Provkörning av Audi TT Coupé

Provkörning av Audi TT Coupé

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

333 800 kronor.

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) mellan 5 100–6 000 r/min. Max vridmoment 280 Nm mellan 1 800–5 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad S-tronic. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, ESP och EBD.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 247, längd 418, bredd 184, höjd 135, spårvidd fram/bak 157/156. Tjänstevikt 1 365, maxlast 295. Tank 55 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 240 km/h. 0-100 km/h 6,6 s (6,4 s med S-tronic).

Förbrukning* 

0,77 l/mil (enligt EU-norm) blandad körning.

 

Totalt Transformerad

Hårdare och fetare än föregångaren. Men ska verkligen nya Audi TT Coupé kunna axla succémanteln efter föregångaren.

Jag undrar om inte Audi försöker dölja något? Varför skulle man annars visa en ny bil i ett område som fullständigt tar andan ur en, och man glömmer varför man kommit dit? Den egentliga orsaken till vistelsen är nya Audi TT men det man minns mest, så här efteråt, är de mäktiga bergen, glaciererna, scenerierna och mäktigheten att köra bil på Grossglockner drygt 2 500 meter över havet. En fantastisk väg som kostar 26 euro (240 kronor) att köra med bil – och som är värd varje peng. Vissa människor blir faktiskt galna av detta, framför allt infödda. Varför skulle vuxet folk annars klä ut sig i läderkortbyxor och börja joddla?

Nåväl, jag ska skärpa mig och delge er det jag reste hit för – nya TT. Att gamla TT, som kom 1998, blev en braksuccé vet nog de flesta och det lär vara omöjligt att göra om den bravaden. Däremot kan man bygga en bättre bil – och det har Audi gjort. 

Formen är vässad, nya TT ser ”hårdare” och ”fetare” ut, om uttrycken tillåts, och anknyter till övriga modellprogrammet samtidigt som formen är densamma som förut. Både ut- och insida andas samma lyckade formspråk men är moderniserat och ger också högre kvalitetskänsla. Inuti finns de klassiska och snygga runda luftinsläppen och instrumenteringen med Audi-rött sken finns naturligtvis där. Det som märks tydligast är ratten med rak nederdel, hämtad från RS4, och att stolarna blivit skönare, mycket skönare, och de går att sänka mer än i gammel-TT vilket för många ger en känsla att mer vara i ett med bilen. Körställningen går att justera och modulera med för de flesta smaker och kroppsformer. Men baksätet är som vanligt ett skämt. Ryggstöden är extremt upprätta och är du över 150 centimeter har du inget där att göra. Ja, de små barnen kanske kan sitta där, men då har man nog ändå valt fel familjebil. Bättre är att fälla ryggstöden – då får man ett riktigt bra bagageutrymme och kan få in det mesta för en lång semestertripp – eller två golfbagar. I kalla fakta betyder det 700 liter.

Nya TT är 137 millimeter längre, 78 millimeter bredare och höjden har ökats med blott sex millimeter jämfört med föregångaren. Den är klart rymligare och luftigare. Precis som alla efterträdare. Självklart. 

Mer hårdkokta fakta är att nya TT är byggd enligt konceptet man tager vad man haver, eller ASF (Audi Space Frame) som debuterade i A8 1994. Avancerat som tusan och vidareutvecklat. För första gången kombinerar nu karosskonstruktionen olika material. 69 procent av karossen är i aluminium. Resterande 31 procent är i stål och återfinns i bakpartiets golv, dörrar och bagagelucka. Karossen väger 206 kilo där 140 kilo är aluminium och 66 kilo är stål. Detta mina damer och herrar gör en relativt lätt bil. Med den fyrcylindriga tvålitersturbon på 200 hästkrafter väger TT in på 1 365 kilo i tjänstevikt och det är med dagens mått mätt ganska lätt. 

Även vridstyvheten har enligt Audi ökat med 50 procent jämfört med ”oldtimern”. Den tidigare versionen hade problem med aerodynamiken då flertalet olyckor uppenbarade sig i hög fart. Audi var tvungna att erbjuda ett åtgärdspaket med bland annat eftermontering av en vinge på bakluckan. Föga snyggt tyckte massorna men det hjälpte att hålla bilen på vägen. Nya TT har en elektriskt uppfällbar vinge som aktiveras automatiskt från 120 km/h och som somnar under 80 km/h. Den går att fälla upp manuellt också i låg fart eller stillastående – om man tror att det kan imponera på folk.

Motorer var vi tidigare inne på. 2,0 TFSI på 200 hästkrafter är den minsta motorn. En maskin som gör tjänst i andra VW/Audi-vagnar, exempelvis Golf GTI, och det är en bil vi gillar. Rapp, precis, tuff – en körmaskin. Gissa om den motorn går fint i den lätta TT:n? TT har i princip samma hjulupphängningar och samma beteende – men TT är snabbare och själva framfarten med den låga förarpositionen ger mer känsla – och mer fart. Fabriken säger 0-100 på 6,4 sekunder och toppfart på 240 km/h. Ihop med den sexväxlade DSG-lådan, som Audi valt att kalla S-tronic är TT 2,0 TFSI en synnerligen effektiv bil. Som tillval finns Quattro, alltså fyrhjulsdrift enligt det svenska Haldex-receptet. Kostar 23 400 kronor extra medan bilen i sig själv kostar från 333 800 kronor med tvålitersmotorn. Snäppet upp är 3,2 Quattro med V6-motor på 250 hästkrafter. Grundpriset för den är 394 900 kronor.

Frågan är om den tillför så mycket mer än högre vikt (väger 1 508 kg) och högre bränsleförbrukning än 2,0? De känns nämligen ganska jämnsnabba. Jo, 3,2 låter underbart och har ett fint driv – och passar också förträffligt med Uppfinnar- Jocke s examensarbete, den unika DSG-lådan. Är det någon extrautrustning man vill ha så är det den. Standard är 6-växlad manuell i båda och S-tronic (DSG) kostar 24 500 kronor. Annars är TT tämligen välrustad. ESP såklart och krockkuddar lite här och var, samt cd-stereo, automatisk luftkonditionering och det mesta som gör det exklusiva billlivet värt att leva.

En av flertalet tillbehör är magnetic-ride-stötdämpare. Ett nyutvecklat system för att justera stötdämparna. Oljan i stötdämparna är med hjälp av små partiklar magnetisk och kan alltså styras med hjälp av elektricitet – för hårdare eller mjukare dämpning i lägena ”normal” eller ”sport”. En ganska unik finess, visst, men ändå ganska tveksam om man inte ska köra riktigt hårt eftersom fjädringen blir lite väl stum i ”sport”. Enligt min mening har Audi förbättrat TT högst väsentligt. Köregenskaperna, eller rättare sagt körkänslan har vuxit från medioker till bra. Att de enligt min mening inte är lysande beror, som så många gånger med Audi, på styrningen. Det är egentligen inget fel på den – men den är inte rolig, underhållande eller vägvinnade. Fortfarande rattar man hellre en Porsche Boxster eller en BMW Z4. I alla fall när det handlar om själva rattandet – där ingen är i närheten av Boxster.

Men på de vindlande alpvägarna är nya TT en förträfflig och bekväm färdkamrat. Faktum är att tvålitersturbon känns snabbare än 3,2 på den höga altituden. Den drar starkt ut ur serpentinkurvorna och när lådan växlar poffar det till från dumpventilen. Det här är körning på hög nivå. Trots 19-tumshjul (16 tum är standard på 2,0 och 17 tum är standard på 3,2) går bilen förhållandevis mjukt och tyst, men det är klart – asfalten är finare här än på våra vägar.

Till svensk mark kommer bilen i slutet av augusti och Audi räknar med att sälja ett hundratal i år och cirka 300 nästa år. Merparten blir 2,0 TFSI.

Nej, hörni nu rycker det i joddlartarmen och läderbyxorna skaver. Jag måste köra Grossglockner en gång till. Och gärna i TT.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!