Nu börjar det. Flera biltillverkare har under senare år pratat om införandet av 48-volts elsystem i bilar för att förvandla dem till mildhybrider. Nu blir Audi först. SQ7 TDI blir världens första serieproducerade bil med ett 48-voltssystem. Fler lär följa i dess spår.
Tanken med 48-voltsystem är att man ska kunna driva vissa av bilens elslukande system med återvunnen energi i stället för att belasta generatorn. Rörelseenergi från till exempel stötdämpare och bromsar kan lagras i ett litet litiumjonbatteri och sedan driva luftkonditionering, belysning och stereo. Eller varför inte kompressorn och krängningshämmarna?
Just så har Audi tänkt med SQ7 TDI. Under bagageutrymmet finns ett 470-wattimmars litiumjonbatteri. Där lagras energi som alstras av de aktiva krängningshämmarna. På fram- och bakaxel finns elektromekaniska krängningshämmare som inte bara gör det möjligt att styva upp bilen rejält, utan även att återvinna energi. I teorin alstras mer el ju skumpigare vägen är och ju mer krängningshämmarnas två halvor vrids i förhållande till varandra.
– Det finns stora möjligheter med 48-voltstekniken. I princip alla system som behöver mycket el kan drivas på det här sättet, säger Lanig Garo, ingenjör med ansvar för 48-voltssystemet.
Inuti SQ7 är det precis lika knäpptyst och bekvämt som i en vanlig Q7.
Litiumjonbatteriets kraft används framför allt för att driva elkompressorn. V8-dieseln på 4,0 liter har två konventionella turbosnurror monterade inne i V-formen. Vid sidan av finns dessutom en kompressor som drivs av en elmotor. Till skillnad från en vanlig kompressor eller turbo är laddtrycket inte beroende av motorns varvtal. Det innebär att allt vridmoment – alla 900 newtonmeter – finns tillgängligt från tomgång, 1 000 r/min.
SQ7 har en vridmomentkurva som ser klart märklig ut. Fullt laddtryck finns inom 25 millisekunder efter att gaspedalen används fullt ut. Elkompressorn är bra på att ge kraft vid låga varv.
När det börjar gå fort aktiveras de två seriekopplade turboladdarna. Alla tre överladdare jobbar för fullt när föraren gasar fullt. Det märks. Den 2,4 ton tunga suven bjuder på en märklig fartupplevelse. Det är inte dramatiskt. V8-mullret är diskret och hjulen spinner aldrig. Luftfjädringen tar bort de värsta karosskrängningarna. Först när gaspedalen släpps upp blir det tydligt hur kraftig accelerationen är – det tar tvärstopp och man slungas framåt i stolen.
Audi bygger den här typen av bilar för att de vill visa att de kan. SQ7 visar vad som komma skall. Såväl elkompressorn som 48-voltssystemet kommer med stor sannolikhet att spridas till andra, mindre och billigare modeller under de närmaste åren.
Vridmoment med elkompressor
Med dubbla ventiler för in- och utsug på varje cylinder som individuellt kan öppnas och stängas är det möjligt att fördela avgaserna mellan de två konventionella turboaggregaten på bästa sätt, vilket ger högre laddtryck från låga varvtal.
Audi SQ7 4,0 TDI quattro
Pris
918 999 kronor, säljstart säljs nu, första kundleverans augusti.
Motor
Diesel. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo och elkompressor. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 3 956 cm3. Max effekt 435 hk (320 kW) mellan 3 750–5 000 r/min, max vridmoment 900 Nm mellan 1 000–3 250 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, elektriskt justerbara krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med fem länkarmar per sida.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,4 meter. Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 285/45 R20.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 507, bredd 197, höjd 174, spårvidd f/b 168/168. Markfrigång 18,5. Tjänstevikt 2 405, maxlast 795, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 235–1 890 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,84 l/mil, landsväg 0,65 l/mil, blandad körning 0,72 l/mil. C02 190 g/km.
Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt
5 222 kronor per år.
Rivaler
BMW X5 M50d
Det värsta BMW har att komma med är trippelturboladdad, sexcylindrig trelitersdiesel som ger 381 hk och 740 Nm.
Pris: 842 200 kronor.
Porsche Cayenne S Diesel
Porsche väljer V8-spåret och bjuder på 385 hk och 850 Nm. Cayenne känns liten och nätt jämfört med Audi Q7.
Pris: 885 000 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.