Provkörning av Audi S8

Provkörning av Audi S8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

980 000 kronor.

Motor

Längsmonterad 10-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 5 204 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 000 r/min. Max vridmoment 540 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-stegad automatlåda med tiptronic-funktion.

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar per sida, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 12,1 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak, keramiska bromsskivor är extrautrustning. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 9 tum, däck 265/35 R20, hastighetsklass Y= 300 km/h.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 294, längd 506, bredd 190, höjd 142, spårvidd fram/bak 162/161. Tomvikt 1 940, svensk tjänstevikt uppgift saknas, maxlast 600 (baserat på tomvikt och totalvikt), max släpvagnsvikt 2 300, för B-körkort saknas uppgift. Tank 90 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 250 km/h (elektroniskt begränsad). Acceleration 0-100 km/h 5,1 s.

Förbrukning* 

Blandad körning 1,34 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Som på räls

Med motor från Lamborghini Gallardo imponerar Audi S8 redan på pappret, men vi har provkört. Linus Pröjtz berättar om det njutbara livet bakom ratten.

Sedan Audi införlivade Lamborghini i den tyska koncernen 1998 har de olika märkena arbetat var för sig. I alla fall utåt sett. Men nu river man muren, nya Audi S8 har övergett V8- och W12-motorerna till förmån för en V10 från Lamborghini Gallardo. Det klappar alltså ett italienskt hjärta under huven, om än i förtyskat utförande. Slaglängden är fortfarande den samma, men cylinderdiametern är två millimeter större (från 82,5 till 84,5 mm) och totalt är motorn nu på 5,2 liter mot 5,0 för Gallardo. För att få fram en körbarhet som anstår en sportig lyxlimousin har effekten trimmats ner jämfört med Gallardo, Audi S8-ägaren får nöja sig med 450 hästkrafter och 540 Newtonmeter.

För att understryka den sportiga imagen inom Audi så har S8-motorn FSI direktinsprutning precis som företagets Le Mans-vinnare R8. Dessutom är alla fyra kamaxlarna justerbara så att de 40 ventilerna alltid ska öppna vid rätt tillfälle. Enda växellådsalternativet blir en sexstegad automatlåda med tiptronicfunktion, alltså möjlighet att växla själv med paddlar bakom ratten. Och, givetvis, så är S8 utrustad med fyrhjulsdriven quattrodrift.

Att skilja en S8 från en normal A8 är enkelt. Den nya bilen har en aggressivare front med grå kylarmaskering och krominlägg samt tre extra luftintag under grillen. Fälgarna mäter 20 tum i diameter, backspeglarna är aluminiumklädda ( i alla fall ser det ut så) och längst där bak lurar fyra avgaspipor och en liten spoiler. Dessutom står S8 20 millimeter lägre i fjädringen än A8. Alltså inte alltför extremt utförande men tillräckligt för att ett någorlunda tränat öga ska kunna skilja den från övriga A8-sortimentet.

När jag hoppar in bakom ratten känns allt igen från Audi i allmänhet och A8 synnerhet, men träpanelerna är ersatta med kolfiberditon och stolarna är sportigare med bättre sidostöd. Motorn startas med knapp och redan på tomgångsvarv märks en något sportigare och råare ton. 

Det är något visst med V10-ljud, tätare än V8:ans men inte silkeslent som V12:ans. Ett par lätta ”brupp” på pedalen bekräftar förhoppningen – Audi S8 kommer att låta fint när den får sträcka ut. Och det är planen för dagen. Men att förlägga lanseringen till Düsseldorf en fredag var inte så slugt av Audi. Visst, nydanande och spännande arkitektur inne i stan, men det platta landskapet runtomkring med tillhörande industrier är föga upphetsande. Det sega trafiktempot på autobahn passar illa, framförallt när det enda jag vill är att undersöka hur den V10-motoriserade besten uppträder i hastigheter över 200 km/h och om den är hastighetsspärrad vid 250 km/h eller inte. Men plötsligt blir två filer tre, Fiesta- och Golfmaffian viker hädan – vägen ligger öppen. Full gas, lådan växlar ner omedelbart och min Daytonagrå S8 skjuter fart. Kraften från V10-motorn ska enligt fabrikens uppgift göra att S8 accelererar 0-100 km/h på 5,1 sekunder – precis lika snabbt som Porsche 911 Carrera. Huruvida det stämmer ska vi undersöka vid ett senare tillfälle, men en sak är säker: Audi S8 går som tåget! Och som den låter, rått och kraftfullt. Vid 6 000 r/min verkar något hända under huven och det redan härliga motorljudet får en ännu vassare ton. Växellådan stegar upp utan att accelerationen avtar, hastighetsmätarnålen passerar 200 km/h utan problem och fortsätter snabbt nedåt i rundeln. Inte förrän vid 240 avtar den värsta accelerationen och efter ytterligare en bit ligger bilen och tuggar på den elektroniska hastighetsbegränsningen. Mätaren visar strax över 260 vilket är en acceptabel felvisning för 250 riktiga km/h. Färden är helt odramatisk och S8, ursäkta klyschan, ligger som ett strykjärn på vägen. Med luftfjädringen inställd på Dynamic blir chassit fast och tryggt, krängningen blir minimal i de långsträckta höghastighetskurvorna. Och inte en enda gång märks någon tendens till oroligt beteende, tvärtom. 

Audi S8 känns som säkerheten själv även i dessa hastigheter. Chassit är i grund och botten styvare satt än i vanliga A8 och blir i Dynamic snudd på i stötigaste laget. I lägre hastigheter, alltså vid normal transport, är det skönare att ratta in Comfort i bilens MMI-system. Såvida du inte bor i landet utan trafik och kan åka fullt på autobahn dagarna i ända vill säga. Styrningen, som blivit direktare än i A8 tack vare snabbare utväxling, väger lagom tungt och är extremt förtroendeingivande. Vad bilen gäller tror jag att den, utan problem, skulle klara betydligt högre hastigheter – runt 300 km/h skulle inte vara otroligt. Dessvärre blir det inte mer höghastighetskörning än så eftersom ”vår” fil effektivt blockeras av en VW Polo i promenadtempo några hundra meter längre fram. 

Provkörningsbilen är extrautrustad med keramiska bromsskivor (93 000 kronor!), något som kanske kan behövas en stressig dag på autobahn. Audi själva uppger att bromssträckan ska bli kortare och att bromsprestanda kommer att vara bibehållen även efter många upprepningar eftersom de keramiska skivorna kan hantera den alstrade värmen mycket bättre än en stålskiva. En sak är säker, skivorna är bra mycket lättare än sina stålbröder – ungefär fem kilogram per hjul.

Trots sin storlek är S8 ändå en synnerligen rapp och följsam kurvkamrat, vilket inte minst bevisas när vi kör genom en konad slalombana. Chassisättningen bör vara Dynamic vid riktigt inspirerad körning, annars kränger bilen för mycket. Men i rätt chassiläge rinner S8 genom konbanan i grymt hög hastighet. Ett fint chassi kompletterat med hjälpsystem, fyrhjulsdrift och extremt direkta reaktioner i motor och låda gör körningen till ett sant nöje.

Precis som tidigare arbetar Audi med mycket aluminium i konstruktionen av S8, både i grundstruktur och i karossen. Detta håller nere vikten, men S8 är ändå en riktigt fet typ med en tomvikt på 1 940 kg. Någon svensk tjänstevikt har vi inte sett ännu, men den borde landa runt 2 050-2 100 kg.

Den svenska lanseringen av S8 är planerad till maj 2006 och priset för härligheten blir 980 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!