Provkörning av Audi TT Roadster

Provkörning av Audi TT Roadster

Första intrycket

En sportig cabriolet, men dyr. Förstoringen av nya TT-generationen känns onödig i den tvåsitsiga sittbrunnen

Basfakta

Pris 

2,0 TFSI 358 900  kronor, 3,2 Quattro 420 000 kronor. DSG 24 500 kronor.

Motor

4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100-6 000 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 800-5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt DSG-låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 WR16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 418, bredd 184, höjd 136, spårvidd f/b 157/156. Tjänstevikt 1 365, maxlast ca 250. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 237 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,7 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,07, landsväg 0,62, blandad körning 0,78 l/mil. CO2-utsläpp186 g/km.

* Enligt tillverkaren.

 

Öppna passioner

Audi TT tar av sig toppen på franska Rivieran. Teknikens Värld provar en av världens mest körglada öppna bilar.

Självklart är suffletten nedfälld.

Vi närmar oss årsskiftet och solen skiner. Bilens termometer berättar att det är 17 grader varmt i skuggan. Bilen – och jag med den – rullar makligt fram på Croisetten, strandgatan i Cannes.

Kan det bli skönare? Knappast. Audi TT Roadster och vinterbleka solstrålar på Rivieran passar utmärkt ihop.

Jag vill inte påstå att vi kreerar hysteri när vi stannar till vid trottoarkanten. Men intresset för nya, öppna Audi TT är smickrande stort. Särskilt med tanke på att bilen för alla utom inavlade Audi-nördar är omöjlig att skilja från originalet som debuterade redan 1998.

Men även om utseendet är mer än snarlikt har TT förändrats på en mycket betydelsefull punkt. 

Jag tänker förstås på den anskrämliga spoilern på bakluckan som förpestade designen på första generationens TT. Kommer ni ihåg kaoset efter premiären för drygt åtta år sedan? När bilarna visade sig ha den lilla egenheten att flyga av vägen när kunderna skulle testa toppfarten hemma på autobahn? Fabriken ingrep och återkallade snabbt alla TT som hade lyckats klamra sig fast på asfalten. 

Inga medel sparades. Här gällde det att säkra kundstockens överlevnad. 

Receptet blev en spoiler på bakluckan som dämpade lyftkrafterna vitalt men som förmodligen fick minst en designer i Ingolstadt att begå harakiri. Ingen spoiler i bilhistorien har sett mer fel ut än den på Audi TT. 

Nu äntligen, i nådens år 2006, slipper vi se eländet. Ankstjärten är förpassad till historiens gömmor. I stället sitter en spoiler på bakluckan som håller sig på mattan i låga farter och med hjälp av en elmotor reser sig upp när farten passerar 120 km/h. 

Monolitdesignen, troligen inspirerad av Ayers Rock i Australien, har segrat till fullo.

Men trots alla likheter med originalet har Audi TT Roadster faktiskt växt rejält. Nya TT är 14 centimeter längre och mäter nu 4,18 meter. I coupémodellen har det betytt att nödsätena bakom framstolarna inte längre enbart används som bestraffning. Axelavståndet är bevars fyra centimeter längre. I den tvåsitsiga cabrioletversionen är utrymmesvinsten inte lika påtaglig. Kupén lär vara rymligare, med mer plats för armbågar och huvud. Men mest märks utrymmesökningen i bagageutrymmet. 

Dels är det större och kan förses med en genomlastningslucka som fabriken påstår rymmer två par skidor. Jag säger ett par. 

Och dels har Audi gjort om suffletten så att den tar mindre plats.

Funktionen är riktigt smart. Förr tog det sedvanliga sufflettskyddet mycket plats i bagaget när tygtaket var uppfälld. På den nya modellen utgör främre delen av suffletten sufflettskyddet i nedfällt skick, tack vare en smart z-fällning.

Trots att den blivit längre är TT fortfarande en mycket kompakt cabriolet. Fram för allt är den inte vräkig. 

Därför känns det som om den går hem i alla läger. 

Damer med pudel och päls vänder sig om, och restaurangens ostronskalare tar en paus och bjuder på bjuder på ett par läckerheter när vi parkerar utanför Brun på Rue Felix Faure, bästa skaldjursrestaurangen i Cannes.

TT-formerna fascinerar, sju år efter DNA-debuten.

Jag tar en sväng upp i Suquet, ”gamla stan” i Cannes, där gatorna är gammaldags trånga. Här får inga stadsjeepar plats och TT:s yttermått sitter perfekt. 

Imponerande är också att bilen sitter samman så bra. Öppna modeller lider ofta av en viss vekhet, speciellt om vi tar klivet upp i fyrsitsiga karosser. TT är motsatsen. Inget knirr, inget knarr, trots att jag kör i delvis mycket ojämna gatstensbelagda gränder. 

För att åstadkomma styvheten har Audi utvecklat mycket kraftiga tröskelkonstruktioner i aluminium speciellt för Roadster-modellen.

Fjädringen kunde ha varit lite mjukare. Komfort har inte haft första prioritet. Det är tydligt att Audi har satsat på att ge bilen en annan uppväxt än första generationen TT. 

Så dags för lite snabbare körning. Med solen i nacken kör jag upp mot motorvägen som löper längs kusten. Men redan i 70-80 km/h besväras jag av vinddrag i sittbrunnen. Kör upp sidorutorna och trycker upp den el-manövrerade vindavvisaren. Inte hjälper det. 

Problemet är inbyggt i designen. Större cabrioletmodeller med baksäte kan med hjälp av bakre sidorutor och vindavvisare skapa en vindkuvös för förare och en passagerare. Förra vintern körde jag till exempel en Saab 9-3 cabriolet i minusgrader med suffletten nedfälld – utan att behöva avisas efteråt. 

Det enda som hjälper mot vinddrag i TT är att dra på tygtaket. Och det går både snabbt och snillrikt. Suffletten kan tas upp i farter upp till 50 km/h, och sammanslagningen tar inte mer än tolv sekunder. Att fälla upp och ner i fart kan låta som en extravagans, men är riktigt praktiskt om plötsligt ljuset slår om till grönt under en avtäckning. Lite snålt känns det att el-manövrering kostar extra, liksom vindavvisaren. Suffletten är vinterisolerad och brusfri, även i hög fart. 

Man kan fundera på varför Audi inte satsar på en TT med fällbart plåttak. Men enligt Audis talesmän var det aldrig ett alternativ. Coupéversionens fastbackform var given och skulle aldrig gå att göra med fällbart tak. Att då göra en roadsterversion med fällbart tak skulle göra de två TT-modellerna alltför lika. 

På motorvägen visar sig posören också vara en riktig racer, trots att jag kör den ”klena” versionen. Två motorer finns i TT. Dels den direktinsprutade tvålitersmotorn med 200 hästkrafter, dels den 250 hästkrafter starka V6-motorn på 3,2 liter. Tvålitersversionen sitter i ett stort antal tjänstebils-Passat och andra modeller från Volkswagen-koncernen, men jag kan lova er att ingen låter som Audi TT 2,0 TFSI. Dubbla avgaspipor skapar det rätta ”sportiga” ljudet i kupén, som Audi uppger vara rentvättat från irriterande insugsljud. 

Som det tyska bolag Audi är, har man självfallet en egen ljuddoktor. Doktor Stefan Bohlen heter mannen vi ska tacka för ljudet. Vilken av de två maskinerna som låter bäst är en smaksak. V6-motorn har en högre, mer ”rejsig” ton, den raka fyrcylindriga motorn en dovare klang. 

Testbilen har den nästan overkligt snabbväxlande DSG-lådan, av Audi kallad S-tronic. Det är en manuell växellåda som med hjälp av dubbla kopplingar alltid ligger ett steg före. När du accelererar på tvåans växel förbereder DSG-lådan den tredje växeln. En dator räknar ut den optimala växlingstidpunkten, och när det är dags frikopplas växel två och växel tre går i. Det sker omärkligt snabbt – Audi påstår att det tar några hundradels sekunder. 

Jag kan inte säga emot. Det enda jag hinner notera under accelerationsfasens växlingar är att motorljudet ändras och att varvräknarnålen rycker till. Gör man något oväntat – till exempel avbryter accelerationen – fungerar dock DSG-lådan inte lika snabbt.'

24 500 kronor kostar DSG-lådan som tillval. Värt varje krona, höll jag på att säga, om det inte vore för att jag plötsligt minns prisspridningen inom VW-koncernen. Man tar helt enkelt olika betalt för DSG-lådan beroende på vilket märke den sitter i. En DSG-låda hos Skoda kostar bara hälften av vad Audi tar. Premiumkunden får finna sig att bli lite mer uppskörtad, det är ju sådant han gillar verkar man tycka.

Prestanda då? Den fyrcylindriga motorn har en toppfart på 237 km/h. Accelerationen till 100 km/h tar blott 6,5 sekunder. V6-versionen gör samma nummer på 5,9 sekunder och toppar 250 km/h. Det räcker med fyrcylindrig spis tror jag.

Efter Nice kör jag ner mot kusten igen, på en krokig serpentinväg som går ner till Cap D´Ail. Det var här furstinnan och skådespelerskan Grace Kelly omkom efter att ha kört av vägen i en hårnålskurva. 

Kanske hade hon överlevt i en Audi TT. Bilen känns enormt spänstig. Jämfört med första generationen har bilen betydligt bredare spårvidd och också lägre tyngdpunkt. Som tillval finns adaptiva stötdämpare, ”MagnaRide”. I dessa dämpare finns små magnetiska partiklar som förändrar flödet av olja i stötdämparen på bråkdelen av en sekund. Dämpningen kan därför med hjälp av ett magnetfält anpassas individuellt för hjul i varje situation. Allt bidrar till att göra TT Roadster till en körmaskin av ett slag man sällan hittar i cabrioletsegmentet. 

Jämfört med Audi TT coupé kostar Roadster 25 000 kronor extra. Inte helt fel. 

På Rivieran känns det till och med som ett gjutet val.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!