger stopp. Kanske inte lika underhållande att köra fort med som BMW M3. Men den testduellen kommer att bli mycket jämn.

Utseendemässigt behöver RS4 inte skämmas för sig. Faktum är att bara motorhuven och taket är gemensamma med Audi A4 Avant. Skärmarna är breddade med 35 mm för att rymma de 8,5 tum breda och 18 tum höga nioekrade fälgarna som är skodda med 255/35 ZR-däck. Bakom fälgarna skymtar enorma bromsskivor, de främre mäter hela 360 mm i diameter.

Den enorma frontspoilern är racinginspirerad med stora lufthål för kylning av vatten, olja och laddluftkylare. Den varma luften från laddluftkylarna evakueras genom tre mindre flänsar på sidan av spoilern. Sidokjolar och en takspoiler bak ingår också.

Invändigt är kolfiber favoritmaterialet och det finns stora mängder av den varan både på instrumentpanel och dörrsidorna. De skålade lädersätena från Recaro skulle vara ännu bättre om de hade ett ventilationssystem med elfläktar av samma typ som Saab och Mercedes har.

Alla medaljer har en baksida. I det här fallet handlar det om priset och habegäret. Audi RS4 kostar 686 000 kronor och de 25 exemplar Sverige får sig tilldelade av årets produktion på 3500 bilar är redan sålda. De lyckliga ägarna rekommenderas att hålla dem under noggrann uppsikt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr