Provkörning av Audi SQ7 4,0 TDI quattro

Världen behöver sportiga suvar ungefär lika mycket som den behöver färdigskivad ost. Nu visar Audi sin högteknologiska sportsuv SQ7 TDI och det går inte att låta bli att imponeras.

Nu börjar det. Flera biltillverkare har under senare år pratat om införandet av 48-volts elsystem i bilar för att förvandla dem till mildhybrider. Nu blir Audi först. SQ7 TDI blir världens första serieproducerade bil med ett 48-voltssystem. Fler lär följa i dess spår.

Tanken med 48-voltsystem är att man ska kunna driva vissa av bilens elslukande system med återvunnen energi i stället för att belasta generatorn. Rörelseenergi från till exempel stötdämpare och bromsar kan lagras i ett litet litiumjonbatteri och sedan driva luftkonditionering, belysning och stereo. Eller varför inte kompressorn och krängningshämmarna?

Just så har Audi tänkt med SQ7 TDI. Under bagageutrymmet finns ett 470-wattimmars litiumjonbatteri. Där lagras energi som alstras av de aktiva krängningshämmarna. På fram- och bakaxel finns elektromekaniska krängningshämmare som inte bara gör det möjligt att styva upp bilen rejält, utan även att återvinna energi. I teorin alstras mer el ju skumpigare vägen är och ju mer krängningshämmarnas två halvor vrids i förhållande till varandra.

– Det finns stora möjligheter med 48-voltstekniken. I princip alla system som behöver mycket el kan drivas på det här sättet, säger Lanig Garo, ingenjör med ansvar för 48-voltssystemet.

 Inuti SQ7 är det precis lika knäpptyst och bekvämt som i en vanlig Q7.

Litiumjonbatteriets kraft används framför allt för att driva elkompressorn. V8-dieseln på 4,0 liter har två konventionella turbosnurror monterade inne i V-formen. Vid sidan av finns dessutom en kompressor som drivs av en elmotor. Till skillnad från en vanlig kompressor eller turbo är laddtrycket inte beroende av motorns varvtal. Det innebär att allt vridmoment – alla 900 newtonmeter – finns tillgängligt från tomgång, 1 000 r/­min.

SQ7 har en vridmomentkurva som ser klart märklig ut. Fullt laddtryck finns inom 25 millisekunder efter att gaspedalen används fullt ut. Elkompressorn är bra på att ge kraft vid låga varv.

När det börjar gå fort aktiveras de två seriekopplade turboladdarna. Alla tre överladdare jobbar för fullt när föraren gasar fullt. Det märks. Den 2,4 ton tunga suven bjuder på en märklig fartupplevelse. Det är inte dramatiskt. V8-mullret är diskret och hjulen spinner aldrig. Luftfjädringen tar bort de värsta kaross­krängningarna. Först när gaspedalen släpps upp blir det tydligt hur kraftig accelerationen är – det tar tvärstopp och man slungas framåt i stolen.

Audi bygger den här typen av bilar för att de vill visa att de kan. SQ7 visar vad som komma skall. Såväl elkompressorn som 48-voltssystemet kommer med stor sannolikhet att spridas till andra, mindre och billigare modeller under de närmaste åren.

Vridmoment med elkompressor

De flesta turboladdade dieselbilar har en vridmomentskurva som börjar i botten och når kulmen omkring 3 000-4 000 r/min. För V8-dieseln i SQ7 är det tvärtom. Här finns fullt vridmoment redan från 1 000 r/min. Detta främst tack vare elkompressorn, men bidragande är även AVS (Audi Valvelift System).

Med dubbla ventiler för in- och utsug på varje cylinder som individuellt kan öppnas och stängas är det möjligt att fördela avgaserna mellan de två konventionella turboaggregaten på bästa sätt, vilket ger högre laddtryck från låga varvtal.

 Audi SQ7 4,0 TDI quattro

Pris

918 999 kronor, säljstart säljs nu, första kundleverans augusti.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo och elkompressor. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 3 956 cm3. Max effekt 435 hk (320 kW) mellan 3 750–5 000 r/­min, max vridmoment 900 Nm mellan 1 000–3 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, elektriskt justerbara krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fem länkarmar per sida.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,4 meter. Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 285/45 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 300, längd 507, bredd 197, höjd 174, spårvidd f/b 168/168. Markfrigång 18,5. Tjänstevikt 2 405, maxlast 795, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 235–1 890 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,84 l/mil, landsväg 0,65 l/mil, blandad körning 0,72 l/mil. C02 190 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

5 222 kronor per år.

Rivaler

BMW X5 M50d

Det värsta BMW har att komma med är trippelturboladdad, sexcylindrig trelitersdiesel som ger 381 hk och 740 Nm.

Pris: 842 200 kronor.

 

Porsche Cayenne S Diesel

Porsche väljer V8-spåret och bjuder på 385 hk och 850 Nm. Cayenne känns liten och nätt jämfört med Audi Q7.

Pris: 885 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!