Nya Audi S3 Sportback sticker inte riktigt ut ur mängden, bortsett från pippigula karosskulören. Foto: Daniel Wollstein / Audi

Provkörning av Audi S3 Sportback

Nya S3 är ingen överraskning – den är väldigt lik föregångaren i det mesta. Inte klassens vassaste bil, men S3 är bra på nästan allt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den knallgula bilen står bredvid ett antal identiska bilar uppradade utanför Audis motorsportavdelning vid tyska staden Neuburg, ett längre stenkast från Audis hemstad – Ingolstadt. Grillen har breddats, fått ännu vassare kanter och luftintagen har blivit ännu större. Kvar i fronten är nästan inget av karossfärgen, i synnerhet på provkörningsbilen som med sin ”Edition one”-utrustning (kostar 83 400 kronor extra) har utökade svarta detaljer. Bakljusen har fått en mer slimmad design, i övrigt är bilen sig lik. Det innebär att den är en relativt anonym typ, bortsett från den skrikiga lackeringen som dock även finns till vanliga A3. Avslöjande detaljer är, precis som tidigare, S3-emblemen fram- och baktill samt fyra utblås som är svartlackerade på provkörningsbilen, men kromade i originalutförande.

1 av 2: Nya Audi S3 har en hög lägstanivå, men saknar den riktiga nerven. Foto: Graeme Fordham / Audi
2 av 2: Audi S3 har massvis med grepp – både i kurvor och under acceleration. Foto: Graeme Fordham / Audi

För att röra sig om en helt ny bil är skillnaderna under skalet små och det är välkända toner som fyller kupén efter ett tryck på startknappen. Motorn är i stort sett samma som tidigare. Det innebär en fyrcylindrig, två liter stor turbomotor, en motor som även känns igen från både Volkswagen Golf R och Cupras modellprogram. Nytt till nya S3 är att effekten har ökat med tio hästkrafter till totalt 310. Förvisso hade S3 310 hästkrafter redan efter förra generationens ansiktslyft 2016. Men effekten sänktes sedermera till 300 hästkrafter i och med att bilen fick partikelfilter. Vridmomentet på 400 newtonmeter är oförändrat från utgående generationen.

Det är det man ser sittandes bakom ratten som ger bilen en nyhetskänsla, här är likheterna mellan föregångaren små. Växeln väljs genom den lilla växelväljaren på mittkonsolen. Växelväljaren känns direkt hämtad från Volkswagen Golf, i övrigt är det Audis nya kantiga formspråk som känns igen på alla paneler och skärmar. Mycket påminner om märkets större modeller, det känns lyxigt och kvalitetskänslan är hög. Enda detaljen som avviker från den genomgående bra känslan är panelinlägget ”Carbon Atlas” på instrumentpanelen. Tillvalet kostar 5 600 kronor och panelen både känns och ser ut som billig plast, inte kolfiber som den försöker efterlikna.

1 av 2: LED-strålkastare ingår i standardutrustningen, adaptiva finns som tillval för 5 600 kronor. Foto: Graeme Fordham / Audi
2 av 2: En numera klassisk modellbeteckning. Vassare RS3 väntas. Foto: Graeme Fordham / Audi

Körprogram väljs på samma knapp som tidigare (belägen till vänster under pekskärmen) och det sportigaste Dynamic-läget väljs. Tyngden i styrningen ökar, stötdämpningen blir fastare, växellådan kuggar ner och motorns respons ökar. Vid fullgasattack är svaret i motor och drivlina bra och bilen känns riktigt snabb. 0-100 km/h avklaras på 4,8 sekunder. Växlingarna är snabba, sköts av en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, och accelerationen mattas inte märkbart efter 100 km/h.
I sin nya skepnad erbjuds S3 inte längre med något manuellt alternativ. Som vanligt i sportigare bilar går det att styra växlandet själv genom växlingspaddlarna, men trots att manuellt läge är valt vill bilen själv växla både upp och ner vid antingen kick-down eller vid varvstoppet.

Från motorsportcentret leder vägen mig ut på landsbygden och vidare in i lövskogarna där det blir smalt och kurvigt. Att drivningen sker på alla fyra hjulen ger bilen riktigt bra accelerationsgrepp även ut ur snäva svängar, S3 har aldrig problem att få ner effekten. Greppet är lika övertygande i sidled och med en tight styrning blir resultatet en väldigt lättkörd bil. Med det sagt bjuds det inte på någon nervkittlande känsla bakom ratten, bortsett från den häftiga accelerationen. Någon riktigt sportig nerv finns inte. Mer spännande alternativ finns om vi sneglar på framhjulsdrivna konkurrenter som Honda Civic Type R, Ford Focus ST eller Hyundai i30 N.

1 av 3: Kantigt formspråk och stora skärmar. Hög kvalitetskänsla. Foto: Graeme Fordham / Audi
2 av 3: Startknappen sitter på den städade mittkonsolen. Foto: Graeme Fordham / Audi
3 av 3: Sätena är bekväma, men mera sidostöd önskas under aktiv körning. Foto: Graeme Fordham / Audi

Audi S3 framstår mer som en vardagskamrat för alla dagar, året runt tack vare fyrhjulsdriften. Vid normal körning upplevs bilen nästan som en vanlig Audi A3. Vänta dig en något högre ljudnivå från de bredare däcken och en fastare gång med det sportigare, 15 millimeter, sänkta chassit. Den uppdaterade justerbara stötdämpningen i provkörningsbilen gör dock sitt där nya S3 har fått ett större spann mellan mjukt och hårt.

Med nya S3 håller Audi fast vid sitt koncept från föregående generation. Det hade varit kul om svängarna hade tagits ut lite mer, men samtidigt måste S3 vara lite mellanmjölk för att ge plats åt kommande RS3...

1 av 7: Teknikens Världs Oskar Krüger bakom ratten på nya Audi S3 Sportback. Foto: Daniel Wollstein / Audi
2 av 7 Foto: Daniel Wollstein / Audi
3 av 7 Foto: Oskar Krüger
4 av 7 Foto: Oskar Krüger
5 av 7 Foto: Graeme Fordham / Audi
6 av 7 Foto: Graeme Fordham / Audi
7 av 7 Foto: Graeme Fordham / Audi

Rivaler

Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

BMW M135i xDrive
BMW:s sportigaste 1-serie har 306 hästkrafter. Någon ren M-version har inte 1-serien, om vassa, sexcylindriga M2 får en uppföljare återstår att se.
Pris: 460 200 kronor.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf R
I grunden samma bil som S3, men nya Golf R har 10 fler hästkrafter och en förväntat lägre prislapp.
Pris: Ingen uppgift.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!