Provkörning av Audi S3

Provkörning av Audi S3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Från 326 900 kronor.

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,8. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 350 Nm mellan 2 500-5 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram  och bak. ABS, ESP och EBD.

Hjul 

Fälg 7,5 tum, däck 225/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 258, längd 421, bredd 177, höjd 140, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1 530, maxlast 485. Tank 60 liter.

Fartresurser* 

0-100 km/h 5,7 s, toppfart 250 km/h.

Förbrukning/miljö* 

0,91 liter per mil blandad körning (enligt EU-norm). Co2 217 g/km.

* Enligt tillverkaren

 

S3 i sitt esse

Nya Audi S3 är i bättre form än någonsin. Med ett kraftigt omarbetat chassi och en imponerande motor – 2,0 TFSI med 265 hk – är denna ”lilla” fyrhjulsdrivna bil en riktigt rolig bekantskap.

Audi är ett märke som inte rullar tummarna. Fabriken har på kort tid pumpat ut den ena nya modellen efter den andra i en strid ström – och det bara fortsätter. Senast ut är nya S3, en beteckning som nu firar tio år och är sportversionen av Audi A3.

Jag kan redan här avslöja att nya S3 är i bättre form än någonsin. Från att tidigare bara varit en snabbare och dyrare utgåva av A3 är S3 nu också rolig att köra. Just vad gäller det roliga och uppsluppna så har det historiskt suttit långt inne hos Audi. Man har inte lagt tillräckligt stor vikt vid chassit, som på det hela taget bara varit något spänstigare än tamare versioner av A3, Leon, Golf med flera – som delar samma bottenplatta.

Bilar som visserligen går tryggt men som inte känns inspirerande att köra. Det verkar som att den trenden äntligen har vänt hos Audi. Ett av de senare bevisen är nya RS4 som är kul på ett sätt som ingen annan tidigare A4-modell. Nu har turen alltså kommit till S3. Chassit är kraftigt omarbetat med framför allt mer lättviktsmaterial i hjulupphängningarna samt mer gynnsam viktfördelning. Fram är styrlager och tvärlänkar i aluminium. Den elektromekaniska styrningen har fått sportigare, snabbare känsla, fjädringen är sänkt 25 millimeter (jämfört med A3 i basutförande) och är naturligtvis hårdare. Fälgarna är 18 tum skodda med 225/40-däck. Allt sammantaget ger bra körkänsla utan nervositet ens i riktigt höga farter. Fjädringen är visserligen stram men samtidigt hyggligt komfortabel, en synnerligen lyckad avvägning som Audi säkert jobbat mycket med – och lyckats.

Provkörningen sker runt Münchens flygplats på vägar av olika art. Asfalten är betydligt mer finkornig än vår svenska och S3 upplevs på tyska vägar som mycket tyst. Eller som mycket tysk på tysta vägar. Hur den känslan står sig när bilen landar i Sverige är ännu okänt.

Vad som imponerar allra mest är motorn. 2,0 TFSI som vi känner den sedan tidigare är ingen dum kraftkälla. Vanligtvis är den på 200 hästkrafter och den har tilldelats omdömet ”Engine of the year”.

I nya S3 ger 2,0 TFSI-motorn 265 hästkrafter vid 6 000 r/min och 350 Nm mellan 2 500-5 000 r/min. Ett brett användbart varvtalsregister således, plus att motorn är varvglad upp till toppvarv. En i mitt tycke mycket lyckad och rolig maskin. Större turbo, ändrad laddluftkylare, förstärkta vevstakar, kraftigare kolvbultar, förstärkt block och större spridare är några av de åtgärder man vidtagit. Accelerationen 0-100 km/h ska enligt Audi gå på 5,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt strypt till 250 km/h. Jag avläste som bäst 262 km/h på mätaren men utan att någon ”strypare” gav sig till känna. Känns faktiskt som om bilen inte når 250 i verklig fart eftersom jag fick hålla fullt länge innan bilen segade sig upp 262 i mätarfart. Däremot går bilen fullkomligt tryggt i dessa hastigheter. Inget passande med ratten, inga ofrivilligt läskiga sidoförflyttningar.

I S3 är det sexväxlad manuell låda som gäller, inget annat, varken automat eller DSG finns som tillval. Den manuella känns rätt i S3. Exakt med tämligen korta spakrörelser mellan lägena. Precis som förra S3 är den nya fyrhjulsdriven med system från Haldex. För viktfördelningens skull sitter den elektroniskt styrda lamellkopplingen bak. Även bromsutrustningen övertygar med gigantiska skivor och dito bromsok.

Utrustningen i övrigt är inte heller fy skam. Bland annat klimatautomatik, delläderklädsel, bi-xenon, stöldlarm och lap-timer. Märkligt nog är inte ens den enklaste cd-radio standard.

Självklart finns det man kan förvänta i säkerhetsväg, bland annat aktivt antisladdsystem. Detta kan förstås kopplas ur med knapp men kopplas automatiskt in när man snuddar bromspedalen. Kan kännas lite frustrerande vid planerad buskörning men är enligt Audi en säkerhetsåtgärd.

Utsidan präglas förutom av de stora hjulen också av krominlägg i grillen, stora luftintag, fetare tröskellådor, så kallad ”diffuser” inbyggd i bakplåten, en spoiler i takkanten, ytterspeglar i aluminiumskal och dubbla, ovala avgasrör på vänstersidan.

Inuti är det sportstolar med bra sidostöd (som tillval ännu mer skålade Recarostolar), pedaler, växelspaksknopp och luftutsläpp i aluminium, dekorinlägg i svart pianolack eller aluminium, eller grå masurbjörk. Givetvis finns S-emblem lita varstans och instrumenten har modellunika visare och tavlor.

Nya S3 släpps i november till pris från 326 900 kronor – och jag undrar, vem köper då en A3 med 250-hästkrafters 3,2 V6-motor till snarlikt pris? Tyngre, tröttare, tristare – men med fördelen av att finnas med fem dörrar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!