Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Audi SQ5 TDI

För första gången har Audi klistrat en S-logga på en dieselbil. Och av alla valmöjligheter gjorde man det på suven Q5. Var det verkligen så smart gjort?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att Audi klistrar S eller RS-dekaler på sina bilar är ingen nyhet. Redan 1990 presenterades Audi S2 Coupé, 1994 lanserades RS2 Avant. Och sedan dess har det presenterats en hel radda modeller med dessa kombinationer.

Själva grundtanken med allt är att bilarna ska leverera någon form av ”Sports performance” vilket då inte bara gäller motorstyrkan utan hela bilen.

Det gör inte Audi SQ5.

Förstå mig rätt nu. SQ5 är en underbar bil på flera sätt men den har inte de egenskaper en ”S” bil från Audi ska ha.

Motorn, V6 dubbelturbo lånad från A6, har 313 hästkrafter och är väldigt kompetent. Den tar denna blysläde på två ton från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Om denna specifikation stämmer med verkliga livet är det en sekund snabbare än Porsche Macan S Diesel vilket i så fall är helt fantastiskt.

Men är det inte underligt att samma Audi uppger 0-100 km/h för Audi RSQ3 till 5,2 sekunder. Denna har 310 hästkrafter och väger in på 1 730 kilo. Jag tycker inte att den ekvationen riktigt går ihop.

Problemet med SQ5 är möjligen att det inte känns som 5,1 sekunder. Det känns inte snabbt över huvud taget. Jag kanske blir lurad av något, jag vet inte.

Däremot blir jag sjukt imponerad av omkörningsprestandan. I den grenen känns Audi SQ5 verkligen urstark och blixtrande snabb. Och det är klart att det blir så när det maximala vridmomentet på 650 Nm finns tillgängligt redan vid 1 450 r/min. Men sedan tar liksom det som ”S” står för slut.

PeO Kjellström trivs i Audi SQ5 men tycker att den borde döpas om. Foto: Patrik Lindgren

Gemensamt för tidigare bilar med ”S” eller ”RS” är att de utvecklats och byggts av quattro GmbH, Audis motsvarighet till M-sport hos BMW.

Det har inte Audi SQ5, den tillverkas på den vardagliga linan.

Vad som skett under skalet är att markfrigången sänkts med 30 mm till 170 mm. Stötdämparna är fastare i hullet och fjädrarna hårdare. That’s it. Ingenting har skruvats vad det gäller exempelvis hjulinställningar, alltså camber, caster och toe-vinklar.

Audi Q5 har aldrig upplevts som någon glädjespridare. Stor suv, duktig på landsväg, kränger i kurvor, trots fyrhjulsdrift ingen terrängbil. Men en alldeles utmärkt långfärdsvagn.

Och precis så upplevs Audi SQ5 också. Därmed tycker jag att Audi misslyckats i sitt försök att skapa en S-produkt. Det hade varit bättre att kalla bilen för Audi Q5 3,0 TDI i stället för att missbruka ett varumärke.

Förutom de nämnda förändringarna av hjulställen är det inte mycket som skvallrar om att detta är en SQ5. Små logotyper i grill, bakstam och dörrinsteg avslöjar bilen. Men det fanns skarpsynta Audifreaks ute i trafiken som pekade på mig, eller snararare grillen, och verkade gilla vad de såg.

21-tumsfälgar (extra för 21 800 kr) gör förstås sitt till liksom att bilen är lackerad i Estorilblått med kristalleffekt, 13 900 kronor.

Råkar man hamna inne i kupén är det sportstolar (nåja) i läder och en ratt klädd i samma material som är avhuggen i nederkant som röjer modellen.

Audi SQ5 kostar 570 000 kronor i basutförande, men ingen bil kommer att säljas till det priset. Det finns alla möjligheter att skräddarsy sin SQ5 och prislappen kan skena iväg rätt skapligt.

Vår provbil kostar runt 758 000 kronor och då saknas ändå exempelvis backkamera, Audi drive select och dynamisk styrning.

Inte för att det hade gjort SQ5 till en riktig ”S”, det är bara ett konstaterande.

Audi SQ5 TDI

Pris

570 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbla turbo. Kompression 16,8:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 313 hk (230 kW) vid 3 900 r/min, max vridmoment 650 Nm vid 1 450 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmekanisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8.5 tum, däck 255/45 R 20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 465, bredd 191, höjd 163, spårvidd f/b 164/163. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 995, maxlast 525, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540 – 1 560 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,76, landsväg 0,64, blandad körning 0,68. CO2 179 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

3 978 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 xDrive 35d

Starkaste X3 ska göra 0-100 km/h på 5,3 s, alltså något långsammare än Audi SQ5. Bägge dieseldrivna, bägge tokstarka.

Pris: från 539 500 kronor.

 

Porsche Macan S Diesel

Med treliters V6 turbodiesel blir Macan efter, i alla fall på pappret då bara 258 hästkrafter står till buds. Går dock mycket trevligt på vägen.

Pris: från 595 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr