Audi TT Roadster

Provkörning av Audi TT Roadster

Basfakta

MOTOR

AUDI TT 1.8 (Quattro) 

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 5 ventiler per cylinder. Turbo (Quattro med laddluftkylare). Kompression 9,5 (9,0). Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt hk/kW 180/132 (225/165) kW vid 5500 (5900) r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 1950 - 5000 r/min (280 Nm vid 2200 - 5500 r/min).

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad (Quattro fyrhjulsdrift, 6-växlad).

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Fram fjäderben (McPherson) med triangelstag. Bak torsionsaxel (Quattro dubbla triangelstag). Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,5 meter.

BROMSAR

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning. Quattro har ventilerade skivor även bak.

HJUL

Fälg 7 (7,5) tum. Däck 205/55 R16 (225/45 R17).

MÅTT/VIKT cm/kg)

Axelavstånd 242 (243), längd 404, bredd 176, höjd 135, axelavstånd 153/151. Tjänstevikt 1385 (1550), max last 215 (225). Bagagerum 220 (180) liter. Tanken rymmer 55 (62) liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 222 (237) km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 (6,7) s. Förbrukning landsväg 0,65 (0,76), stad 1,14 (1,26), blandad körning 0,82 (0,94) l/mil.

 

Kalle Ankas pansarbil

Audi TT Roadster sätter fart på både slantarna och fantasin.

Pris: 305000, Quattro 353000 kr (september 1999)

Formen på Audi TT är sensationell och ögat tröttnar inte på bilen i första taget. Att formen får gå före det praktiska på en sportbil är varken ovanligt eller oacceptabelt - men kupémodellens små glasytor och lilla bubbla till tak ger dålig sikt och en känsla av instängdhet.

Av naturliga skäl är den öppna modellen raka motsatsen. Här är himlen taket och utsikten perfekt. Audi TT Roadster är en av de snyggaste vackertväderbilarna. Vad kan vara mer frestande än att sticka ut på krokiga utmanande vägar med en sådan?

TT är unik i den meningen att produktionsbilen knappt avviker från den så kallade konceptvagn som först visades upp. Och redan från början presenterades bilen som både kupé och cabriolet. Men medan kupén var färdig redan förra hösten har den öppna bilen tagit ytterligare nästan ett år på sig.

Frågan är förstås om den är riktigt lika kul att titta på. Giljotineringen av taket har onekligen tagit bort något av karossens speciella attraktion, TT Roadster är mer en öppen bil bland alla öppna bilar än en självständig karaktär. Ändå är det en bil att titta länge på. TT-linjen får entusiaster att associera till flera av bilhistoriens klassiker.

För min inre syn dyker det upp andra tyska godingar som tidiga Porsche, Veritas? strömlinjeformade sportbilar, Hanomag och naturligtvis Auto-Unions vidunderliga racerbilar från 30-talet. Men TT får mig också att tänka på Kalle Ankas bil och på Bugattis strömlinjeformade tjugotalsracer.

Sist och slutligen kommer jag att tänka på fältmarskalk Rommel, eftersom formgivarna inte har kunnat motstå frestelsen att lansera fältgrönt och pansargrått. Man kommer helt enkelt att tänka på en liten snäll stridsvagn.

Men säkert är TT mycket roligare att köra än en stridsvagn, vare sig man väljer att glida fram eller piska bilen lite. Den fyrcylindriga 1,8-litersmotorn känns igen från åtskilliga andra bilar inom samma koncern. I basmodellen av Audi TT lämnar den 180 hästkrafter, vilket är fullt tillräckligt.

I kurvor är bilen välbalanserad och behaglig och utrymmet för de åkande är bättre än i en Mazda Miata eller BMW Z3. Låt vara att TT missar några stilpoäng på att dörrarna är så höga att bara folk över två meters längd kan lägga armbågen någorlunda graciöst över den nedvevade sidorutan. Roadstern är tyngre än kupén beroende på de talrika förstyvningar som lagts in i sidobalkarna, på tvären bakom sittbrunnen och i vindrutan. Två störtbågar är förankrade i tvärförstyvningen och är alltså inte blott till lyst. Roadster klarar krockar både framifrån och från sidan minst lika bra som TT Coupé, lovar Audi.

Bakom sittbrunnen finns en glasskiva som kan hissas upp för att minska turbulensen i sittbrunnen. Åtminstone är det tänkt så. I själva verket är det svårt att märka någon skillnad alls, kanske drog det lite mera i nacken när vindskivan åkte upp. Den manövreras liksom sidorutorna elektriskt och mot 8 000 kronors påslag får kunden även suffletten elstyrd. 

Suffletten förefaller välgjord och bullernivån under tygtaket är fullt acceptabel för landsvägskörning. Bakrutan är av glas och har elvärmning. Över huvud taget är utrustningen tämligen riklig med bland annat automatisk klimatanläggning (behövs åtminstone när provkörningen som i mitt fall skedde i 38 graders hetta!), krockkuddar samt sidokrockkuddar, larm och lättmetallhjul.

För ytterligare 8000 - 10000 kronor levereras TT Roadster med läderinredning baseballstuk. I detta paket borde enligt min mening ingå fläktar i stolarna, precis som på vissa Saab- och Mercedes-modeller. Men Audi har inga planer på en dylik finess.

Audi TT Coupé har ett baksäte som kan fällas ihop. Den täckta versionen är inte mycket till transportmedel för fyra personer men en hejare på att frakta prylar åt två. I den öppna modellen ryker både baksätet och det mesta av av bagagerummet. Kvar blir i ett nätt och jämnt acceptabelt bagageutrymme, som tyvärr måste rymma även det skrymmande sufflettskyddet när tygtaket är uppfällt. Den fyrhjulsdrivna versionen har ännu mindre plats för bagage.

Utöver fyrhjulsdrivningen (svenska Haldex) skiljer sig TT Quattro från den framhjulsdrivna basmodellen genom en sexväxlad låda och högre motoreffekt, 225 hästkrafter, som åstadkommits med hjälp av bland annat en laddluftkylare. Och så priset förstås. 

48 000 kronor extra kommer på räkningen.

Quattro väger 165 kg mer, men det känns som tunga kilon. På låga varv är bilen påfallande kraftlös. Det är bara när motorn kan varvas ut ordentligt på växlarna som den dyrare modellen visar något av sitt temperament. Steget mellan trean och fyran är stort och på de bergiga italienska vägar där jag provkörde fanns inget som helst behov av de tre högsta växlarna.

180 hk-modellen är betydligt enklare att leva med i 95 procent av livets skiften, trots att det alltid finns vissa vägar och vissa trafikförhållanden och vissa stämningslägen när man aldrig kan få för mycket effekt. Personligen tycker jag att motorn i Quattro borde vara ännu kraftfullare för att kompensera både merpriset, övervikten och övriga olägenheter.

TT Roadster väntas till Sverige samtidigt med novembermörkret. Lite senare kommer ytterligare en version, som har fyrhjulsdrivning i kombination med 180 hk motor. 

I pris hamnar den mitt emellan de båda andra. Ett intressant tillbehör som också låter vänta på sig en tid är hardtop. Den kommer att kosta 20000 - 30000 kronor.

Det är visserligen sant att "a thing of beauty is a joy for ever", men 

Audi TT är dessutom en leksak som heter duga. Prismässigt ligger den rätt bra till jämfört med BMW Z3 och Mercedes SLK. Mazda Miata kostar knappt 200 000, är mindre och påvrare men minst lika kul. Och vill du ha en annan fyrhjulsdriven roadster finns tyvärr inget annat att välja på än Lamborghini Diablo- fast då talar vi om en rejäl miljonrullning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!