Provkörning av Audi RS7 Sportback

Någon sedanmodell av hyllade RS6 kommer tyvärr inte, men deppa inte ihop för det. Som plåster på såren släpper Audi i stället RS7 Sportback.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Audis RS-avdelning håller till i en avkrok av den gigantiska fabriken i Neckarsulm, där vi får en rundtur längs produktionslinjen innan körningen. Jag tvivlar på att Jesus utförde underverk men Audi verkar göra det gång på gång med sina RS-modeller.

Tidigare i år rullade RS6 Avant ut genom portarna fullpumpad med steroider. I fallet RS7 Sportback har man använt sig av samma recept. Det vill säga dubbelturbomatad V8 på fyra liter med sanslösa 560 hästkrafter och ännu mer sinnessjuka 700 newtonmeter. Att de använder sig av samma framgångsrecept återspeglas också av tiden den sprintar från stillastående till 100 km/h, som går på bara 3,9 sekunder, samma tid som RS6.

De tyska biltillverkarna är kända för att bygga utomordentliga Autobahnmissiler som kör ifrån det mesta på fyra hjul. RS7 Sportback är inget undantag, och det är ju alltid roligt att kunna sätta en och annan Porsche 911 på plats vid rödljusen.

När jag kryssar mellan trafiken i sakta mak och väntar på en frifartssträcka känns det som att ratta vilken bil i större mellanklassen som helst. RS7 i standardutförande är utrustad med adaptiv luftfjädring speciellt utvecklad för just RS-modellen.

Robin Törnros på helspänn bakom ratten i RS7.

Bilen jag provkör är extrautrustad med Dynamic Plus paketet, vilket innebär sportfjädring i form av stålfjädrar med Dynamic Ride Control, kolfiberkeramiska skivor runt om, 21-tumsfälgar, sportavgassystem, sportdifferential samt borttagen fartspärr. Det kalaset går lös på ”bara” 144 100 kronor.

Via Audi Drive Select-menyn kan man välja mellan de fyra körlägena comfort, auto, dynamic och individual. Jag väljer att börja med det snällaste läget comfort där fjädring, styrning, gasrespons och växellådans beteende är i sitt mest tillbakalutade läge. När jag sedan går över till dynamic väcker jag det vilande monstret och det känns hur hela bilen blir vassare och mer alert.

Färden blir dock oerhört stötig och jag blir nästan åksjuk, i stället väljer jag att konfigurera ett eget körläge med fjädringen i komfortläge och resten i dynamic. För mig visar sig detta vara den behagligaste och mest underhållande inställningen. Vill man inte engagera sig i detta kan man i stället välja autoläget där bilen blixtsnabbt anpassar sig till den rådande körstilen.

En RS7 i standardutförande är likt de flesta bilar spärrad till 250 km/h, utan fartspärr uppges toppfarten ligga på 305! Under dagens körning var det mycket trafik längs Autobahn då de flesta tyskar tar sen semester, och jag hade inte möjlighet att utforska toppfarten. Men med ett antal mil i ryggen och några fullgasrepor, där det tilläts, betvivlar jag inte den siffran.

Med foten mot mattan bjuds jag på ett grymt bottendrag. När mätaren passerar 200 km/h, då många bilar brukar tappa lite, fortsätter accelerationen i samma takt som tidigare. Helt sjukt!

Greppet i RS7 är något i hästväg, man kan formligen slänga den in i en kurva och komma ut på andra sidan levande. Detta mycket tack vare fyrhjulsdriften, men också sportdifferentialen som hittar grepp på oväntade ställen. Detta bidrar också till att RS7 kan kännas aningen städad, till skillnad från Mercedes CLS 63 AMG som är mer lekfull och man kan slänga ut baken på var som helst. Dagens bil är som sagt utrustad med kolfiberkeramiska skivor, något som vid annat än riktigt hård bankörning bara känns överflödigt. De vanliga stålskivorna räcker gott och väl och är 100 000 kronor billigare.

Styrkänslan är dock som i RS6, snabbstyrd men inte hundraprocentig rakt fram. Den känns aningen vag, även i dynamic-läget. Detta är nog den enda svaga länken i RS7 men en marginell sådan.

Motorn är samma V8:a som sitter i RS6 och är utrustad med Cylinder On Demand (COD), som innebär att fyra av de åtta cylindrarna stängs av när de inte behövs. I stadstrafik jobbar också start-stop systemet för att spara några extra droppar bränsle. Enligt Audi uppges den blandade förbrukningen till 0,98 l/mil, vilket likt RS6 är fullt rimligt. Efter dagens körning uppger färddatorn en förbrukning på 1,75! Men som ni läst tidigare ägnade jag inte dagen åt snålkörning…

Likt vanliga A7 är interiören av högsta klass med massor av läder, nytt i RS7 är diverse RS-loggor, mattor och RS-stolar som ger riktigt bra körposition. I baksätet finns det gott om plats att sträcka på benen och i bagageutrymmet går det in 535 liter.

Beställer du en RS7 går det självklart att utrusta den med allt ”lull lull” som erbjuds till vanliga A7. Som exempelvis nightvision kamera, eller varför inte ett surroundsystem med 15 högtalare på 1 200 watt från Bang&Olufsen för 58 000 kronor. Tillbehörslistan är nästan oändlig.

RS7 är en utomordentlig bil som verkligen har sportbilsprestanda samtidigt som den är praktisk med fem dörrar, gott om lastutrymme och rejält med plats för hela familjen. Med konkurrenter som BMW M6 Gran Coupé och Mercedes CLS 63 AMG spelar den i högsta ligan, men den verkliga konkurrenten finner vi hos Audi själva. Visst, RS7 har slanka coupélinjer men i grunden är det samma bil som RS6, som är både billigare och mer praktisk.

Audi RS7 Sportback

Pris

1 113 000 kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 10,1:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylinder­volym 3 993 cm3. Max effekt 560 hk (412 kW) vid 5 700-6 600 r/min, max vridmoment 700 Nm vid 1 750-5 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 2 tvärställda länkarmar per sida.

 

Styrning

Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,9 meter.

 

Bromsar

Ventilerade kolfiberkeramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 275/35 ZR20.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 7 tum, bak 7,5 tum, däck fram 195/50 R20, bak 215/45 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 501, bredd 191, höjd 142, spårvidd f/b 163/163. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 995, maxlast 510, max släpvagnsvikt 0. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 535-1 390 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 3,9 s, toppfart 250 (305) km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,39, landsväg 0,75, blandad körning 0,98. CO2 229 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

2 600 kronor per år.

Rivaler

BMW M6 Gran Coupé Foto: BMW

BMW M6 Gran Coupé

Lika många hästkrafter men med skarpare styrning, dock endast med bakhjulsdrift vilket är en nackdel på vintern.

Pris: 1 225 000 kronor.

 

Mercedes CLS 63 AMG Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes CLS 63 AMG

Aningen lekfullare än RS7, men också dyrare särskilt med fyrhjulsdriften 4Matic då priset stiger med 38 000 kronor.

Pris: 1 134 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!