Audi S5 cabriolet Foto: Olof Adlercreutz

Provkörning av Audi S5 Cabriolet

När det sker en uppdatering av Audi A5 hänger naturligtvis systermodellen S5 med i samma moment. Det gäller förstås även S5 Cabriolet som kanske är en av de mest linjesköna öppna bilarna på marknaden.

Audi S5 är som gjord för att kapa taket av. Vacker som en dag och med taket nedfällt kan du verkligen njuta av motortonerna.

Utseendemässigt  har det skett väldigt lite med Audi S5 Cabriolet och det är bara att  tacka och ta emot. Varför ändra ett vinnande koncept?

Det lilla man kan se på ytan är nya strålkastare och en ny frontspoiler som baske mig gjort bilen ännu snyggare.

När  nya Audi S5 Coupé presenterades samtidigt som S5 Cabriolet var den  stora tvistefrågan på alla världens Audi-forum om det var rätt att byta  ut den 4,2 liter stora vinkelåttan mot en treliters sexa på 333  hästkrafter.

Det var inget som drabbade Audi S5 Cabriolet då den  redan hade den motorn och den räcker gott och väl till, både i coupé och  cabriolet. Dessutom låter den maffigt med avgaspuffar och mellangas vid  växlingar.

Den klarar av att förflytta S5 Cabiolet från  stillastående till 100 km/h på 5,4 sekunder och toppfarten är  elektroniskt reglerad till 250 km/h. Då är det förstås ganska dragit i  kupén men i måttlig cruising fladdrar det inte alls runt nacke och tupé.

På  tal om cruising så är det ju coolt att kunna manövrera taket i fart och  det kan man i Audi S5 Cabriolet upp till 50 km/h. 15 sekunder tar det  att fälla ner, 17 sekunder att fälla upp. Bra grej när störtfloden  kommer.

Att tappa taket brukar betyda en del för bilens vridstyvhet  men Audi S5 klarar detta galant. Det rister väldigt lite i hjulställen  på dålig väg men det är inget som stör. Överhuvudtaget finns det inget  att reta upp sig på.

Audi S5 Cabriolet kostar 616 100 kronor men är  då ganska välutrustad. Tyvärr saknar man dock några saker som borde ha  varit med från fabrik: akustiksufflett (3 600 kr) för ännu lägre  ljudnivå, farthållare (3 300 kr/adaptiv dito 15 700 kr) för körkortets  skull, turbulensskydd (3 800 kr) för undvikande av nackspärr.

Och när  redaktionens popsnören får välja förstås en monsterstereo från Bang  & Olufsen för minst 11 600 pengar. Jag nöjer mig med  originalmonterade Radio Chorus med passiva högtalare.

Rival

BMW 330i Cabriolet

En ny treseriecabriolet från BMW låter vänta på sig så du för nöja dig med den äldre så länge. Och den räcker långt. Har plåtcabriolet till skillnad mot Audi S5 och anses snyggast med taket nedvecklat i bagageutrymmet.

Pris: 486 000 kronor.

Audi S5 Cabriolet

Pris

616 100 kronor.

 

Motor

Bensin. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) mellan 2 900 och 5 300 r/min, max vridmoment 440 Nm mellan 2 900 och 5 300 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda (S-tronic).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med övre och undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elektromekanisk variabel servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck 245/40 R 18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 464, bredd 185, höjd 137, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt ca 1 995, maxlast ca 425, max släpvikt 1 900. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380–750 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,4 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 1,12, landsväg 0,69, blandad körning 0,85 l/mil. CO2 199 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, rost 12 år.

 

Skatt

1 420 kr.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!