Audi S4 Cabriolet och Mercedes CLK 500 Cabriolet

Provkörning av Audi S4 Cabriolet och Mercedes CLK 500 Cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Audi S4 Cabriolet

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 4163 cm3. Max effekt 322 hk (253 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 410 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. Antisladdsystem.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar. Individuell upphängning fram och bak. 

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 YR 18.

Mått/vikt

Axelavstånd 265, längd 458, bredd 178, höjd 138, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1950, maxlast 260. Bränsletanken rymmer 66 liter.

Basfakta

Mercedes CLK 500 Cabriolet

Motor

8-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 97/84 mm, volym 4966 cm3. Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 460 Nm vid 2700 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad automatlåda. Antisladdsystem. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar. Individuell upphängning fram och bak

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul (fram-bak)

Fälgbredd 7,5 - 8,5 tum. Däck 225/40 - 245/35 WR 18.

Mått/vikt

Axelavstånd 272, längd 464, bredd 174, höjd 139, spårvidd fram/bak 149/147. Tjänstevikt 1940, maxlast 180. Bränsletanken rymmer 62 liter.

 

Cabbar, grabbar

Snabb, stark - och fyra sittplatser med himlen som tak. Detta gäller Audi S4 såväl som Mercedes CLK 500. Ändå är bilarna olika som natt och dag.

Pris: Audi 596600 kr (juni 2004)

Pris: Mercedes 646900 kr (juni 2004)

Vad är det för vits att ha mer än 300 V8-hästkrafter i en fyrsitsig cabriolet? Jo, ett skäl så gott som något är att det är förbaskat tillfredsställande att veta vad bilen duger till och att ibland trycka till på gasen och verkligen känna kraften. Ett annat att ljudet från en V8-motor är svårslaget. Och sist men inte minst - att få grannen att bryta ihop.

Två bilar som bjuder på allt det där och mer därtill är Audi S4 Cabriolet och Mercedes CLK 500 Cabriolet.

Bjuder och bjuder förresten. Det kostar slantar att bli bjuden. CLK 500 Cabriolet går på 646900 kronor och S4 Cabriolet kostar 596600 - och då gäller det bilarna i sina respektive grundutföranden. Mellanklassbilar storleksmässigt men knappast något för medelklassen.

Bilarnas gemensamma nämnare är fyra sittplatser, helautomatisk sufflett och V8-motor, sedan är det i stort sett slut på likheterna. CLK 500 och S4 är två helt väsensskilda karaktärer.

Mercedes CLK 500 är en bedårande vacker bil med mycket estetisk linjeföring. Lång och svepande och alla slänger lååånga avundsjuka blickar. Inredningen är precis lika fin och en av de snyggare över huvud taget. I provbilen är inredningen blå med ädelträinlägg kantade av krom. Läderklädsel med eljustering av stolarna där knapparna sitter smidigt till i dörrsidan. Mycket sköna stolar. "Min" bil är bland annat utrustad med Comand-system och farthållare med distanskontroll. Automatlåda är standard. 

CLK 500 torde vara klassens mesta glidare men har 306 hästkrafter som förvandlar den till en sprinter. Från stillastående till 100 km/h tar det enligt våra mätningar 6,06 sekunder och 0-200 går på 20,56 sekunder. Omkörningar går med andra ord lekande lätt, men det är på strandpromenaden eller den släta motorvägen CLK kommer bäst till sin rätt. 

Bilen är extrautrustad med en vindavvisare monterad över baksätet (vilket gör bilen tvåsitsig) och en resa mellan Malmö och Stockholm i den tidiga vårsolen går förvånansvärt turbulensfritt, tyst och behagligt. När jag fällt upp suffletten går det snabbt att konstatera att CLK går nästan lika tyst som en täckt bil, åtminstone uppe i svensk laglig maxfart. Ett mycket gott betyg åt Karmann, som varit delaktiga i en stor del av sufflettkonstruktionen och som dessutom monterar hela bilen i fabriken i Osnabrück.

Så sitter jag i Audi S4 Cabriolet med nedfälld sufflett (helautomatisk) och nosen pekande mot Jämtland. Den silverfärgade bilen ser mycket kompakt och tung ut - som om den var utmejslad i betong. Audi har inte fallit för frestelsen att spöka ut S4 med spoilers, skärmbreddare eller vingar. Tack för det.

Jämfört med enklare A4-modeller är det i stort sett bara större luftintag fram, 18-tumsfälgar och ytterspeglar i aluminium-finish som skiljer i utseende. Bak är det dubbla utblås. Interiören skiljer sig med grå, S4-märkta mätartavlor och sportstolar.

Det är under ytan skillnaden finns. Under huven sitter den ultrakorta V8-motorn på 4,2 liter som ger 344 hästkrafter vid 7000 r/min och 410 Nm vid 3500 r/min. Sexväxlad manuell låda är standard, sexväxlad tiptroniclåda som kan växlas med paddlar vid ratten är tillval. S4 är fyrhjulsdriven och har sportchassi. Vi kan alltså redan av specifikationerna ana att S4 är den busigare av de två.

Tyvärr var inte denna S4 utrustad med vindavvisare bakom stolarna, men med en riktig mössa och full värme så blir färden ändå ganska behaglig. Enstaka snöbyar i Gävletrakten påverkar inte framfarten då karossen klyver luften och pressar snön över sittbrunnen.

Hittills har färden mest gått på släta fina landsvägar och motorvägar, men vid Tönnebro svänger vi vänster mot Bollnäs och Ljusdal och vidare mot Ånge. 

Vägarna är smala, krokiga och tjälskottsskadade, men S4 sväljer alla ojämnheter med bravur. Sportfjädringen är inte alls stenhård utan riktigt fint avstämd och ett vettigt standardmontage i den här bilen.

Den är dessutom ordentligt vridstyv för att vara en fyrsitsig cabriolet. Det märks näppeligen att den är öppen, vilket är ett mycket gott betyg åt chassi/kaross och en milsvid skillnad mot gamla Audi 80 Cabriolet.

Här kommer vi åter osökt in på Mercedes CLK. Den gillar inte att bli piskad på krokiga, dåliga vägar. Det rister och skakar och känns lealöst - jämfört med S4. Dessutom är styrningen något sävligare och mer okänslig i CLK. Mercedes kontrar med mycket behaglig fjädring, men kommer bäst till sin rätt på bättre vägar. Nej, bort från de smala, roliga och knöliga vägarna. Mercedes CLK ska rulla värdigt och inte busas med. Kanske hade det varit bättre att jämföra S4 med Porsche Carrera 4 Cabriolet - men den har knappast ett baksäte alls.

Även Audi har lagt ner möda på att göra suffletten tät och oljudsfri, men lika tyst som i Mercedes är den definitivt inte. Inuti S4 är det svart och dekorpanelerna är i aluminium. Andra dekormaterial och färger finns förstås, bland annat olika träslag eller pianosvart. Hög kvalitet såklart, men det kan inte hjälpas, insidan ser dyster ut vid sidan av glättiga och hej vilt flirtande Mercedes.

Men Mercedes har inte tänkt lika långt vad gäller det praktiska. Klimatsystemet i S4 har ett minne som ställer om till tidigare vald temperatur när taket var upp- respektive nedfällt. S4 har också en knapp som manövrerar alla fyra fönstren samtidigt, vid sidan om de fyra individuella knapparna. 

Mercedes kontrar med en hjälpande arm som sträcker fram säkerhetsbältet, vilket underlättar greppandet av detsamma. Bra för stela gubbars kroppar.

Audis V8 låter mer genom sina dubbla rör och det är en fröjd att trampa på gasen. Fabriken anger 5,9 sekunder från 0-100 km/h. Vi noterade 5,96 med full tank!

0-200 km/h går på 21,69, vilket är drygt sekunden långsammare än CLK 500. Mercedes större motor tar alltså ut sin rätt i de högre farterna och känns "köttigare" än Audi-motorn, men så har Mercedes-åttan också ett ganska stort övertag i kubikcentimeter. Båda bilarna är toppfartsbegränsade till 250 km/h.

I stadstrafik blir S4 med manuell växellåda lite "bynglig". Motorn är så stark att färden lätt blir lite ryckig innan man lärt sig att modulera gaspedal och koppling med tåtoppskänsla. Automatlåda är att föredra, även om den kostar 22600 kronor extra. Enligt Audi är bränsleförbrukningen lägre med automatlåda. Blandad körning med automat ska gå på 1,26 l/mil, medan manuell ska dra 1,38 liter milen. Anledningen är att automatversionen har betydligt högre totalutväxling, motorn jobbar alltså på lägre varvtal.

Aktivt antisladdsystem är standard på båda bilarna liksom mycket annat i säkerhetsväg, dock inte bältepåminnare och aktiva pisksnärtskydd.

Detta är två bilar av yppersta klass och valet hänger naturligtvis på vad man ska ha bilen till. Mercedes CLK 500 Cabriolet drar blickarna till sig. Den är bekväm som ingen annan cabriolet och passar för finåka eller varför inte på en långtur via motorvägar ner till Medelhavet.

Audi S4 Quattro Cabriolet prioriteras av den som vill åka undan på mindre vägar, som kanske inte vill synas lika mycket men som gärna kör till någon fashionabel alpskidort - fort.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!