Provkörning av Audi SQ5 TFSI

Det största och starkaste motoralternativet till Q5 är inte längre en dieselmotor. Nya upplagan av SQ5 heter TFSI och drivs av en bensinmotor som tyvärr gör bilen både långsammare och törstigare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ingen avdelning inom Volkswagen-koncernen verkar vilja förknippas med diesel just nu. Porsche har säljstoppat alla sina dieselmotorer och det pratas betydligt mer om elbilar som ännu inte finns än om de dieselbilar som faktiskt finns här och nu. Även Audi har känt av dieselkrisen och det är inte svårt att förstå hur tankegångarna har gått inför lanseringen av nya SQ5. Medan föregående generation av top of the line-alternativet till Q5 fanns i både diesel- och bensinutförande är det numera enbart bensin som gäller.

Den välkammade V6-motorn överraskar aldrig med någon effekttopp eller något särpräglat ljud som får den att uppfattas som något mer än bara en stark motor.

Om man bestämt vill ha en Q5 men inte någon av de fyrcylindriga motorerna på två liter så är SQ5 enda alternativet. Fler motoralternativ finns inte för tillfället. Och SQ5 finns än så länge bara i TFSI-utförande. Det vill säga bensin. En dieselversion kallad SQ5 TDI väntas komma, men troligtvis inte förrän någon gång under nästa år. Vi får alltså hålla till godo med bensinversionen tills vidare och det är förstås bara den som finns tillgänglig för provkörning här i Münchens utkanter.

Precis som tidigare är det svårt att skilja en SQ5 från en vanlig Q5, det är i stort sett bara emblemen i fronten och baken som avslöjar värstingvarianten. Även en helt vanlig Q5 2,0 TFSI kan extrautrustas för att se ut som en SQ5, bortsett från en detalj. SQ5 har fyra unika avgasutblås som kan fås i svart eller silvrigt utförande. Ordet avgasutblås borde egentligen stå inom rejäla citattecken. Snarare än riktiga avgasutblås rör det sig nämligen om kulisser. Det man ser är inte ens påhängda muddar som får de riktiga avgasrören att se större ut, det är faktiskt bara plast. Hukar man sig och tittar bakom stötfångaren och de igensatta ”utblåsen” ser man det faktiska avgassystemet som avslutas med ett tunt nedåtriktat rör. Nu måste vi sätta ned foten. Fuskandet med avgasutblås har gått för långt. Det här är töntigt, Audi.

Det som ser ut som avgasutblås är bara kromsarger runt svart plast. Här kommer inga avgaser ut.

SQ5 TSI har samma motor som S4 och S5. Det är en ny V6-motor på 3,0 liter med ett aluminiumblock och twinscrollturbo monterad inne i V-formen. Det låter som att det borde bli alldeles toppen med en sportig S-motor i bekväma och tysta Q5, och det blir det också. På sätt och vis. Med 354 hk och 500 Nm ständigt till hands blir SQ5 extremt lättkörd i alla situationer. Omkörningar görs i ett nafs, knepiga filbyten på motorvägen löses enkelt med en dutt på gasen och motorvägspåfarterna är aldrig för korta. Tillsammans med den smidiga automatlådan med åtta växlar och fyrhjulsdrift med mekanisk koppling mellan fram- och bakhjul blir SQ5-drivlinan oerhört lättkörd och kompetent.

Men den blir aldrig rolig. Den blir aldrig spännande. Den välkammade V6-motorn överraskar aldrig med någon effekttopp eller något särpräglat ljud som får den att uppfattas som något mer än bara en stark motor. Skillnaden mot den en cylinder fattigare raka femman i RS3 och TT RS är monumental. SQ5 är alltid mer än tillräckligt stark och snabb, men blir aldrig så underhållande som en S-modell från Audi borde vara. I S4 och S5 har V6-motorn mindre lass att släpa på och uppfattas som livligare och klarar att leverera traditionella S-egenskaper.

V6-motorn ingår i en ny motorfamilj som kallas KoVoMo (Konzern Vee Otto Motoren).

SQ5 har en något mer direkt elservo och fyrhjulsdriftsystemet skickar alltid mer kraft till bakhjulen än framhjulen. Som tillval finns dynamisk styrning och en sportdiffbroms på bakaxeln som fördelar mer kraft till ytterhjulet i kurvor. Den nya V6-motorn innebär märkligt nog ett steg tillbaka för SQ5. Svårt att tro för en bil som har 354 hk och 500 Nm och kan göra 0-100 km/h på 5,4 sekunder. Föregångaren SQ5 TDI bjöd på 313 hk och 650 Nm och var med det faktiskt snabbare och snålare. 0-100 km/h gick på 5,1 sekunder och en mil kunde köras på 0,68 liter diesel. Nya SQ5 TFSI behöver 5,4 sekunder och 0,83 liter.

Jaja, men det är ju svårt att jämföra diesel- och bensinmotorer, tänker du kanske då. Förvisso, men gamla SQ5 fanns med bensinmotor på vissa marknader och med 354 hk och 470 Nm klarade den 0-100 km/h på 5,3 sekunder och drog 0,85 l/mil. På fem år har man alltså vunnit tre centiliter per mil. På papperet.

Sportig ratt som inte är helt rund avslöjar SQ5 invändigt.

Har Audi missat målet helt och hamnat på läktaren? Det finns förvånansvärt många och skarpa konkurrenter i segmentet. Släktingen Porsche Macan S är en körglad typ men lider av sin ålderdom. Macan bygger som bekant på gamla generationen Q5-teknik. BMW är på gång med en helt ny generation X3 som kommer i värstingutförandet M40i med 360 hk och 500 Nm. Dessutom finns Mercedes-AMG GLC 43 med en rivig V6-motor med 367 hk och 520 Nm som inte bara är snabbare än Audin utan också retar sin förare med läckrare ljud och livligare motorkaraktär.

Audi SQ5 TFSI är förmodligen en bil som övertygar i längden. En bil som kan leverera prestanda, komfort och framkomlighet oavsett väder och underlag. Men den kommer förmodligen aldrig att bli så underhållande som en S-bil borde vara.

Audi SQ5 TFSI

Pris

648 400 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 354 hk (260 kW) mellan 5 400-6 400 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 370-4 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/45 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 467, bredd 189, höjd 164, spårvidd f/b 162/161. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 945, maxlast 555, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 550-1 550 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,08 l/mil, landsväg 0,68 l/mil, blandad körning 0,83 l/mil. CO2 246 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

3 330 kronor per år.

Rivaler

Porsche Macan S

Porsches lilla suv delar teknik med gamla Q5 och använder den gamla generationens V6-bensinare med 340 hk och 460 Nm.

Pris: 636 600 kronor.

Mercedes-AMG GLC 43 4Matic

Mercedes är förstås också med i prestandasuv-segmentet och GLC 43 är bland de vassaste. 367 hk gör att 0-100 km/h går på 4,9 sekunder.

Pris: 623 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr